"עם ביבי, הכל קל יותר"

צבי מרום, מנכ"ל באטמ, בראיון לרשת "בלומברג": "רוב החברות הישראליות חושבות שאם יש להן המצאה טובה, אז הן הטובות ביותר בעולם. אני טוען שזה לא מספיק וממליץ להשיג פותח דלתות כמו נתניהו" * "בנקי ההשקעות האמריקנים מסודרים כעת בשורה בחצר, ובפיהם הצעות לניהול הנפקת החברה בניו-יורק"

הכתבה של ג'ונתן פרזיגר על באטמ, שפורסמה ביום ה' בסוכנות הידיעות "בלומברג", מדגימה יפה את ההבדל בין השוק הישראלי קטן האמונה לבין זה האמריקאי, הנכון להיסחף אחרי הבטחות. המקרה הפעם הוא זה של באטם הישראלית, שייסד צבי מרום, רופא שיניים במקצועו.

באטמ מפתחת מוצרי תקשורת בסיסיים וחסרי תחכום, שארגונים מעדיפים את רכישתם על פני מוצרים מקבילים מהמזרח הרחוק. בצד זאת, היא נהנית מההילה של השקעת המיעוט (%6.5) בלינקס פוטוניקס, השקעה ה'מכניסה' אותה לתחום המיתוג האופטי. מוצר נוסף שהחברה מפתחת עבור M3 הוא, אומנם, מתקדם טכנולוגית, אך זוכה כרגע לשוק מצומצם למדי.

על רקע כל זאת, ותחת הכותרת "עליית השווי של באטמ מיוחסת לנתניהו פותח הדלתות", מהלל פרזיגר ומשבח את תרומתו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, לחברה, בה מונה לאחרונה לתפקיד יועץ אסטרטגי - כאילו היה חסר לבאטמ רק שיווק נכון.

ייתכן ש'דברים שרואים משם לא רואים מכאן', ואולי מדובר כאן בנאיביות לשמה. אנו מביאים כאן את הטקסט במלואו, כדי שתוכלו לשפוט בעצמכם.

* * * באפריל האחרון, כאשר ניסה צבי מרום להציע את ציוד רשתות המיחשוב המהירות של חברתו לדויטשה טלקום הגרמנית, הוא גילה כי דלתות המנהלים הבכירים ומקבלי ההחלטות סגורות בפניו. שישה חודשים מאוחר יותר, כבר נדרשו המנהלים הבכירים בחברת הטלפון המובילה באירופה להמתין בסבלנות לתורם כדי לפגוש ברופא השיניים לשעבר, העומד היום בראש באטמ מערכות תקשורת מתקדמות, שהוזמן אחר כבוד למטה דויטשה טלקום בבון.

מה בדיוק קרה במחצית השנה שחלפה? באטמ גייסה את בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל לשעבר, כדי לסייע לה לפתוח כמה דלתות; במקביל, השקיעה M‏3 10 מיליון דולר בחברה, בצעד שסייע למניית באטמ להמריא ביותר מ-%2,400 השנה.

אחרי כישלונו של נתניהו להיבחר מחדש כראש ממשלה במאי האחרון, פנתה אליו באטמ וגייסה אותו לשורותיה - הן כדי שתוכל להתפאר ברכש החדש, והן נוכח קשריו הרבים והמסועפים. "עם ביבי, הכל קל יותר", אומר מרום ממשרדו המצומק בפארק התעשייה של ראש-העין. "בעבר, לקח לנו חודשים ארוכים להגיע אל המנהלים הבכירים".

באטמ, שרשתות המיתוג שלה בקיבולת גבוהה מתחרות עם מוצרי חברות כמו סיסקו ולוסנט טכנולוגי'ס, זכתה לא רק בדלתות פתוחות של מנהלים. לאחר ש-M3 רכשה נתח של %4.35 בבאטמ ביוני השנה, הפכו מניות באטמ, הנסחרות בבורסת לונדון, למניות השניות בביצועיהן השנה. רק דורלאצ'ר, שברשותה אחזקות בארבע חברות אינטרנט, רשמה ביצועים טובים מאלו של באטמ.

בהשוואה לבאטמ, עלתה מניית סיסקו %71 והיא נסחרת במכפיל רווח של 96. באטמ - העומדת נכון לעכשיו על רמה של 44.20 ליש"ט למנייה - נסחרת במכפיל רווח של 625, שעלה ב-%123 במחצית הראשונה של השנה. יחד עם זאת, הרווח שרשמה החברה במחצית הראשונה, 2.68 מיליון דולר, מתגמד ליד זה של סיסקו - 438 מיליון דולר ברבעון שהסתיים ב-30 באוקטובר.

* * * מרום, ששווי השליש שהוא מחזיק בבאטמ עומד על כ-640 מיליון דולר, טוען כי בנקי ההשקעות האמריקנים מסודרים כעת בשורה בחצר, ובפיהם הצעות לניהול הנפקת החברה בניו-יורק, ככל הנראה בשנה הבאה. בינתיים, הביעו מתחרות כמו איי.בי.אם ולוסנט התפעלות כה גדולה מהטכנולוגיה של באטמ להעברת קול ו-ווידיאו ברשתות מחשב, עד כי הפכו ללקוחותיה.

אנליסטים טוענים כי החברה ניצבת כיום בקו החזית של הרחבת קיבולת העברת המידע באינטרנט. המוצרים שלה מאפשרים להעביר גרפיקה מתוחכמת, סרטים באורך מלא וכל מידע אחר הדורש העברת כמות אדירה של נתונים.

"הפקטור העיקרי כאן הוא שהטכנולוגיה מיוחדת. אולם עיסקת M3 העניקה לבאטמ דחיפה מצד שחקן עיקרי במגרש", אומר פר לינדברג, אנליסט בדרזדנר קליינוורט בנסון סקיוריטיז בלונדון, המעניק למניה המלצת 'קנייה'. הוא מוסיף כי מוצרי באטמ זולים יותר ויכולים לטפל במידע רב יותר מאלו של מתחרותיה.

* * * רבים מהכישורים ההנדסיים הנדרשים לביצוע המחקרים החדשים הם תוצאה של רכישת נטוויז בינואר, בעיסקה של 2 מיליון דולר. נטוויז עבדה במשך שנים עם CERN, המעבדה האירופית לפיזיקה גרעינית הפועלת מג'נבה, בתחומי הציוד לרשתות מיתוג בקיבולת גבוהה.

באוגוסט הוסיפה באטמ ורכשה נתח מיעוט בלינקס פוטוניקס נטוורקס, סטארט-אפ שמפתח מוצרים העושים שימוש באור במקום בחשמל להעברת מידע. "הטכנולוגיה שלהם ביצעה קפיצת מדרגה בסיוע רכישתה של נטוויז והכשרונות שלינקס מספקת להם", מסביר ארנון רובינשטיין, אנליסט בשור קפיטל בלונדון, שניהלה את הנפקתה הראשונית של באטמ ב-1996.

פוטוניקס, המבטיחה לבצע מהפכות במהירות ובקיבולת של הטיפול בהעברת מידע, היא טכנולוגיה בתחילת דרכה, ועשויות לחלוף שנים בטרם ישתלם המחקר בפועל. יתרה מזאת, גודלה של באטמ ביחס לסיסקו (בבאטמ 180 עובדים, בהשוואה ל-21,000 של סיסקו) ולאחרות בתחום, מרמז כי ייתכן שאין לה השרירים הנדרשים כדי לשרוד כחברה עצמאית.

"יש להם מוצר אטרקטיבי, ויש בשטח ראיות בשפע לכך שחברות גדולות מוכנות לשלם סכומים נדיבים מאוד בהיקפם תמורת טכנולוגיה טובה", אומר לינדברג. עם זאת, גם כושר המשיכה של נתניהו עלול לדעוך, עקב החקירות המשטרתיות המעמיקות בפרשיית השוחד, אשר כבר הובילו לסדרה של חקירות וחיפושים בביתו.

* * * מרום ייסד את באטמ ב-1992, לאחר שסיים את לימודיו לקראת תואר דוקטור לרפואת שיניים באוניברסיטת תל-אביב, ואחרי שירות של שבע שנים כמהנדס סטי"ל בחיל הים הישראלי. חברים טוענים אומנם כי החוצפה המאפיינת אותו הרתיעה משקיעים רבים, אולם מצד שני אי אפשר לבטל את חלקה בהצלחתו. ועל כך יעיד, למשל, גיוסו של נתניהו.

ימים ספורים אחרי כישלונו של נתניהו מרום בבחירות, נטשו מרום ושני חבריו את צלחותיהם, בעיצומה של ארוחת צהריים במשרדי החברה - ונסעו ללשכת ראש הממשלה בירושלים להציג את הצעת העבודה שלהם. הם נדחו, כמובן, על ידי המאבטחים, אולם כמה ימים מאוחר יותר פגש בהם נתניהו, ובאוגוסט כבר הוכרז רשמית על מינויו. "היינו משוגעים מספיק לבקש ממנו דבר כזה, והוא היה משוגע מספיק כדי להיענות לבקשה", מספר מרום.

* * * היום שואפת באטמ לעבוד יחד עם חברות טלקומוניקציה גדולות כמו דויטשה טלקום ו-AT&T, על רקע הדרישה הגוברת של שוקי הסלולר והאינטרנט להגדלת רוחב הפס.

מאז יולי, בו עברה באטמ לבורסה העיקרית של לונדון, זינק שווייה פי שניים ויותר והגיע אל סף ה-1 מיליארד ליש"ט (1.6 מיליארד דולר). מרום מייחס את הזינוק לחשיפתה הגדלה של באטמ לבעלי המניות המוסדיים ולהזדמנויות שנפתחו בפניו בסיועו של נתניהו.

"רוב החברות הישראליות חושבות שאם יש להן המצאה טובה, אז הן הטובות ביותר בעולם. אני טוען שזה לא מספיק", אומר מרום, "אני ממליץ להשיג פותח דלתות".«« "עם ביבי, הכל קל יותר" « צבי מרום, מנכ"ל באטמ, בראיון לרשת "בלומברג": "רוב החברות הישראליות חושבות שאם יש להן המצאה טובה, אז הן הטובות ביותר בעולם. אני טוען שזה לא מספיק וממליץ להשיג פותח דלתות כמו נתניהו" * "בנקי ההשקעות האמריקנים מסודרים כעת בשורה בחצר, ובפיהם הצעות לניהול הנפקת החברה בניו-יורק"