קבוצה בראשות סורוס תשקיע 25 מיליון דולר בנקסוס

הכנסות נקסוס ברבעון השלישי - מיליון דולר; ההפסד הנקי - 2.5 מיליון דולר

קבוצת משקיעים בראשות ג'ורג' סורוס עומדת להשקיע סכום של 25 מיליון דולר בחברת נקסוס, שבשליטת בי.וי.אר טכנולוגיות. על פי הסכם עקרוני שנחתם בסוף השבוע שעבר, ישוקעו 15 מיליון דולר מתוך הסכום הכולל בדרך של הקצאת מניות, במחיר של 2.5 דולרים למניה; היתרה, 10 מיליון דולר, תושקע תמורת אג"ח להמרה, שיחס ההמרה שלהן נקבע ל-3.5 דולרים למניה.

ההשקעה במניות תיעשה במחיר הנמוך ב-%20 ממחיר מניות נקסוס בבורסת נאסד"ק, שם נסגר מחירן ביום שישי שעבר על 3.125 דולרים למניה. ביחס ההמרה של האג"ח, לעומת זאת, גלומה פרמיה של %12. יחד עם זאת, מחיר המניה בהשקעת קבוצת המשקיעים נעשה במחיר גבוה משמעותית ממחיר המניה הממוצע בתקופה האחרונה, שכן מניות נקסוס רשמו עליות חדות יחסית בימי המסחר האחרונים.

במקרה של המרה מלאה של האג"ח, תחזיק קבוצת המשקיעים %40 ממניות נקסוס, מתוכם תחזיק קרן הגידור של סורוס %24 (הקרן משקיעה 15 מיליון דולר מתוך הסכום הכולל). חלקה של בי.וי.אר טכנולוגיות, אשר מחזיקה היום ב-%36 ממניות נקסוס, ידולל בהתאם. נקסוס פיתחה ומשווקת טכנולוגיה להעברה דו-כיוונית של נתונים, אשר יועדה להפעלה במכשירי זימונית דו-כיוונים, אולם מצליחה בינתיים בעיקר בשוק של קריאת נתונים מרחוק. ההשקעה של קבוצת סורוס תופנה לסיום הפיתוח והשקת מערכת ה-Automatic - AMR Meter Reader - בארה"ב, להשקעה בחברת Global Wireless Holdings בה היא שותפה, ולהון חוזר.

במקביל להודעתה על ההשקעה של קבוצת המשקיעים, פרסמה נקסוס את דו"חותיה הכספיים בסוף השבוע. נקסוס סיימה את הרבעון השלישי של 99' בהפסד נקי של 2.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.7 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-98'. ההרעה בתוצאות העסקיות של נקסוס נבעה מצניחה בהכנסות, אשר גרמה להפסד גולמי של 440 אלף דולר ברבעון השלישי של 99' לעומת רווח גולמי של 220 אלף דולר ברבעון המקביל.

במקביל, חלה ירידה בהוצאות המחקר והפיתוח (590 אלף דולר לעומת 790 אלף דולר, בהתאמה); וכן ירידה בהוצאות המכירה, הנהלה וכלליות - 1.1 מיליון דולר לעומת 1.3 מיליון דולר, בהתאמה. מסיכום תשעת החודשים הראשונים של 99' עולה כי ההפסד הנקי בתקופה הסתכם ב-6.3 מיליון דולר, לעומת 6.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בשעה שהכנסות החברה צנחו מ-8.6 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 98' ל-4.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה השנה.

עם פרסום הדו"חות מסר אריאל פופל, מנכ"ל החברה, כי מספר הזמנות שנלקחו בחשבון בתכנון של 99' נדחו, וכי החברה נקטה במספר צעדים כדי לצמצם את הוצאות ההנהלה וכלליות, על מנת לשפר את התוצאות הכספיות כאשר הזמנות אלה יבשילו.

ההשקעה של סורוס בנקסוס היא השקעתו הרביעית של אשף קרנות הגידור בחברה ישראלית. ההשקעה המפורסמת ביותר של סורוס, וגם הגדולה ביותר, נעשתה בחברת ג'אוטק, שייסד ירון איתן במטרה להקים רשת אלחוטית על בסיס טכנולוגיה של רפאל. הניסיון של איתן לא הצליח, ג'אוטק הגיעה לפירוק והשקעתו של סורוס - 180 מיליון דולר - ירדה כולה לטמיון.

השקעה אחרת של סורוס היתה בחברת אינדיגו, שנוסדה על ידי בני לנדא. גם שם לא רווה סורוס נחת: הוא השקיע בחברת הדפוס הדיגיטלי כמה עשרות מיליוני דולרים, אבל אחרי שהצליחה להגיע לשווי שיא של 3 מיליארד דולר, שינו מניות אינדיגו כיוון, והיום היא נסחרת בשווי של כ-250 מיליון דולר בלבד.

בניגוד לשתי הראשונות, ההשקעה השלישי של סורוס היתה בחברה הנסחרת בבורסה בתל-אביב. בסוף שנת 96' ובתחילת 97' השקיעו שתי קרנות גידור בניהולו של סורוס 100 מיליון שקל בחברת הנדל"ן אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב. השקעתו של סורוס הציתה את הדמיון בקרב המשקיעים במניה - וגם אצל בעל השליטה, שדיבר אז על אפשרות להנפיק את אלרוב בוול-סטריט. ההנפקה, כידוע, לא יצאה אל הפועל, ואחרי שחלק מהמניות נמכרו, מחזיק עדיין סורוס כ-%12 ממניות אלרוב.« מאת שלמה פרידמן « קבוצה בראשות סורוס תשקיע 25 מיליון דולר בנקסוס « הכנסות נקסוס ברבעון השלישי - מיליון דולר; ההפסד הנקי - 2.5 מיליון דולר