השמאלן המזוייף - קווים לדמותו

לקראת שידור: "המדריך לכיסוי תחת" - מונודרמות בטלעד, ערוץ 2, יום ג', 23.20

למי שיצליח לשרוד את שלוש השעות של טקס פרסי האקדמיה לקולנוע (שלוש שעות לחמישה סרטים מועמדים! שיא מדהים בלי שום ספק), מעניקה הלילה טלעד סוכריה קטנה - ההפקה הראשונה בסדרה של ארבע מונודרמות שישודרו בחודש הקרוב.

הרעיון שעומד מאחורי היוזמה הסימפטית הזאת הוא פשוט: קחו כותב-בימאי טוב, הוסיפו לו שחקן הגון, ויחד תקבלו משניהם סירטון צנוע של חצי שעה - מעין מונולוג מול מצלמה המהווה שילוב בין הצגת יחיד לתיאטרון כורסה. מכיוון שהמשבצת הזאת עולה בשקט בשקט (וגם תקועה די עמוק בתוך הלייט-נייט), סביר להניח שמי שיצפה בה לא יתאכזב מאוד. מקסימום הוא יזפזפ מדי פעם לכיוון ג'רי ספרינגר כדי לבדוק מה שלום אורחיו חובבי גילוי העריות.

כמו כל זכיין טוב, מתחילה טלעד את הסידרה שלה עם הפרק המוצלח ביותר - "המדריך לכיסוי תחת" שכתב וביים אסי דיין, ושבו הוא גם מככב. "מככב" היא, אגב, המילה המדוייקת לתיאור הטור-דה-פורס שמפגין דיין המוביל את העלילה שלו בקלילות מקצועית מעוררת השתאות.

הסרט מספר על מאיר (דיין), גבר בגיל העמידה, שמאלן מצטיין שחותם על כל העצומות הצודקות ומדביק את כל הסטיקרים הנכונים על האוטו. הוא חוזר לתל אביב עם המשפחה אחרי עוד טיול שבת משפחתי בצפון, מאפסן את בני הבית בסלון, ויוצא "לקנות סיגריות". בעצם, מאיר מפליג על המיציבושי לרעננה, שם מחכה לו המאהבת הליכודניקית שלו, כמו בכל שבת. רק שהשבת שבה מתרחש "המדריך" היא לא סטנדרטית. באותו יום נערכת בכיכר מלכי ישראל הפגנת השלום שבה נואם יצחק רבין ושאחריה ירצח.

* * * השמאלנים ויחסם לרצח רבין כבר טופלו בטלוויזיה הישראלית בעיקר בפרקים הראשונים של "פלורנטין". אבל גם אלו, טובים ככל שהיו, לא הצליחו להעביר את מה שדיין מחליק בלי שום קושי אל תוך הפריים - לעג צונן למילייה היבבני שלו, שהעדיף להתפלש בעפרו אחרי הרצח, ומבלי משים נתן לימין לתפוס את מושכות השלטון.

מאיר מ"המדריך" הוא בדיוק האיש שנורא התרגש מהפרקים ההם של "פלורנטין" ואחר-כך ביום הבחירות קפץ להתאוורר בניו-יורק במקום ללכת לקלפי כדי להצביע לפרס. דיין מצייר אותו (ובעצם גם את עצמו) בלי יותר מדי רחמים - גיבור חבוש משקפיים עגולים ולבוש סוודר יוקרתי מכיכר המדינה, המזמזם כמו מנטרה את "גבעת התחמושת" שהוא שיחרר לפני שלושים שנה "בקרב ההוא שאתה יצחק, פיקדת עליו כרמטכ"ל".

כן, במונולוג הפנימי שלו מאיר גם פונה לרבין בשמו הפרטי, כאילו היה חברו האינטימי ביותר. זה כמובן לא מונע ממנו להתמזמז עם המאהבת שלו יומיים אחר-כך, בזמן שהטלוויזיה משדרת בפינת חדר המיטות שלה את תחילתו של טקס הלוויה בהר הרצל. לאחר מכן, באחת מהסצינות הסאטיריות החדות ביותר שצולמו כאן, הוא יתכרבל בחיק אהובתו הסודית ויצפה בנאומה של נועה בן-ארצי. בזמן שהוא יתחיל למרר בבכי חרישי היא תגלגל את עינייה, תסדר את חזייתה ותגיד לו בקול משועשע שהיא לא מבינה ממה הוא כל-כך מתרגש.

* * * יכול להיות שהרבה מאוד אנשים יתעצבנו מהסצינה הזאת, ומהסרט כולו. הם יטענו, שהנה מגיע לו עוד פעם אסי דיין הבהמי ומתחיל עם השטיקים הפרובוקטיבים הרגילים שלו. פעם הוא איחל לביבי "שיעוף כבר קבינימט", והיום הוא עושה אותו הדבר לזכרו של רבין. זו תהיה כמובן טעות. דיין לא דורך על רבין בשום אופן, הוא רק בז לכל אותם שמאלנים ריקנים (שלמרבה האירוניה נחשבים למעריציו הגדולים ביותר), שנורא אהבו להגיד שהם מתרפקים על זכרו של המנוח, ובעצם התרפקו בעיקר על עצמם.

* גיורא יהלום « אורנה רביב « השמאלן המזוייף - קווים לדמותו « לקראת שידור: "המדריך לכיסוי תחת" - מונודרמות בטלעד, ערוץ 2, יום ג', 23.20