ביהמ"ש: לביהמ"ש המחוזי סמכות לאשר לתת תוקף לפסק משקם

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, ד"ר דרורה פלפל, קובעת בהחלטה עקרונית, כי לבית המשפט המחוזי סמכות לאשר ולתת תוקף של פסק דין לפסק משקם. עוד קובעת השופטת, כי לבית המשפט המחוזי סמכות לתת סעד הצהרתי המכריז על בטלות פסק דין באם זה ניתן בחוסר סמכות, גם אם מדובר בערכאה זהה.

השופטת פלפל דחתה בקשה שהגיש מושב העובדים אשתאול לבטל פסק דין של בית המשפט המחוזי (השופטת אסתר קובו), הנותן תוקף של פסק דין להסכם שנחתם בין אשתאול לבנק החקלאות.

הבנק הגיש דרישת חוב למשקם בגין חובות המושב, ובין הצדדים נחתם במארס 97' הסכם שניתן לו תוקף של פסק משקם על פי חוק ההסדרים, ובו נקבע, כי החוב של המושב לבנק, כשהוא משוערך לפברואר 97', עומד על כ-1.6 מיליון שקל.

בא כוח אשתאול טען, כי יש לפרש את חוק ההסדרים כך שאינו מקנה סמכות אישור לבית המשפט המחוזי. לטענתו, הסטטוס של המשקם על פי חוק ההסדרים הוא כשל מי שכשיר להתמנות שופט בית משפט מחוזי, וכי אין מדובר בבורר שפסקו ניתן לאישור בבית המשפט, מאחר שחסר את הסכמת הצדדים על יצירת מכשיר הבוררות.

השופטת ציינה, כי למרות טיעון מעניין זה היא לא השתכנעה בצדקת העותרים. לדבריה, חוק ההסדרים קובע הסדר מעין בוררות שיפוטית כפויה בהתמלא התנאים המקדמיים להחלת החוק. יחד עם זאת, מוחלים על סיטואציה זו דיני הבוררות, באשר לאישור פסק דין, כשם שהם מוחלים על כל בורר אחר ובכך לא "חסך" המחוקק הליך מבית המשפט המחוזי.

(ה.פ 10786/99).« מאת יצחק דנון « ביהמ"ש: לביהמ"ש המחוזי סמכות לאשר לתת תוקף לפסק משקם