אוקראינה בצרות

לאחר פירוק בריה"מ, נותרה אוקראינה עצמאית, אך במצב כלכלי קשה, משום ש-%40 מכלל המפעלים התעשייתיים בשטחה, הם מפעלי תעשיה צבאית, שעסקו במשך שנים בייצור פריטים אחידים.

אבל, כשרוסיה נפרדה ממנה, לא נוצר כל קשר בין תעשיות שתי המדינות. רוב המפעלים לא עברו לייצור תוצרת אזרחית, וחלקם אף נסגרו. נזק רב לכלכלת המדינה גרם גם אסון צ'רנוביל.

גם תעשיית מכרות הפחם ברחבי המדינה פועלת תוך הפסדים גדולים, לדברי נשיא אוקראינה, ליאוניד קוצ'מה, שנבחר ב-14 בנובמבר לקדנציה שנייה.

לדעתו של קוצ'מה, היקף המסחר בין אוקראינה לרוסיה יורד באופן קבוע, וזה פועל לא רק לרעתה של כלכלת אוקראינה, אלא גם לרעת רוסיה. לדבריו, רוסיה סגרה דלתות בפני מוצרים חקלאיים מאוקראינה, ובפרט בפני מכירת סוכר מתוצרתה.

עקב כך, רק בחודשים האחרונים הפסידה אוקראינה לפחות 2.5 מיליארד דולר, מאובדן שווקי יצוא ברוסיה. קוצ'מה מייחס חשיבות רבה לתעשיות המודרניות, ומציין לדוגמה, שמטוס התובלה הגדול החדש, אנטונוב 70, שקיבל חוות דעת חיוביות ביותר באירופה, ממומן למעשה כולו מכספי משלמי המיסים האוקראינים, ורוסיה לא משתתפת בפרויקט הזה.

רק תמורת גז שקיבלה ב-98' חייבת אוקראינה לרוסיה עד שני מיליארד דולר. אוקראינה משלמת עבור נפט וגז בסחורות כמו חיטה, בשר, עוף, סוכר, חלב מוצרי כימיה וכד'.

בשנה שעברה קיבלה אוקראינה מרוסיה כ-700 מיליון טון נפט ומוצרי נפט, ו-55 מיליון מ"ק של גז טבעי, יותר מכל חבר המדינות ביחד. לדברי קוצ'מה, אוקראינה זקוקה בדחיפות לאשראי נוסף מארגונים פיננסיים בינלאומיים.

יתר על כן, הבחירות לנשיאות אוקראינה הטילו עול כבד על התקציב של אוקראינה, והן הסתכמו בכ-400 מיליון דולר.

מתחילת 99' ועד עתה עלה ערכו של הדולר האמריקני ב-%30 ביחס לגריון האוקראיני, ואילו המחירים לצרכן עלו ב-%10 בלבד. הגריון האוקראיני, שהחליף את הקרבובנץ, המטבע הלאומי הישן, ירד מאז החלתו, פי 5 ביחס לדולר. לא מן הנמנע שבקרוב יתרחש באוקראינה פיחות נוסף.

על רמת החיים הנמוכה של אוכלוסיית אוקראינה יכולה להעיד העובדה שהנשיא עצמו מתבייש בשכרו, כ-1,000 גריונים (200 דולר) בחודש, ואילו עובדי מדינה אחרים מקבלים שכר של כ-40 עד 80 דולר).« ארגומנטי אי פאקטי « אוקראינה בצרות «