מיליונר אחרי 26 תוכניות

שעשועון המיליונרים של ABC גובר על עמיתו הבריטי, שסובל מבצורת זוכים

זה לקח לאמריקאים רק 26 תוכניות לייצר זוכה גדול בתוכנית המעייפת אך המאד פופולרית "?Who Wants to be a Millionare" (ובעברית בהנחיית יורם ארבל, בערוץ 2, "מיליונר" - המערכת). בריטניה שורדת כבר 61 תוכניות - ואין מיליונר באופק.

המנצח האמריקאי הגדול, ג'ון קארפנטר, גובה-מס בן 31, לא רק שידע את כל התשובות, אלא היה לו גם את קור הרוח להשתמש ב"קו ההצלה" שניתן לו כדי לצלצל לאביו ולספר לו (בשידור חי) שהוא יודע מה התשובה לשאלה האחרונה, ולכן הוא עומד לזכות במיליון הדולר.

אם כן, האם זה צירוף מקרים שאמריקאי היה לראשון שזכה במיליון דולר?

* * * סלאדור (Celador), חברת הטלוויזיה שיצרה את התוכנית ומכרה את הפורמט לרשת ABC האמריקאית, דוחה כל טענה לכך שהעובדה שאף בריטי לא התקרב אפילו לפרס, טמונה בנטייה הבריטית לא לקחת סיכונים. עדיין, התמונה של המתמודד הבריטי שנוטש את המערכה והולך הביתה עם זכייה בטוחה אך קטנה יותר נחקקת בראש.

הגישה של "הכל או לא כלום" לא נתפסת כאנגלית במיוחד. אחד המתמודדים הבריטיים, ג'ונת'ן גרין, זכה להערכת האומה הצופה, כשפרש עם 250,000 ליש"ט במקום להעדיף ולהמר איזה מנשות הנרי ה-8 היתה ידועה בכינוי ה"סוסה מפלאנדרס".

במקור, הטילו האמריקאים ספק בכך שמישהו יצליח להתקרב לפרס המקסימלי. בתוכנית מוקדמת, סוחר קומודוטיס במשקל 127 קילו התקשה בשאלה הראשונה אודות החיות בהן נעזר חניבעל כדי לחצות את האלפים. הוא השתמש ב"קו הצלה" אחד כדי לבטל "צ'יוואוות" ו"קרנפים" ונותר לו רק לבחור בין פילים ולאמות.

אולי מכיוון שהתבלבל בין האנדים לבין האלפים הוא בחר בתשובה הלא נכונה.

למרות הכל, הנצחון של קארפנטר היה חדשות גדולות יותר בבריטניה מאשר בארצות-הברית.

"מי רוצה להיות מיליונר?" היתה ללהיט הקיץ המפתיע בטלוויזיה האמריקנית. היא שלטה ברייטינג בחודש אוגוסט הקשה, בו משדרות מרבית הרשתות שידורים חוזרים. מנהלי ABC המתינו עם חזרת התוכנית לעונה נוספת, עד שתגיע תקופת השידורים לפיה נקבעים הסכומים אותם יוכלו הרשתות לדרוש עבור פרסום ברבעון השידורים הבא (ה-Sweeps), ואז שידרה הרשת את התוכנית כל יום בשעת השיא.

מה ש"מיליונר" עושה באופן מבריק הוא להעביר את תשומת הלב מהשאלות לפרסים. באותו אופן שבמשחק פוקר לא מדובר בקלפים אלא בכסף, כך מנחי התוכנית בבריטניה ובארצות-הברית עורכים מלחמת עצבים עם המתמודד שמולם. הם משתמשים בפרס הגדול כדי להלחיץ את המשתתפים.

אך בעוד המנחה הבריטי, כריס טאראנט (שדר רדיו פופולרי) עוטה אדרת אגרסיבית של דרקולה הממתין לשעת כושר כדי לנעוץ שיניו בצוואר המתמודד, המנחה האמריקאי, רג'יס פילבין (מנחה תוכניות בוקר בטלוויזיה), הורג את מתמודדיו ברכות. הוא הסתכל באורחו במבט מתנצל כשהברוקר חובב הלאמות גנח ואמר: "אני אדם שמן ואתה הורג אותי", לפני שנתן הברוקר את התשובה הלא נכונה.

* * * המנחה הבריטי היה מעודד אותו להמשיך, כדי "להחמיר" את מצב בריאותו. טאראנט משחק תפקיד של אדם תאב בצע וחסר עכבות מוסריות, שמנסה לשכנע את השחקן שחמדנות היא מידה טובה.

הגישה הזו זוהתה בארצות-הברית במהירות. רשת פוקס, בבעלות רופרט מרדוק, הריצה למסכים גירסה של "מיליונר" בשם "גריד" (חמדנות). בתוכנית הוצע פרס של 2 מיליון דולר. המשחק מבוסס על שתי קבוצות המתחרות בינן, אך כדי להוסיף פלפל, יכולים שחקנים "לחסל" את בני קבוצתם ולקחת את זכיותיהם.

הרבה משעשועוני הטלוויזיה הבריטיים פורחים למרות העדר מניע חומרי משמעותי. תוכנית בריטית אחת ("1 to ‏15") לא מציעה כל פרס למנצחים מלבד פריט ריהוט עתיק למנצח העונה כולה, ועדיין יש זרם בלתי-פוסק של אנשים שרוצים להתמודד בתוכנית.

כשהשעשועון הטלוויזיה האמריקאי "ג'פרדי" הופיע לראשונה בבריטניה, בסקיי (בבעלות אותו מרדוק) הערך שניתן לכל שאלה לא היה שווה לפרס אותו קיבל בפועל המתמודד על כל תשובה נכונה.

אולי העתיד טמון בלהיט חדש שחצה את האוקינוס בכיוון ההפוך מאמריקה לבריטניה, שבו מפגין המנחה ידע אמיתי בתחומים עליהם הוא שואל ("Win Ben Stein s money"). מצד שני, יכול להיות שתאבת הבצע רק תחריף במולדת המשחק ההוגן.

במשך עשורים מתמודדות קבוצות מהאוניברסיטאות המובילות בבריטניה בתוכנית "יוניברסיטי צ'אלנג'", המשודרת באופן קבוע בערוץ השידור האיכותי יותר של ה-BBC 2) BBC). לקבוצה הזוכה בעונה מובטחת תהילה ציבורית, אך חברי הקבוצה לא גומרים את התוכנית עשירים. מי יודע, יכול להיות שבעתיד יוכלו "מיטב המוחות" של אוקספורד "לחסל" את חבריהם לספסל הלימודים, ולגרוף את כל הקופה.« פייננשל טיימס « מיליונר אחרי 26 תוכניות « שעשועון המיליונרים של ABC גובר על עמיתו הבריטי, שסובל מבצורת זוכים