כרמל ורניה עובר לנהל סטארט-אפים בקומברס

ורניה ישמש מעתה כיו"ר במספר סטארט-אפים במסגרת החברה. את מקומו כיו"ר חטיבת אינפוסיס יתפוס דני בודנר

חברת קומברס הודיעה היום (ב') כי כרמל ורניה, מנכ"ל חטיבת אינפוסיס, פורש מתפקידו ועובר לשמש כיו"ר במספר חברות סטארט-אפ במסגרת קומברס, ואת מקומו יתפוס דני בודנר, אשר משמש כנשיא חטיבת אינפוסיס.

מקורות בחברה מסרו כי קצב העבודה המטורף של ורניה בשנים האחרונות התיש אותו, והוא זקוק לפסק זמן. אבל אפשר בין השורות לראות גם מגמה אחרת. מדובר באדם מספר שלוש בחברה, ואם הוא עובר לרכז את פעילות הסטארט-אפ של קומברס, הדבר עשוי ללמד על כיוון חדש בהתפתחותה של החברה.

לפני שנשער השערות, נתחיל בעובדות: ורניה, 46, העובד בקומברס מזה 15 שנה, שימש בעבר כמנכ"ל אפרת, שריכזה את הפעילות הישראלית של קומברס. לפני הצטרפותו לקומברס שימש ורניה כראש חטיבת מערכות מעקב בחברת אלקו הישראלית.

בין השנים 80'-82' עבד ורניה באינטל בקליפורניה, שם שימש כמהנדס עיבוד נתונים דיגיטליים, טלפוניה דיגיטלית ומוצרי תקשורת נתונים. ורניה הוא בעל תואר בהנדסת אלקטרוניקה מהטכניון בחיפה ובהנדסת אלקטרוניקה ומחשבים מאוניברסיטת קליפורניה.

* * * ורניה היה זה שהקים את הפעילות הקלטה והאחזור לתחום הביטחוני, המשרת כוחות ביטחון, הצלה וביון במרבית מדינות העולם, ושבו קומברס היא החברה המובילה בעולם. בשנים האחרונות ממנפת קומברס את הידע שצברה בתחום זה לתחום ה'קול סנטרס' - מרכזי תמיכה טלפוניים ממוחשבים, המיועדים לארגונים וחברות בתחום האזרחי שמספקים שירותי תמיכה טכנית, טלמרקטינג ושיווק ישיר.

במאמר מוסגר, נציין כי ורניה נחשב לאחד המנהלים בעלי המשכורות הנמוכות ביותר בתעשייה, 158 אלף דולר, סכום הנראה נמוך עוד יותר בהתחשב בביצועיה של קומברס. אבל לא צריך לרחם עליו - בקומברס יודעים לתגמל, ובהתאם קיבל ורניה ב-98' בונוס של 170 אלף דולר (כסף קטן לעומת הבונוס של 3.5 מיליון דולר שקיבל קובי אלכסנדר, מנכ"ל החברה) והטבות אחרות בסך של כ-40 אלף דולר. אבל את התמורה האמיתית למאמציו אפשר למצוא כמובן, באקוויטי.

בכתבה שפורסמה כאן ב-22 לספטמבר, הוערכה חבילת המניות והאופציות של ורניה ב-42 מיליון דולר (לעומת 222 מיליון דולר של אלכסנדר). קומברס אז נסחרה על פי שווי של 6.3 מיליארד דולר, לעומת 9.6 מיליארד דולר כיום, ושווי חבילת המניות והאופציות של ורניה תפח בהתאם (בכ-%50).

* * * הגאות במניות של קומברס, שנובעת מצמיחה שנתית נאה בת %25 (וגם מהיכרותו הטובה של אלכסנדר את וול-סטריט ואת כללי המשחק שם), הביאה את קומברס לממדים "מפלצתיים" בקנה מידה ישראלי: קומברס שווה היום בוול-סטריט כמו בזק, בנק הפועלים, החברה לישראל, אי.די.בי פתוח ובנק דיסקונט גם יחד.

* * * אבל זה לא אומר שמישהו בקומברס מתכוון להפסיק להשביח את ערכה של החברה. בעבר נשמעו בקומברס דיבורים על ביצוע פיצולים. אלכסנדר אמר בראיון ל"גלובס": "אנחנו בהחלט מתכוונים להנפיק בשנה-שנתיים הקרובות חלק מהחברות הבנות שלנו. אם המהלך הזה יכלול את אינפוסיס או לא - את זה אנחנו עדיין לא יודעים.

"יש לנו מספר חברות בנות, ובהן אולטיקום (לשעבר DGM&S מניו-ג'רזי, א.א), שהיא בהחלט מועמדת להנפקה. מעבר לכך, ייתכן שבקרוב יוקמו חטיבות נוספות בקומברס. יש לנו מספר סטארט-אפים שאינם מוכרים, ואולי בחודשים הקרובים נתחיל לדבר עליהם. בהחלט ייתכן שחלק מהם גם יונפק בעתיד".

לפני נקיטת צעדים שמטרתם העלאת ערכה של קומברס, יש לוודא שאכן החלקים שווים יותר מהשלם. וכנראה שעד שהחברה לא תהיה בטוחה בכך, היא לא תבצע פיצולים והנפקות של חברות בנות. ועם כל הערפל, ייתכן שנוכחותו של ורניה כגורם מפקח על פעילות הסטארט-אפים של קומברס, יש בה כדי לאותת לשוק ההון כי השווי החבוי של קומברס (בהנחה שיש כזה), נמצא בפעילויות הסטארט-אפ, המתומחרות באפס בשוק ההון, ולא בקומברס אינפוסיס.

והפעילויות הללו רבות ומגוונות. חטיבת שירותי הערך המוסף, שיכולה בקלות לקבל את התואר חטיבת האינטרנט הסלולרי, שוקדת על מגוון רחב של פיתוחים, חלקם בסיסיים וחלקם מורכבים יותר. בין אלו אפשר למצוא את שירותי ה-SMS, מבזקי טקסט אלקטרוניים בסלולר.

* * * פיתוחים נוספים הם שירות איחוד הודעות (Unified Messaging), המאפשר חיבור וקישור של הודעות מכל סוגי אמצעי התקשורת - מענה קולי, דואר אלקטרוני ופקס בתיבת דואר וירטואלית אחת; Cell Broadcasting, שירות המאפשר למקד משלוח של אינפורמציה לקבוצת אנשים הנמצאים באזור מסוים (למשל, הלקוח יוכל להתקשר למוקד ולברר היכן נמצאת תחנת הדלק הקרובה ביותר למקום הימצאו).

הרשימה מתארכת: שירות ה-PrePaid, שירותי טלפוניה משולמים מראש למפעילים סלולריים, כמו ה-Talkman של סלקום; העברת מידע במימשק קולי, טכנולוגיה המאפשרת למשתמשי הטלפון לברר באמצעות דיבור בלבד אם התקבלו עבורם הודעות בדואר אלקטרוני, או לבדוק את היתרה בחשבון הבנק שלהם.

שירותים נוספים הם ניהול שיחות באינטרנט, המאפשר למנוי סלולרי הגולש באמצעות הסלולר לקבל שיחות טלפון או לשלוח למתקשר הודעה מתוכנת מראש; שירות "מספר אחד" המאפשר לאתר את המנוי בכל מקום בו הוא נמצא, בין אם בטלפון סלולרי או קווי, וזוהי רק רשימה חלקית.

PHONE.COM, חברה שעושה פסיק מהפעילות של קומברס, ושעיקר תהילתה נובע מייצור דפדפן אינטרנט סלולרי - נסחרת כיום בשווי שוק של 11 מיליארד דולר. אלכסנדר, שועל ותיק בוול-סטריט, לא צריך יותר מדי עזרה: אם השוק רוצה חלום, ורניה יבנה אותו ואלכסנדר יספק אותו.« מאת אליאב אללוף « כרמל ורניה עובר לנהל סטארט-אפים בקומברס « ורניה ישמש מעתה כיו"ר במספר סטארט-אפים במסגרת החברה. את מקומו כיו"ר חטיבת אינפוסיס יתפוס דני בודנר