חוזה של 33 מיליון דולר לליפמן בארה"ב

תספק מסופי אשראי מסוג נורית במהלך השנתיים הקרובות * מנכ"ל ליפמן, יצחק אנג'ל, על ההחלטה להנפיק בנאסד"ק: "אני מאמין כי בעוד חמש שנים, הבורסה בארה"ב תהיה המקום הנכון להימצא בו"

ליפמן לא יורדת מהכותרות ביומיים האחרונים. רק אתמול (ד') הודיעה החברה כי החליטה להנפיק בארה"ב. את ההנפקה בנאסד"ק אמור להוביל בנק ההשקעות רוברטסון סטיבנס וחתמי המשנה בה יהיו אופנהיימר וסלומון סמית' בארני. ההודעה שלחה אתמול את מניית ליפמן לעלייה של כ-%10.

* * * היום מודיעה החברה כי ליפמן ארה"ב, החברה הבת האמריקאית (%95), חתמה על חוזה לאספקת 96 אלף מסופי אשראי מסוג נורית לחברת טאסק טכנולוג'י. שווי העיסקה נאמד בכ-33 מיליון דולר, וליפמן תספק את המסופים במהלך השנתיים הקרובות.

מכירות ליפמן ארה"ב מהוות כמחצית מכלל מכירות ליפמן, והעיסקה הנוכחית צפויה לכן להגדיל באופן ניכר את המכירות הנוכחיות, שברבעון החולף עמדו על כ-15 מיליון שקל. טאסק היא אחת משני הלקוחות העיקריים של החברה בארה"ב יחד עם חברת הורייזן. שתי חברות אלו פועלות כמפיצי מוצרי ליפמן והיוו נכון לספטמבר 99', %72 ממחזור המכירות שלה.

ליפמן פועלת במספר שוקי יעד: ישראל, ארה"ב, ספרד, תורכיה, סין ורוסיה. השיווק בארה"ב נעשה על ידי ליפמן ארה"ב, ובשאר השווקים פועלת החברה באמצעות משרדים מקומיים וסוכנים עצמאיים. המכירות בארה"ב מהוות, כאמור, כמחצית מכלל מכירות החברה, והיתר מתחלק בין ישראל (%20), אירופה (%20) ושאר השווקים (פחות מ-%10).

* * * בספטמבר 99' רכשה ליפמן %59 מהון המניות של ליפמן ארה"ב תמורת כ-12.5 מיליון דולר והגדילה את אחזקותיה ל-%95, במטרה לעבות את החזית האמריקאית. על פי ההסכם שילמה החברה 3 מיליון דולר במזומן, ויתרת הסכום תשולם במשך ארבעה תשלומים רבעוניים במשך שנת 2000. במסגרת העיסקה אף חויב נשיא ליפמן ארה"ב למכור את מלוא אחזקותיו בחברה, %5, מה שיביא את ליפמן לאחזקה של %100 בחברה האמריקאית.

שתי המתחרות העיקריות של ליפמן בעולם לשיווק מערכות כדוגמת הנורית הן HYPERCOME הניו-זילנדית ו-VERIFONE האמריקאית. זו האחרונה משווקת בארץ גם את מערכת כספית, המתחרה העיקרית של נורית בשוק המקומי.

טאסק טכנולוג'י נחשבת לספקית המובילה של מוצרים ממוחשבים לעמדות מכירה (POS) ושל פתרונות לשירותים בנקאיים. מוני זינו, נשיא ליפמן ארה"ב, אומר היום: "אנו שמחים על היוזמה לגבש חוזה הפצה פורמלי ומחייב עם טאסק טכנולוג'י". זינו רואה את ההסכם האחרון כשלב נוסף במדיניות הצמיחה של החברה בשוק האמריקאי.

כזכור, ליפמן חתמה בעבר על הסכם עם בנק ההשקעות השווייצי וונטובל, לקראת הנפקת מניותיה בנוייר מרקט בפרנקפורט. השבוע הודיעה החברה כי הסכם זה מבוטל, וכי במקומו תנפיק את מניותיה בנאסד"ק ברבעון הראשון של 2000.

* * * יצחק אנג'ל, מנכ"ל ליפמן, מסביר היום את ההחלטה להנפיק דווקא בארה"ב: "היה בחברה ויכוח תמידי בשאלה היכן להנפיק, באירופה או בארה"ב. נכון להיום, רמת המכירות והפעילות שלנו בארה"ב היא המהותית, והיא זו שהכריעה את הכף לטובת ארה"ב, לשמחתי האישית. אני מאמין כי בעוד חמש שנים, הבורסה בארה"ב תהיה המקום הנכון להימצא בו, בוודאי כשאנו מתכננים גידול של כלל הפעילות שלנו מול שוק זה".

- "גלובס": לפי איזה שווי תנפיקו?

"אני מנוע מלומר לך".

- מן הסתם לפי השווי בו נסחרת החברה בארץ?

"את זה אתה אמרת".

בינתיים, נראה כי ההנפקה העתידית וגם תוצאות עיסקיות משופרות תומכים היטב במניות ליפמן - מתחילת השנה עלו מניות בכ-%470 והיום הוסיפו כ-%8. גם מבטח שמיר, החברה האם, לא נותרה חייבת וטיפסה מתחילת השנה יותר מ-%100.

* * * בעלי המניות העיקריים בליפמן הם האחים אהרון ורמי ליפמן, המחזיקים יחדיו %27.9; מבטח שמיר המחזיקה כ-%26; ליפמן השקעות %8.85; וקבוצת בנק הפועלים וזאב קופף, המחזיקים כ-%6 כל אחד. על מוצריה העיקרים של ליפמן נמנים מוצרי קצה לקריאת כרטיסי אשראי וכרטיסים חכמים (כדוגמת הנורית), טרמינלים ותוכנות למילוי טפסי טוטו מהבית, בקרים לאיסוף נתונים במכונות כביסה וייבוש וכן מערכות לומדה לפיסיקה (V-SCOPE).

את תשעת החודשים המסתיימים בספטמבר 99' סיימה ליפמן עם גידול של כ-%150 במכירות לכ-93 מיליון שקל, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי לבדו רשמה החברה הכנסות של כ-30 מיליון שקל. ליפמן הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של השנה כ-62 מיליון שקל (בעיקר רווח מהנפקת וויזקום באירופה). ברבעון האחרון רשמה החברה רווח (ללא רווחי הון) של כ-8.9 מיליון שקל.« מאת צביקה רובינס « חוזה של 33 מיליון דולר לליפמן בארה"ב « תספק מסופי אשראי מסוג נורית במהלך השנתיים הקרובות * מנכ"ל ליפמן, יצחק אנג'ל, על ההחלטה להנפיק בנאסד"ק: "אני מאמין כי בעוד חמש שנים, הבורסה בארה"ב תהיה המקום הנכון להימצא בו"