דוד רובנר: היצואן

ב-1969 היה דוד רובנר מהנדס מחקר במעבדות חברת ווסטינגהאוז בפיטסבורג, ארה"ב, כאשר קיבל הצעה מיו"ר חברת המזגנים ומוצרי החשמל הישראלית אלקטרה, חיים הרצוג, להקים חטיבת אלקטרוניקה. זו היתה ההזדמנות של רובנר, שהיה נשוי לצברית, לעשות עלייה לישראל, אולם הוא לא הצליח להקים את החטיבה.

רק לאחר שהוקמה חברה נפרדת בניהול אורי גורן, התמקם בה רובנר בתור מהנדס ראשי. אותה חברה רכשה את חברת אלקטרוניקה לישראל, וכך נולדה חברת ECI טלקום, שמחזורה השנתי מגיע היום ל-1.2 מיליארד דולר. רובנר מונה למנכ"ל ב-91' ויפרוש ממנה במארס 2000, עת ימלאו לו 60 שנה.

מחברה כמעט זניחה בשנות ה-70 הגיעה ECI טלקום למעמד של חברת ההיי-טק מספר אחת בישראל וליצואנית ההיי-טק הגדולה ביותר בארץ. כמעט כל מכירותיה של ECI הן לחו"ל, והעובדה שרק בשנה האחרונה הוקם משרד מכירות בישראל מעידה על כך יותר מכל.

לנוכח כל אלה, השפעתו של דוד רובנר על מעמדה של תעשיית ההיי-טק הישראלית בעולם הוא מכריע מאין כמוהו. למרות ביקורת שנמתחה עליו לאחרונה, עקב העובדה שחלה האטה במכירות החברה בשלושת הרבעונים האחרונים, אף אחד לא יכול לקחת מרובנר שמונה שנים של רווחיות וצמיחה עצומה הן בפעילות הכללית של החברה והן במספר התחומים בהם היא עוסקת. ECI של היום, לאחר המיזוג הגדול עם תדיראן תקשורת, היא סיפור הצלחה שנזקף בחלקו הגדול לזכותו של רובנר.

רובנר מתכוון ליזום הקמת חברת השקעות, כדוגמת החברה אותה הקים מנכ"ל כור לשעבר, בני גאון, ולעשות לביתו. כנראה בביתו לא חסר הרבה. משכורתו של מנכ"ל ECI טלקום נמדדת במאות אלפים ורובנר מחזיק באחוזים לא מעטים ממניות ECI, שאת חלקן רכש באמצע שנות ה-80 במחירי שפל. הוא גם מכר לא מעט מניות במשך השנים.

*« אפי לנדאו «דוד רובנר: היצואן *«