בעקבות העברת השליטה לזיסר: לג'נרל אלקטריק זכות להפסיק הרכישות מאלסינט

מכירות מפעל אלסינט במעלות - 60 מיליון דולר בשנה * זיסר: "במציאות יש דיבורים על הגדלת ההזמנות מג'נרל אלקטריק והרחבת שיתוף הפעולה. בכל מקרה, המפעל לא ייסגר"

מהדו"חות הכספיים שפרסמה בחודש שעבר חברת אירופה ישראל, בשליטת מוטי זיסר, עולה כי החברה הנכדה אלסינט קיבלה מכתב מג'נרל אלקטריק למתן הבהרות בקשר עם העברת השליטה בחברה. בחודש מאי השנה רכשה אירופה ישראל את מניות השליטה באלביט הדמיה, ודרכה גם באלסינט, מידי אלרון.

הנהלת אלסינט, טוענת אירופה ישראל, נמצאת בדעה שהעברת השליטה איננה הפרה של החוזה עם ג'נרל אלקטריק, המשמשת כיום לקוח עיקרי של אלסינט דולר. זאת, מאחר שאירופה ישראל רכשה את השליטה באלביט הדמיה, אשר מצידה ממשיכה להחזיק את מניות השליטה באלסינט.

עם זאת, מציינת אירופה ישראל, יקנה שינוי השליטה באלסינט לג'נרל אלקטריק זכויות מסוימות, לרבות מימוש אופציית ה-CALL לרכישת חלקה של אלסינט בחברה המשותפת אלג'מס (ELGEMS), במחיר מופחת מזה שנקבע בהסכם ביניהם (35 מיליון דולר).

הסכם האופציה ניתן למימוש החל בדצמבר 2000, ול"גלובס" נודע כי לאחרונה מנהלים הצדדים מו"מ לפיו תממש ג'נרל אלקטריק את האופציה בתקופה הקרובה, תמורת מחיר של 30 מיליון דולר לכל הפחות, שיירשם כולו כרווח הון באלסינט. אלג'מס מרכזת את פעילות המחקר והפיתוח, ההרכבה והבחינה הסופית של מערכות רפואה גרעינית (NM) באלסינט.

לג'נרל אלקטריק שמורה, בעקבות העברת השליטה באלסינט, גם הזכות להפסיק את רכישותיה מהחברה. אירופה ישראל (שהפסידה כ-60 מיליון שקל ברבעון השלישי, בעיקר הוצאות מימון) מציינת, כי מאחר שעיקר מכירותיה של אלסינט נעשה כיום עבור ג'נרל אלקטריק ופיקר, שרכשו ממנה אשתקד את פעילויותיה העיקריות בתחומי ההדמיה הרפואית, עלולה הפסקת פעילות המכירה לראשונה לגרום לאלסינט הפסדים מפעילות הייצור. הנהלת אלסינט בדעה שהפסקת פעילות המכירה לא תביא להשפעה מהותית על שווייה של החברה.

מוטי זיסר עצמו אמר ל"גלובס" כי "במציאות, ג'נרל אלקטריק עובדת עם המפעל של אלסינט, ואף יש דיבורים על הרחבת שיתוף הפעולה (לג'נרל אלקטריק מרכז ייצור נוסף של מוצרים דומים בצרפת) ועל הגדלת ההזמנות".

בתשובה לשאלה אם יש אפשרות לסגירת המפעל, במקרה בו תנצל ג'נרל אלקטריק את זכותה להפסיק את ההזמנות, השיב זיסר: "בשום אופן לא. למפעל יש המון פניות מגופים אחרים שהוא לא יכול לקחת היום, כי הוא עובד רק בשביל ג'נרל אלקטריק ופיקר. רק לאחרונה הודענו על השקעה של 10 מיליון דולר בקווי ייצור חדשים".

אשתקד מכרה אלסינט את חטיבות ה-CT והאולטרסאונד לג'נרל אלקטריק וה-MRI לפיקר הבריטית, תמורת סכום כולל של 600 מיליון דולר במזומן. פעילות הייצור שנותרה בחברה עבור אותן חטיבות מתבצעת במפעל במעלות, המעסיק 300 עובדים ומהווה מקור תעסוקה עיקרי לתושבי העיר. הכנסות המפעל ממכירת מערכות ומכלולים, השריד האחרון לפעילותה המקורית של אלסינט, עומדות כיום על כ-60 מיליון דולר בשנה.

בעקבות ההשתלטות על אלביט הדמיה במאי השנה, העבירה אירופה ישראל לאלסינט נכסי מלונאות באירופה ומרכזי מסחר בישראל תמורת יותר מ-200 מיליון דולר. בקשר לעיסקה זו הוגשו נגד החברה, אלרון ומנהלי שתי החברות, תביעות שעניינן קיפוח המיעוט.

* שי שלו «« בעקבות העברת השליטה לזיסר: לג'נרל אלקטריק זכות להפסיק הרכישות מאלסינט « מכירות מפעל אלסינט במעלות - 60 מיליון דולר בשנה * זיסר: "במציאות יש דיבורים על הגדלת ההזמנות מג'נרל אלקטריק והרחבת שיתוף הפעולה. בכל מקרה, המפעל לא ייסגר"