מרחוב אוקספורד בלונדון, בשידור וידאו באינטרנט, הריץ קלנדרה גם את גיאו

קלנדרה הזכיר את גיאו בדרך אגב, אבל זה הספיק כדי להקפיץ את מניותיה בכ-%80 בשלושת ימי המסחר האחרונים, לשווי שוק של 2.3 מיליארד דולר * מתחילת השנה קפצה גיאו בכ-%5,200

"שום דבר מג'ורי לא קרה בחברה בזמן האחרון", אמר לנו היום (ב') שי שילר, מנכ"ל חברת גיאו אינטראקטיב, שזינקה בכ-%80 בשלושת ימי המסחר האחרונים וטיפסה לשווי של כ-2.3 מיליארד דולר. ביום שלישי בשבוע שעבר עוד סגרה המניה על 665 פני, והיום היא מרחפת ברמות של כ-1,200 פני, עלייה יומית של כ-%26. בכך השלימה גיאו עלייה של כ-%5,200 מתחילת השנה, והזינוק המדהים הזה מזכה אותה, ללא עוררין, בתואר המניה הישראלית הטובה ביותר השנה.

מה קרה בשבוע האחרון שהצית את התבערה במניות גיאו?

בשתי מילים: טום קלנדרה.

בעולם הפיננסים של המאה הקודמת, היתה מקובלת בקרב משפחת הבנקאים רוטשילד האימרה "הכסף הוא אלוהים, ורוטשילד הוא משיחו". בפרפרזה, אפשר לומר שבעידן ה-DOT.COM, מניות האינטרנט הן ה"אלוהים", וקלנדרה הוא ה"משיח".

לקלנדרה, כבר הזכרנו, אין צורך להעביר בטור שהוא כותב איזשהו ניתוח מעמיק. בעידן החדש הזה, הוא רק צריך להזכיר מניה זו או אחרת. את השאר עושים המוניטין שלו וסוחרי האון-ליין, שרצים כמו עדר אחרי כל 'פיפס' שנכתב ומופץ ברשת.

והסיפור של קלנדרה הפעם הוא ממש משעשע. ביצירתיות אופיינית, הוא שידר את הטור שלו באמצעות האינטרנט, כאשר הוא ניצב ברחוב אוקספורד הסואן בלונדון. כשגבו פונה אל הכביש ומאחוריו נצפים המונים העורכים את קניותיהם לחג המולד, שידר קלנדרה את הגיגיו.

וכה אמר קלנדרה: "הברוקרים בלונדון מוצפים בטלפונים ממשקיעים מטורפים שרוצים לרכוש את הדבר הבא בתחום האינטרנט. זהו הלם לבריטים, שרגילים בעונה זו לבצע קניות לקראת חג המולד. שוק ההנפקות רותח, וכל חברה עם סיומת DOT.COM עולה במאות אחוזים. אפילו חברות אינטרנט קטנות כמו גיאו אינטראקטיב עלו באלפי אחוזים השנה".

עוד משהו על גיאו? לא, זהו זה. וה'זהו זה' הספיק כדי להכפיל כמעט את שווייה של גיאו בשוק. נכון, זה פשוט מדהים, לא ייאמן, לא יעלה על הדעת, מטורף ועוד כהנה וכהנה ביטויים קיצוניים, אבל אלו הן עובדות ששוות 2.3 מיליארד דולר.

לפחות לעת עתה, אלו כללי המשחק. ובכללי המשחק הללו, גודל חזונם של ספקולנטים תמיד הקדים בהרבה את ההצלחה המסחרית - ממש כפי שמחירי המניות של חברות האינטרנט בימינו מקדימים בהרבה את הרווחיות שלהן.

טום קלנדרה, עורך אתר האינטרנט CBS MarketWatch.com, הפך לאגדה בקרב המשקיעים של חברות ישראליות, לאחר שהטיס לשמיים כמעט כל מניה שהזכיר באתר כבדרך אגב, בעיקר הודות לקהל משקיעים (או מעריצים) הבולעים בצמא כל מילה שהוא מגלגל על לשונו. הראשונה היתה כמובן רדוור, שהתנפחה עד ל-81 דולר לפני שקרסה חזרה ל-50 דולר; אחר כך הוא עשה את זה לג'אקאדה, וגם לאינטרנט זהב, שהתעופפה ב-%52 ל-13.4 דולר.

כאשר התקשרנו אליו, למשרד בסן-פרנסיסקו, השיב לנו קלנדרה: "אני לא מקדם מניות. אני בעסק של לגלות מניות מעניינות. אני לא ממליץ על מניות, למרות שזה נראה כך, אלא מצטט מנהלי קרנות השקעה ואנליסטים. בהחלט לא נוח לי להיות בתפקיד שבו אנשים שומעים לעצתי וקונים מניות בהסתמך עליה".

את הטירוף שאחז בקהל המעריצים שלו ניתן להסביר, אמר, בעובדה ש"כל האנשים בארה"ב מחפשים מציאות בשוק המניות, שהפך בעת האחרונה למאוד יקר. בוול-סטריט צריך לשלם בסדרי גודל של מכפילי מכירות חזויים לשנת 2000 של 150-100, שזה לא יאומן. באופן מסורתי, ואני לא יודע מדוע, חברות ישראליות תמיד נסחרו בדיסקאונט עמוק לעומת חברות אמריקאיות מקבילות".

ומה באמת קורה בגיאו? אף אחד שם, כמובן, לא מתלונן. כשביקשנו משילר להסביר את השווי המדהים שגיאו נסחרת בו, הוא השיב בפשטות: "מה אני מבין?".

לפני כשבוע אמר שילר ל"גלובס" כי אינו חושב שהשווי של גיאו אינטראקטיב מנופח. "אני חושב שהסיבה שגיאו נסחרת בשווי של 1.4 מיליארד דולר היא ההסכמים האחרונים שהצגנו עם ספקית הגישה לאינטרנט באנגליה, פלאנט (PLANET), בסך של 12.5 מיליון דולר (והשקעה נוספת של 12 מיליון דולר באקוויטי), והסכם מסגרת עם סמסונג בסך כמה מיליוני דולרים. ההסכמים עם לקוחות גדולים מעידים על כך שיש לנו משהו ביד.

"הנקודה היא, שגיאו אינטראקטיב היא לא חברת חלום, למרות שיש לה פוטנציאל מדהים. כבר היום היא מתחילה להראות ולממש את תחילת הפוטנציאל הזה". בינתיים, על פי שווי החברה הנוכחי, אין ספק ששילר צדק.

שילר אף ביקש להבדיל את גיאו מכל קדחת האינטרנט, והסביר איך הוא רואה את החברה: "אני לא מדבר על איזו חברת מסחר אלקטרוני שצצה עם רעיון מטורף. אני מדבר איתך על טכנולוגיה אמיתית, על 'ברזלים' במאות אלפי דולרים ומעלה, שהלקוח יקנה".

גיאו, שרק לפני שנה נראתה במחיר מגוחך של כ-15 פני בלבד, היא אחד הסיפורים הלוהטים של המניות הישראליות השנה בחו"ל. אפילו הקפיצה של מג'יק בוול-סטריט ובאטמ בלונדון מחווירות לידה.

החברה הונפקה בבורסת ה-AIM של לונדון באוקטובר 96', וגייסה 20 מיליון דולר לפי שווי חברה של 158 מיליון דולר. ביוני 98' ביצעה גיאו הנפקה שנייה, הפעם בבורסה הראשית של לונדון, וגייסה בה סך של 42 מיליון דולר לפי שווי חברה של 276 מיליון דולר. אחרי ההנפקה הוסיפה מניית גיאו לטפס מעלה, והחברה הגיעה לשווי מרשים דאז של 300 מיליון דולר.

בעת הנפקתה ב-96', הוגדרה גיאו כחברת סטארט-אפ קלאסית, עם אפס הכנסות ואפס רווחים. ב-97' רשמה החברה הכנסות של 3.1 מיליון דולר, והפסדים תפעוליים של 10.4 מיליון דולר.

הטכנולוגיה שהיוותה, ומהווה גם היום, את ליבת העסקים של החברה, היא טכנולוגיית האמבלייז (EMBLAZE), המאפשרת להעביר אותות וידאו וקול (אודיו) ללא צורך בהתקנת חלקי תוכנה ייעודיים (PLUG-IN) במחשב האישי. הטעות היתה שהחברה, עם הנהלה חסרת ניסיון, התמקדה בפלח השוק הלא אטרקטיבי של בוני אתרים באינטרנט.

שנת 98' אמורה היתה להיות שנת הפריצה של גיאו, והאנליסטים העריכו כי הכנסותיה יזנקו ל-50 מיליון דולר ויותר. זה לא קרה. ביוני 98', חודשיים בלבד לאחר ההנפקה השנייה, הודיעה גיאו כי בעקבות אייכולתה להגיע לשוק עם מוצרים התואמים תקני טכנולוגיה חדשים, לא תוכל לעמוד בתחזיות האנליסטים, ומחיר מנייתה צנח ממחיר של 1.6 ליש"ט ל-18 פני בלבד. את השנה סיימה החברה הישראלית עם פחות ממיליון דולר מכירות ובור הפסדים של 17.5 מיליון דולר.

בגיאו הבינו שחייבים לבצע שינוי, והביאו לתפקיד המנכ"ל את שי שילר, 37, לשעבר מבכירי קומברס, יצרנית ציוד המענה הקולי לחברות סלולר וטלפוניה, בה שימש כנשיא חטיבת ה"רשת הנבונה" האחראית בין היתר על פעילות כרטיסי ה-PRE-PAID (כמו בטוקמן של סלקום) לטלפונים סלולריים, ומנהל חטיבת אסיה ופסיפיק של קומברס.

שילר כיוון את החברה החוצה מהשוק הצרכני - בו שיווקה את מוצריה ללקוחות פרטיים והתמודדה מול חברות כגון ריל נטוורקס - ופנתה לשוקי התאגידים, חברות הטלפוניה וספקיות הגישה לאינטרנט, הדורשים מוצרים בעלי איכות טכנולוגית גבוהה.

אם לשפוט על פי תשואת המניה, שילר הוא יצרן הערך הטוב ביותר למשקיעים. מצד שני, ליצירת הערך הזה שותף גם טום קלנדרה.« מאת אליאב אללוף « מרחוב אוקספורד בלונדון, בשידור וידאו באינטרנט, הריץ קלנדרה גם את גיאו « קלנדרה הזכיר את גיאו בדרך אגב, אבל זה הספיק כדי להקפיץ את מניותיה בכ-%80 בשלושת ימי המסחר האחרונים, לשווי שוק של 2.3 מיליארד דולר * מתחילת השנה קפצה גיאו בכ-%5,200