סאיטקס חושפת ערך

העיסקה הנרקמת בין סאיטקס לקריאו היא שלב ראשון בניסיון של קבוצת כלל לייצר ערך עבור בעלי המניות החבוטים של סאיטקס * אם העיסקה תצא לפועל, בהיקף של כחצי מיליארד דולר, שאר הפעיליות של סאיטקס נסחרות, למעשה, בחינם

הפרטים עדיין מעורפלים, סאיטקס עדיין מסרבת להגיב, אבל עיסקה כנראה תצא אל הפועל. אנחנו מדברים על הידיעה שפורסה היום (ה') ב"מעריב", לפיה עומדת סאיטקס למכור את פעילות ה-CTP שלה לקריאו הקנדית, תמורת 500-400 מיליון דולר במניות. שימו לב: אם הסכום הזה נכון, שאר הפעיליות של סאיטקס (והן די מגוונות) נסחרות כמעט בחינם. זאת, משום שסאיטקס עצמה נסחרת לפי שווי של 560 מיליון דולר.

העיסקה הזו היא חלק מהניסיונות של קבוצת כלל לחשוף ערך בסאיטקס, אחרי שנים שבהן דשדשה המניה ואף ירדה מתחת ל-10 דולר. את המהלכים מוביל, כנראה, היו"ר הטרי של סאיטקס ומנכ"ל כלל תעשיות, רימון בן-שאול.

כמה מלים על עולם הדפוס, שבו פועלות סאיטקס וקריאו: מדובר במוצרים בתחום הנקרא אמנויות הגרפיקה (GRAPHIC-ARTS), המשמשים בעיקר ליישומי קדם דפוס. יישומים אלה כוללים, בין השאר, תכנון על גבי מחשב, עיבודי תמונות, עימוד ואינטרגרציה בין טקסט לתמונות.

נשמע מסובך? בואו נפשט את העניין. תהליך ההדפסה של הטקסט שאתם קוראים כעת מתחיל בקליטת נתונים מסורק אלקטרוני, מצלמה דיגיטלית או מחשב. בסיום תהליך זה, עובר המידע תהליך של דיגיטציה והפרדת צבעים (לארבעת צבעי היסוד). מידע זה עובר לעמדת העבודה, שבה הוא עובר שינויים "קוסמטיים", כגון שילוב גרפיקה אחרת ושילוב טקסט. בסופו של התהליך, עובר החומר המעובד לשלב ההדפסה.

ניתן להתחיל ישירות בתהליך ההדפסה, אולם בדרך-כלל עובר המידע תהליך של אימות - PROOFING. כלומר, מדפיסים את התמונה הסופית בהעתק אחד על מכונות המדמות את ההדפסה הסופית, כדי לגלות טעויות או לבצע שינויים אחרונים. לאחר שהתמונה עברה את ביקורת האימות, עובר המידע לשלב הסופי של ההדפסה: הכנת ארבעה פילמים (עבור כל צבע יסוד), הכנת ארבע הפלטות (הגלופות) להדפסה הסופית, שבה עובר הדף ארבע פעמים את תהליך ההדפסה - פעם אחת עבור כל צבע.

המוצרים החדשים של קריאו וסאיטקס מדלגים על שלב הפילמים בתהליך קדם הדפוס. קריאו היתה הראשונה שפיתחה מכונת דפוס בטכנולוגיות CTP (מהמחשב אל הפלטה), ואילו סאיטקס מתחרה כיום בקריאו עם מכונת ה"לוטם".

ובחזרה לעיסקת סאיטקס-קריאו. קריאו מחזיקה ב-%50 משוק ציוד ה-CTP העולמי (הנאמד בקצת פחות מ-400 מיליון דולר בשנת 1999). ואילו סאיטקס, באמצעות מערכת הלוטם, מחזיקה ב-%20. רכישת סאיטקס מקנה לקריאו הגמוניה בשוק העולמי - דבר שצפוי להיות מלווה בשולי רווח גבוהים (ראו את הרווחיות הגולמית המדהימה של מובילות תעשייה דומיננטיות - למשל, סיסקו בתקשורת הנתונים, מייקרוסופט במערכות ההפעלה, ואינטל בשבבים למחשבים אישיים).

מערכת הלוטם של סאיטקס החלה להניב הכנסות החל מהרבעון הרביעי של 1998. עד היום, מוערך סך מכירותיה של מערכת לוטם ב-75 מיליון דולר, נכון לרבעון השלישי של 1999. כלומר - קצב מכירות של 15 מיליון דולר ברבעון, %10 בלבד ממחזור הפעילות של סאיטקס.

ערן זיו, אנליסט באופנהיימר, המכסה את ענף הדפוס, סבור כי גם לאחר מכירת פעילות לוטם, יש לסאיטקס הרבה מאוד UPSIDE. הוא מחשיב את סאיטקס לחברה אטרקטיבית מאוד, הן עבור משקיעים התרים אחרי חברות צמיחה, והן עבור משקיעים המחפשים מניות "ערך".

"לא חשוב אם מדובר בעיסקה של פיצול סאיטקס, מכירת פעילות, מיזוג או כניסה של משקיע אסטרטגי - ואני לא יכול לנחש מה יקרה. אבל אני בהחלט יכול לומר, שכל צעד כזה יתרום להשבחת שווייה של סאיטקס", אומר זיו.

באופנהיימר מעריכים, כי מדפסת הקאראט 74, שפותחה בשיתוף עם KBA הגרמנית, צפויה לצאת לשוק בשנת 2000, לאחר לא מעט עיכובים וקשיים. בסאיטקס חוזים לה גדולות ונצורות, וכך גם באופנהיימר.

המדפסת הזו היא חלק מחטיבת הדפוס הדיגיטלי, שאמורה להוות את מנוע הצמיחה העיקרי של סאיטקס. מכירות חטיבת הדפוס הדיגיטלי עלו ברבעון האחרון ב-%23, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו ב-53 מיליון דולר (ברבעון שעבר הציגה החטיבה מכירות של 54 מיליון דולר).

השיפור בתוצאות החטיבה מיוחס בעיקר לקו מוצרי הדפוס בפורמט רחב, הכוללים את החברות עידנית ומתן, שנרכשו אשתקד תמורת סכום מיצרפי של 70 מיליון דולר.

סאיטקס דיווחה ברבעון האחרון, כי מוצרי הדפוס בפורמט רחב הציגו צמיחה גבוהה במיוחד - בשורה חיובית, לאור הערכות שנשמעו קודם לכן, לגבי ביצועיה של החטיבה בתחילת השנה. הערכות אלה גרסו, כי היא הציגה חולשה בולטת במחצית הראשונה של השנה, לעומת ביצועיה בשנת 1998.

כעת, מכל מקום, נראה שסאיטקס מסוגלת לתת "פייט" טוב לחברת נור מאקרופרינטרס, המתחרה העיקרית שלה בתחום ההדפסות בפורמט רחב. אגב, באחרונה רווחות הערכות, כי כל הפעילות הזו אמורה להימכר לנור בעיסקת מניות, בדומה לעיסקה עם קריאו.

סאיטקס גם השיקה בתחילת השנה מערכת חדשה בתחום הדפוס הדיגיטלי, שבה היא תולה תקוות רבות. אולם, לפי שעה, הדבר לא ניכר בביצועיה של החברה. המערכת, VRESA MARK, מאפשרת הדפסה בקצב גבוה במיוחד, תוך חיסכון ניכר בעלות ההדפסה לדף. סאיטקס הביעה את ביטחונה כי המוצר אמור לפתוח בפניה שווקים חדשים, שבהם לא היתה לא עד כה דריסת רגל. הכוונה לשווקים כמו דיוור ישיר, בילינג והדפסת ספרים. כעת, נותר שהמערכת תתחיל למצוא ביטוי בתוצאותיה של החברה. ברבעון השלישי, מכל מקום, עדיין לא הורגשה השפעתה של ה-VRESA MARK על תוצאותיה הכספיות של חטיבת הדפוס הדיגיטלי.

כאמור, התקווה הגדולה של סאיטקס בתחום הדיגיטלי היא מדפסת הקאראט 74, שאותה פיתחה במשותף עם חברת KBA הגרמנית. המדפסת, הפועלת בתחום האופסט הדיגיטלי, נחשבת לבעלת פוטנציאל גבוה במיוחד, וסאיטקס תולה בה תקוות רבות. עם זאת, השקתה של המדפסת נתקלה עד כה בעיכובים רבים, ונדחתה שוב ושוב.

הבשורות הטובות הן כי הקאראט הגיעה באחרונה סוף סוף לביטא-סייט, והיא נמצאת כבר בידיהם של מספר לקוחות בארה"ב ובבלגיה. נשיא סאיטקס, יואב שלוש, אמר עם פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השלישי, כי ההערכות הן שהקאראט ייצא לשוק ברבעון הראשון של השנה הבאה.

חברת קריאו הוקמה בשנת 1985 בעיר בארניבי שליד ואנקובר, קנדה. מאחורי הקמתה עומדים דניאל גלברט (52), ישראלי לשעבר, ושותפים נוספים. גלברט, בעל תואר שני בהנדסת חשמל מהטכניון, מכהן כנשיא החברה. גלברט נחשב היום לאחת משתי דמויות המפתח בקריאו, יחד עם ישראלי נוסף, עמוס מיכלסון (45).

מיכלסון, לשעבר בכיר באופטורטק (היום אורבוטק), מכהן ב-4 השנים האחרונות כמנכ"ל קריאו. הוא הצטרף לחברה בשנת 1991. לפני כן מילא מיכלסון, במשך 10 שנים, שורה של תפקידים בחברת אופטורטק. חברה זו התאחדה מאוחר יותר עם אורבוט מערכות, ויצרה את חברת אורבוטק, המובילה העולמית בבדיקה אופטית של מעגלים מודפסים וצגים שטוחים למחשבים.

בתפקידו האחרון באופטורטק שימש מיכלסון מנהל פעילות ראשי. קודם לכן עשה תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון, ולאחר מכן השלים תואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת סנטפורד שבקליפורניה.

קריאו התחילה למכור את מוצריה רק בשנת 1994, ואלו הניבו לה אז הכנסות צנועות ביותר של 6 מיליון דולר. את שנת 1999 תסיים קריאו, על פי תחזיות מריל לינץ', עם מחזור מכירות של 180 מיליון דולר, ותציג רווח נקי שנתי של 28 מיליון דולר.

על פי תחזיות בית ההשקעות האמריקאי, צפויות מכירותיה של קריאו לזנק ל-333 מיליון דולר. זאת, עוד לפני שתיחתם עיסקה כלשהי עם סאיטקס. הדבר מצביע על חברה ממוקדת ובעלת אסטרטגיה ברורה, המיושמת היטב. לתשומת ליבם של בעלי מניות סאיטקס, שעשויים לקבל בתמורה מניות של קריאו - במקרה שהיה לכם ספק איזו מניה עדיף להחזיק.

הצמיחה המסחררת של קריאו נובעת כולה מהצלחתו של מוצר ייחודי שפיתחה החברה, שמאפשר, כאמור, לדלג על שלב ייצור הפילם בתהליך קדם הדפוס. החדשנות העומדת מאחורי המוצר מביאה לכך שמדובר במיגזר בעל הצמיחה הגבוהה כיום ביותר בתחום קדם הדפוס, והוא אמור לגדול בקצב של %25 לשנה ויותר בחמש השנים הבאות. ואילו קצב הצמיחה של קריאו צפוי להיות גבוה יותר.« מאת אליאב אללוף « סאיטקס חושפת ערך « העיסקה הנרקמת בין סאיטקס לקריאו היא שלב ראשון בניסיון של קבוצת כלל לייצר ערך עבור בעלי המניות החבוטים של סאיטקס * אם העיסקה תצא לפועל, בהיקף של כחצי מיליארד דולר, שאר הפעיליות של סאיטקס נסחרות, למעשה, בחינם