רשם האגודות: "שום הסדר לא יוכל להניח את הדעת לגבי יותר מ-%50 מהקיבוצים"

בכל שנה נרשמות בישראל 120 אגודות שיתופיות חדשות, 14 אגודות נמחקות בממוצע בשנה ו-8 מתפרקות. כך אמר אמש (ב') רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, ביום עיון בנושא "הליכי שינוי בקואופרטיבים" שנערך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

בהתייחסו לאגודות השיתופיות בקיבוצים, אמר זליגמן, כי "זו בעייה קשה. מדובר ב-237 קיבוצים המצויים בהליכי הסדר הקיבוצים. אם לא יימצא פתרון גם אחרי יישום ההסדר, שלחלק נכבד מהם לא יספיק, יתכן שנצטרך לקבל החלטה על פירוק האגודות השיתופיות."

הוא הוסיף, כי "שום הסדר לא יוכל להניח את הדעת לגבי יותר מ-%50 מהקיבוצים. קיבוצים שבנויים רק על חקלאות - איננו רואים עתיד להם. גם את העתיד שצפון בעיסקאות הנדל"ן אנחנו לא רואים בפתח, גם בגלל מינהל מקרקעי ישראל".

הבעיה בפירוקי קיבוצים, אמר זליגמן, נוגעת להבטחת עתידם של חברי הקיבוץ ובעיקר המבוגרים שבהם. " בדיני הפירוקים של האגודות השיתופיות, הקיבוצניקים הם האחרונים שבנושים. לכן חייב להיות תיקון חקיקה, או בהגדרה, כדי שקיבוץ יוכל לרשום נכסים על שם החבר, ולו את דירת המגורים שלו", אמר.

"כשהגעתי לתפקיד לפני 12 שנים", אמר, "טיפלנו בכ-20 סכסוכים בשנה. מאז יותר ויותר אגודות מבקשות לשנות את התקנון, ומי שמאשר את השינויים זה אני. בשנים האחרונות אנחנו מטפלים בכ-700 בוררויות בשנה, והיו שנים שהגענו אף ל-1000". על פי חוק האגודות השיתופיות, משמש הרשם בורר בסכסוכים בתוך אגודות, ופסקי הדין שהוא נותן נחשבים לסופיים ולא ניתנים לערעור.

בהתייחסו למשברים, הפירוקים, השינויים והדרישות לשינויים במבנה הקואופרטיבים הגדולים בישראל - תנובה, קו-אופ, אגד, דן, כרמל מזרחי, המשביר המרכזי, אגודות המושבים והקיבוצים - אמר זליגמן: " הקואופרציה בעולם גדלה ומתפתחת וגם בישראל איפשרנו לקואופרציה להתקדם ולהתפתח".

זליגמן הוסיף, כי מחזור השיווק ב-10 הקואופרטיבים החקלאיים בעולם נאמד ב-450 מיליארד דולר, ומחזור העסקים של 10 הבנקים הקואופרטיביים הגדולים בעולם נאמד ב-1,200 מיליארד דולר.

פרופ' סמדר אוטולנגי, מנחת יום העיון, אמרה, כי "עוצמתו, הסמכויות המצויות בידיו ומעמדו השיפוטי של רשם האגודות השיתופיות מביאים למצב שבו 'האח הגדול' קצת קטן לעומתו".« מאת סטלה קורין-ליבר « רשם האגודות: "שום הסדר לא יוכל להניח את הדעת לגבי יותר מ-%50 מהקיבוצים"