לדבר על זה

אילן שלום הוא גנדיסט, הסמנכ"ל שלו כוכב פרסומות. עסק מעניין

יש משהו מאוד מיוחד באופן בו אילן שלום נראה ובאופן בו הוא מדבר. ב"נראה" הכוונה לאדם רזה וגבוה, שחור שיער ושחור זקן, לא המראה הרגיל של מנכ"ל ויו"ר חברת היי-טק. שלום, 43, נולד בקיבוץ תל יוסף, אך הוריו ילידי הודו. וזה מסביר הכל, אפילו את צורת הדיבור המיוחדת.

"אני גנדיסט", מסביר אילן. מהאטאמה גנדי היה המנהיג שהוביל את הודו לעצמאות משלטון האימפריה הבריטית. למרות שהמאבק לעצמאות הודו היה רווי באלימות, גנדי היה זה שהטיף לאי אלימות. זו היתה התורה שלו ובשלה גם נרצח על ידי בן עמו.

שלום: "אני לא אלים במלל. אני מאוד נחוש במה שאני עושה. כאשר אני אומר ש'אני חושב שכדאי לשקול את הדבר', אני בפירוש מתכוון שלא צריך לעשות את זה. כך אני אומר 'לא' בצורה עדינה". ספר לי יותר. מה זה להיות גנדיסט?

"עשיתי את ההישגים שלי לא בדרך של אלימות מילולית, אלא בדרך של אחד לאחד. בינתיים, קשה לומר שנכשלתי. בדרך כלל, הישראלי המצ'ואיסט והבריון רואה זאת כחולשה וטועה. חלקם באים ואומרים 'טעיתי'".

במה הוא טועה?

"אני מנומס ומדבר יפה. ישראלים רואים זאת כחולשה".

הוריך עלו לישראל כגנדיסטים?

"זה החינוך שקיבלתי. זה מה שספגתי בבית".

אתה מתכוון בקיבוץ.

"לכן אני הודי מזויף, כי לקיבוץ בטח היתה תרומה שקצת קלקלה אותי".

נסעת להודו?

"לא".

למה?

"לא רציתי לראות את העוני שם. לאורך השנים למדתי על העוני הקשה שם. ההורים שלנו היו בקלאסה יותר גבוהה. אנחנו בני ישראל, לא קוצ'ינים. אנחנו היהודים העירונים".

ואחרי הקיבוץ?

"באנו לאשדוד. אחרי כן עזבתי ל-20 שנה לפנימיית כרמית בירושלים, שירות צבאי ועשר שנות לימודים. היום אני באשדוד, נשוי עם חמישה ילדים".

עושה רושם שהמוצא משחק אצלך תפקיד חשוב.

"לא. פשוט לא. שאלת עלי, ויש לרקע ולשורשים שקיבלתי השפעה על איך אני רואה את החיים, את החברה מסביב ואת NSC".

בפגישה משתתף גם שמוליק ארן, סמנכ"ל שיווק ומכירות של NSC, וכאן הוא מתערב: "אם יורשה לי לומר משהו, הרוח של אילן שורה בחברה. האופן שבו מתקבלות החלטות, האווירה. מצד אחד מנהיג עם נוכחות כריזמטית ש ומצד שני מישהו שאפשר להגיע אליו. יש לו יכולת למידה מדהימה".

שלום: "המציאות העסקית דינמית ומשתנה. כל הזמן צריך ללמוד".

מה הרוח של אילן עושה לחברה?

ארן: "אנשים יודעים שהם יכולים לבוא ולהציע דברים שונים. יש פתיחות".

שלום: "אני בפירוש לא יודע הכל. אנחנו לא תמיד מסכימים, אך דברים נעשים בהסכמה. אני משיג הישגים יפים עם החברה ועם הצוות הנפלא שלה. חלקם עבדו אתי בעבר, חלקם היו סטודנטים שלי. את שמוליק, שהיה תשע שנים בקומברס, הכרתי בצבא, בפרויקט תלפיות. ד"ר פליקס פלומן, סגן נשיא לפיתוח מוצר, הוא אחד העילויים בתחום של עיבוד הדיבור. הוא היה באודיוקוד. אני יכול להתגאות בזה שאחד העובדים שלי הוא מיליונר. יש לנו שני דוקטורים מומחים בבלשנות ופונטיקה. עופרה גולני היתה בתלפיות לאחר שמוליק. זאת אומרת, אני אילן שלום מאשדוד ואלה האנשים". כל מנכ"ל שמתראיין לעיתון, יודע שהוא צריך להזכיר ולשבח את עובדיו, ביחוד את הבכירים שבהם. שלא יגידו שהוא לוקח לעצמו את כל הקרדיט. רבים מהם נזכרים בזה כבדרך אגב, עם סיום הראיון. אצל אילן שלום, לעומת זאת, ניכרת האהבה לצוות שלו, באופן בו הוא מדבר, במבע של עיניו.

ומעבר לכך, הוא כמעט לא אוכל, גם בפגישה שאמורה היתה להיות ארוחת צהרים, הוא בקושי הביא דבר אל פיו. כאשר נשאל על כך ענה ברצינות תהומית: "אני אוכל רק בשביל לחיות, כאשר אין ברירה. להבדיל ממני, אחרים חיים בשביל לאכול".

פן נוסף שעולה בשיחה הוא הסובלנות. מי שמעלה את העניין הוא שמוליק ארן, שחוץ מתפקידו כסמנכ"ל הוא גם כוכב פרסומות בטלוויזיה. החיבור בין סמנכ"ל חברת היי-טק לבין משחק בפרסמות הוא מוזר. "הסובלנות של אילן מאפשרת לי את זה", קובע שמוליק.

שלום מתייחס גם לזה: "אם אחד האנשים שעובדים אתי נהנה מפעם לפעם לעשות אודישן, זה טוב, למרות שהוא סגן נשיא לשיווק. זה מה שנותן את המנוע לחברה. וכי מה אני? כלום. יש את האנשים הנפלאים האלה שהם החברה".

« אפי לנדאו « לדבר על זה « אילן שלום הוא גנדיסט, הסמנכ"ל שלו כוכב פרסומות. עסק מעניין