ההשתלטות על הקרמלין

המאפיה הפוליטית מסנט פטרסבורג השתלטה על הקרמלין ועל צמרת השלטון הרוסי.

הראשון שסלל דרך לאנשי המאפיה הפוליטית מסנט פטרסבורג - העיר השנייה בגודלה ברוסיה - לכבוש את פסגת השלטון בקרמלין במוסקבה, היה אנטולי צ'ובייס - כלכלן מבריק, ששימש פקיד בכיר במועצת העיר סנט פטרסבורג.

לפני כ-10 שנים הוזמן צ'ובייס בידי נשיא רוסיה החדש, בוריס ילצין, לעבור למוסקבה ולעבוד כראש מינהל הנשיא וכיועץ הכלכלי. מעניין שרוב אנשי הסגל של לשכת הנשיא היו מקורבים של צ'ובייס מסנט פטרסבורג. אנטולי צ'ובייס, רפורמטור, היה מעורב בהכנות ובביצוע רפורמות כלכליות, ובעיקר בהפרטה רחבה של המשק הממלכתי ברחבי המדינה. תודות ליוזמתו ולניהולו, עברו עשרות אלפי מפעלים תעשייתיים וחברות ממשלתיות לידיים פרטיות.

לדעת הקומוניסטים, גרם צ'ובייס נזק חמור ובלתי הפיך לכלכלת המדינה, שעודנה במשבר כלכלי חריף.

לאחר פירוקה של ברית המועצות לשעבר, במסגרת תפקידו כיו"ר שירות הביטחון הפדרלי (יורשו של הקג"ב המפורסם הידוע לשמצה), מינה ילצין תושב לנינגרד, סרגיי סטפשין, איש הקג"ב הוותיק, שבמשך השנים היה נאמן לבוריס ילצין וביצע בדייקנות את כל הוראותיו. סטפשין גם תמך בו בזמן הבחירות בשנת 96'. לאחר זמן קצר, מינה ילצין את סטפשין כראש ממשלת רוסיה. אמנם האיש ישב על כסא ראש הממשלה 4 חודשים בלבד והודח מתפקידו בידי הנשיא, כשבמקומו מונה לתפקיד ראש ממשלת רוסיה איש צעיר, גם כן עובד בכיר במוסד הקג"ב, ולדימיר פוטין, שהיה סגנו של סטפשין הן בשירות הביטחון הפדרלי בסנט פטרסבורג ואחר כך במוסקבה. הלשונות הרעות אומרות שכאשר ילצין הזמין לשיחה את סטפשין, שהיה אז ראש הממשלה, שאל אותו הנשיא אם הוא רואה עצמו מנהיג שיכול להנחית מהלומה צבאית על המורדים בצ'צ'ניה. סטפשין הבין את הרמז ואמר שאת התפקיד הזה יבצע היטב ולדימיר פוטין, סגנו לשעבר בשירות הפדרלי לביטחון לאומי. בן 47, יליד סנט פטרסבורג, בעל תואר שלישי במשפטים, ובוגר של אוניברסיטת סנט פטרסבורג.

הקריירה של ולדימיר פוטין, לאחר שסיים לימודיו באוניברסיטה, התחילה בשורות הקג"ב. הוא התמחה בקשרים עם מזרח גרמניה, וכנראה גם בריגול הכלכלי שם.

בשנת 89', בבחירות הראשונות במדינה, עבר פוטין מהביון הפדרלי לסגל של ראש עיריית סנט פטרסבורג, פרופ' אנטולי סובצ'אק, שמינה את פוטין ליועצו הפוליטי. לאחר כישלון המהפכה הקומוניסטית באוגוסט 91', מונה פוטין לראש הקג"ב בסנט פטרסבורג.

כאשר סרגיי סטפשין מונה לתפקיד ראש הממשלה, הזעיק אליו מיד את ולדימיר פוטין מסנט פטרסבורג ומינה אותו כראש שירותי הביטחון של רוסיה. כאשר ילצין הדיח את סטפשין מתפקידו, מינה את פוטין כראש הממשלה, עד ל-31 בדצמבר 99', המועד בו יכול בוריס ילצין לבשר לעולם ולאזרחי רוסיה על התפטרותו מתפקיד נשיא המדינה.

« ארגומנטי אי פאקטי « ההשתלטות על הקרמלין «