גיאו גייסה כ-400 מ' ד' בהנפקה הפרטית הגדולה ביותר של חברה ישראלית

בין המשקיעים: קרן פידליטי האמריקאית, דויטשה בנק, דרזנר בנק ושרודר

שי שילר, מנכ"ל גיאו אינטראקטיב, מתפנק - הוא לקח לו היום (א') יום חופש לבילוי נינוח עם הילדים. את הסיבה לא צריך לחפש יותר מדי: ההסתערות הפראית כמעט של משקיעים על מניית החברה אותה הוא מנהל, במסגרת הנפקת מניות פרטית, מצביעה על כך שבניגוד לימי עבר, בהם נוהלה החברה בצורה חובבנית למדי, גיאו של היום היא חברה אטרקטיבית, מהסוג שמשקיעים אוהבים.

בין הרוכשים המאושרים, שהתמודדו עם ביקוש של פי 4 בהנפקה, שנוהלה בהצלחה רבה על ידי בית ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס, נמצאים גופים מהשורה הראשונה באירופה וארה"ב: דויטשה בנק ודרזנר בנק הגרמנים, בית ההשקעות שרודר שנרכש בשבוע שעבר על ידי סלומון סמית' בארני, וקרנות פידליטי, מרקורי וג'אנוס.

ההנפקה שנחתמה במחיר של 22.10 ליש"ט למניה, הכניסה לקופתה של גיאו 366 מיליון דולר, ובתוספת אופציית ה'גרין שו' שהוענקה לליהמן ברדרס (זכות לרכישת מיליון מניות בתנאי ההנפקה), מגיע סך הגיוס ל-396 מיליון דולר - הגיוס הפרטי הגדול ביותר של חברת טכנולוגיה ישראלית, ועוד בהליך בזק שאינו מפריע לניהול השוטף של עסקי החברה.

שווי השוק של גיאו עמד הבוקר על כ-4.4 מיליארד דולר, עלייה של יותר מ-%14,000 מאז התמנה שילר למנכ"ל החברה.

כעת, כשלגיאו יש מטבע חזק בשווקים, היא יכולה לבצע רכישות וגם לגייס סכומים גדולים יחסית בדילול נמוך. הקשר עם ליהמן ברדרס מתבטא בכך שאנליסט מכובד, בריאן סקיבה, שגם ליווה את הליך הגיוס ומסקר את מניותיה של אמדוקס (הנפקה אחרת של ליהמן), יכסה את מניותיה.

כפי שצוין ב"גלובס", חשיבותה של המהירות הזו נובעת מכך שגיאו נמצאת במו"מ מתקדם לרכישת חברת אינטרנט אמריקאית. בגיאו ערים לעובדה, שמשקיעים מוסדיים אמריקאיים שאין להם חשבונות בינלאומיים לא יאהבו עסקת רכישה במניות, שתאלץ אותם לבדוק מה קורה בבורסה באנגליה. על פי מקורות המעורים בעסקי גיאו, החברה מכינה את עצמה לרכישה שתשלב מניות ומזומן, ותאפשר להקל על אישור הרכישה באסיפת בעלי המניות של החברה הנרכשת.

גיאו מפתחת ומשווקת שירותים על בסיס טכנולוגית ה-EMBLAZE, המאפשרת להעביר אותות וידאו וקול באינטרנט ללא צורך בהתקנה חלקי תוכנה ייעודיים (PLUG IN) במחשב האישי.

בעת הנפקתה הראשונה בבורסת ה-AIM באנגליה ב-96', בה גייסה 19 מיליון דולר לפי שווי חברה של 158 מיליון דולר, הוגדרה גיאו כחברת סטארט-אפ קלאסית, עם אפס הכנסות. ב-97' רשמה החברה הכנסות של 3.1 מיליון דולר והפסד תפעולי של 10.4 מיליון דולר. באפריל 98' גייסה החברה 42 מיליון דולר לפי שווי חברה של 276 מיליון דולר.

ביוני 98', חודשיים בלבד לאחר ההנפקה השנייה, הודיעה גיאו כי בעקבות אי-יכולתה להגיע לשוק עם מוצרים התואמים תקני טכנולוגיה חדשים, לא תוכל לעמוד בתחזיות האופטימיות של האנליסטים. מחיר המניה צנח מ-1.6 ליש"ט ל-18 פני בלבד, ואת השנה היא סיימה עם הכנסות של כמיליון דולר ובור הפסדים של 17.5 מיליון דולר.

בשלב זה מונה לתפקיד המנכ"ל שי שילר, בן 37, לשעבר מבכירי קומברס, יצרנית ציוד המענה הקולי ושירותים נלווים לחברות סלולר וטלפוניה, בה שימש כנשיא אחד החטיבות. שילר, שזוכה להערכה רבה על פועלו, כיוון את גיאו החוצה מהשוק הצרכני לשוק התאגידי, הכולל חברות טלפוניה, רשתות תקשורת תאגידיות וספקיות גישה לאינטרנט.

כעת צריכה החברה לממש את הציפיות הגבוהות שנתלו בה, וזה אומר לבצע רכישות בצורה נבונה (והיא כבר הודיעה על מו"מ עם 6 חברות אינטרנט), ולהציג את שיעורי הצמיחה המצופים ממנה. בגיאו מדברים על הכנסות של 24 מיליון דולר בשנת 2000 לעומת כ-6 מיליון דולר ב-99' - אבל גם מהלכים לחשיפת 'ערך סמוי', כמו פיצול והנפקה של החברה הבת WEBRADIO.COM, המתחרה בברודקסט.קום (זו נרכשה על ידי יאהו ב-5.7 מיליארד דולר, שהיום שווים למעלה מ-10 מיליארד), בוודאי יתקבלו בברכה על ידי המשקיעים.« מאת אליאב אללוף « גיאו גייסה כ-400 מ' ד' בהנפקה הפרטית הגדולה ביותר של חברה ישראלית « בין המשקיעים: קרן פידליטי האמריקאית, דויטשה בנק, דרזנר בנק ושרודר