כן היידר, לא היידר - היתה שנה מצויינת

הצטרפותו האפשרית של יורג היידר לקואליציה האוסטרית המתגבשת, יכולה להשפיע על הקשרים הכלכליים בין ישראל לאוסטריה. והיא יכולה גם לא

בחירתו של יורג היידר לפרלמנט האוסטרי הובילה לסערת רוחות בישראל. היידר ידוע כימני קיצוני, אנטישמי מוצהר ומי שהנהיג את המפלגה הקיצונית הימנית באוסטריה, על בסיס אידיאולוגיה שמזכירה את שנות ה-30 וה-40 של גרמניה הנאצית.

במשרד החוץ ובמסדרונות הממשלה דיברו אז על איומים לניתוק היחסים הדיפלומטיים והכלכליים עם אוסטריה. המדינה געשה.

בחודש האחרון, אולי כיוון שתפס מה מתחייב ממעמדו הציבורי, היידר התמקם מול מצלמות טלוויזיה וניסח את דבריו בזהירות, בנימה של 'חזרה בתשובה' מתדמיתו האנטישמית-נאצית. בכך הוא הכין את הקרקע לשילובו בממשלה החדשה, כאשר זו תקום.

בנוסף, במצב הפוליטי הקיים באוסטריה, נראה כי אין אפשרות להקים ממשלה מבלי לשתף את מפלגת ה-"חופשיים" הימנית-לאומנית של היידר בקואליציה. אמנם נראה כי היידר עצמו לא יכהן בממשלה, אבל אין ספק שרוחו תישרה עליה, והוא לא יהסס להתערב היכן שיוכל.

באווירה כזו, קיים איום מסויים על קשרי המסחר בין המדינות. ודאי יימצאו ישראלים שיחליטו שהם לא משתפים פעולה עם מדינה שבחרה להעמיד בין ראשיה נאצי לשעבר, ואולי גם תגובש מדיניות חוץ וכלכלה מובהקת שתתנגד רשמית לסחר כזה.

בפועל, אלה אינם פני הדברים. רק לפני חודשיים, מנא"י (מפעלי נייר אמריקאים ישראלים) מכרה %51 מפעילות נייר חדרה בתחום ניירות כתיבה והדפסה לחברת נויזידלר האוסטרית, והפכה אותה לבעלת השליטה בחטיבה. במסיבת העיתונאים שערכה אז מנא"י, כולם נראו מאוד מרוצים משיתוף הפעולה - האוסטרים והישראלים.

אם לשפוט לפי נתוני מכון היצוא, בחירתו של היידר לא רק שלא פגעה בהיקף הסחר בין המדינות, אלא - בניגוד מפתיע - היקפי הסחר אף עלו. בהתחשב בעובדה שהיידר נבחר בראשית אוקטובר, עשינו השוואה בין נתוני תשעה החודשים הראשונים של השנה לנתוני כל 1999, לראות אם חל שינוי בשלושת החודשים בהם היידר ישב על כיסא פלרמנט.

מנתוני היצוא והיבוא בין ישראל לאוסטריה, שנמסרו על ידי מכון היצוא, בתשעת החודשים הראשונים של 1999 היה היקף היצוא מישראל לאוסטריה 82.9 מיליון שקל, ועד סוף השנה התווספו 27 מיליון דולר ליצוא, שהסתכם בכ-110 מיליון שקל. נתון זה מעיד על שמירה של קצב היצוא השנתי.

לגבי יבוא, בתשעת החודשים הראשונים של 1999, קודם בחירתו של היידר, היה היקף היבוא 89.7 מיליון שקל, ובכל השנה 107.1 מיליון שקל. כלומר ברבעון הרביעי, בו אפשר היה לצפות לנצנוצי תגובה שלילית כלפי בחירתו של היידר, היה היקף היבוא 17.4 מיליון שקל, מעט פחות משאר הרבעונים. אולם ניתן לשייך את הירידה גם לעונתיות מקובלת ברבעון הרביעי.

באופן כללי, 1999 היתה שנה מצויינת למסחר בין ישראל לאוסטריה, שבא לידי ביטוי בגידול של %37 בהיקף המסחר. זו בטח לא צורת התבטאות נגד היידר.

גיבוי לכך התקבל מאגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, שם מדווחים על יחסי מסחר מצויינים עם אוסטריה, ועל כך שאין שום כוונה או סיבה לפגוע בהם. מהאגף נמסר כי ככל הנראה, לבחירתו של היידר לא תהיה שום השפעה וכי קיימת נטייה להמשיך ולעודד את הסחר בין שתי המדינות.« קרן צוריאל « כן היידר, לא היידר - היתה שנה מצויינת « הצטרפותו האפשרית של יורג היידר לקואליציה האוסטרית המתגבשת, יכולה להשפיע על הקשרים הכלכליים בין ישראל לאוסטריה. והיא יכולה גם לא