נשיא אוסטריה עיכב כינון הקואליציה בהשתתפות היידר על מנת לבחון תוכניותיה

ייתכן אישור בימים הקרובים; הפרלמנט האירופי קרא להערך להשעיית הקשרים עם אוסטריה

נשיא אוסטריה, תומס קלסטיל החליט היום (ה') לא לאשר, לעת עתה, את כינונה של ממשלה אוסטרית חדשה בה תשתתף מפלגת החרות הימנית-קיצונית בראשה עומד יורג היידר. בתוך כך אישר היום הפרלמנט האירופי החלטה המגנה את הכללתה של מפלגת החרות בקואליציה וקרא למדינות האיחוד האירופי להיערך להשעיית הקשרים עם אוסטריה.

קלסטיל הסביר את עיכוב האישור ברצונו לבחון מקרוב את תוכניות הממשלה החדשה, דוברו אמר שההחלטה עשויה להגיע "מחר, ביום ב' או בכלל לא". ההחטלה נמסרה במעמד החתימה על ההסכם במעונו של הנשיא. מחוץ למעון הנשיא נאספו מפגינים רבים, שמחו נגד כינון הממשלה.

אתמול אמרה ישראל, שהיא תחזיר את שגרירה, במידה שתקום ממשלה בה תשתתף מפלגתו של היידר. בראיון לקול ישראל אמר היום שר הפנים נתן שרנסקי כי לא יתיר את כניסתו של היידר לישראל במידה וינסה לעשות כן. "ישראל לא תיתן לגיטימציה למשטרים כאלו וממשלות כאלו", אמר שרנסקי.

בקואליציה המתוכננת תשתף מפלגת החירות פעולה עם מפלגת העם השמרנית. ההסכם הקואליציוני נחתם אחרי שמנהיג מפלגת העם, וולפגנג שיסל, ויורג היידר חתמו על הסכם להבטחת זכויות האדם וערכים דמוקרטיים. מנהיג מפלגת העם ימונה במידה שיתן הנשיא אישור סופי לקאנצלר. יורג היידר לא צפוי להיות חבר קבינט, אך מפלגתו תקבל, בין השאר, את תיקי המשפטים, האוצר והעניינים החברתיים ואת משרת סגן הקאנצלר.

ארה"ב הצטרפה אתמול אל המגנים מקרב הקהילה הבינ"ל, ואמרה כי בכוונתה לבחון מחדש את קשריה עם אוסטריה, אם מפלגתו הימנית-קיצונית של יורג היידר תצטרף לממשלה. "אם מפלגתו תמלא תפקיד בממשלה, אנו נבחן מחדש ברצינות את קשרינו עם אוסטריה", ציין דובר הבית הלבן, ג'ו לוקהארט.« מאת רועי דוידזון « נשיא אוסטריה עיכב כינון הקואליציה בהשתתפות היידר על מנת לבחון תוכניותיה « ייתכן אישור בימים הקרובים; הפרלמנט האירופי קרא להערך להשעיית הקשרים עם אוסטריה