הכנסת צפויה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לנכסי קורבנות שואה בארץ

המשימה העיקרית - לאתר נדל"ן שרכשו יהודים בארץ לפני השואה

מליאת הכנסת תדון הערב (ג') בהצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לאיתור כל הנכסים הרדומים הנמצאים בישראל והשייכים לקרבנות השואה וליורשיהם.

הדיון מתקיים ביוזמתה של ח"כ קולט אביטל (ישראל אחת). בכנסת מעריכים שיהיה רוב להקמת הוועדה, אך מציינים את מיגבלותיה: אין לה סמכות לזמן ולחקור עדים תחת אזהרה, ולמסקנותיה אין תוקף מחייב אלא משמעות ציבורית בלבד.

אביטל מבקשת שהוועדה תבדוק דרכים לגילוי כל חשבונות הבנקים הרדומים, שהופקדו לפני קום המדינה ובעיקר לפני מלחמת העולם השניה. עיקר משימתה יהיה לאתר קרקעות ונדל"ן אחרים שנרכשו לפני מלחמת העולם בידי יהודים מאירופה, ישירות או באמצעות סוכנים, ולא נדרשו עד כה. מדובר בנכסים המוחזקים בידי גורמים שונים. משימת הוועדה תהיה גם לקבוע עקרונות למימוש הנכסים בידי הבעלים או היורשים החוקיים. אביטל טוענת, כי בנק לאומי פירסם באינטרנט רשימה חלקית של החשבונות הרדומים, וגם פירסום זה מקשה על איתור חשבונות. "קשה לצפות מישישים בני 80 פלוס, הגיל הממוצע של שרידי השואה, שיידעו להשתמש בכלי הזה", אומרת אביטל.

היא מספרת על פנייה של יהודי מקנדה, שאביו המנוח קנה חלקת אדמה באיזור תל-השומר תמורת 600 ליש"ט (הון לפני מלחמת העולם), ואילו כיום המחזיקים בנכס מוכנים לפצות אותו בסכום של 1,800 שקל בלבד. אביטל אומרת, כי בצדק לחצו ממשלות וארגונים יהודיים ואחרים על הבנקים בשווייץ ובמדינות אירופה האחרות לפרסם את החשבונות החסויים ולהחזיר את הכסף, ורק בישראל מתייחסים לבעיה בקול דממה דקה.« מאת צבי לביא « הכנסת צפויה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לנכסי קורבנות שואה בארץ « המשימה העיקרית - לאתר נדל"ן שרכשו יהודים בארץ לפני השואה