המינהל האזרחי: היקף קניות ישראלים בשטחים - 3.2-1.3 מיליארד שקל בשנה

בין המוצרים הפופולריים: מזון, רהיטים, הלבשה, הנעלה וחלפי רכב שנגנבו בישראל

המינהל האזרחי ביהודה ושומרון מעריך את היקף הסחר בין פלשתינים לישראלים ב-3.19-1.34 מיליארד שקל בשנה. אומדן זה מבוסס על אומדני מספר המבקרים באיזורי התפר בשבועות האחרונים, והערכות על היקף ההוצאה למבקר, המבוססות על ראיונות עם סוחרים פלשתיניים ועם מבקרים.

ההערכה השנתית חושבה על פי התאמות של הנתונים שנאספו לאחרונה, והתעלמות מהשפעות עונתיות. עקב טיב הנתונים, ישנו פער של 2 מיליארד שקל בין האומדן הגבוה לבין האומדן הנמוך. אומדנים קודמים של המינהל האזרחי גרסו, כי היקף הסחר הוא 100 מיליון דולר בשנה בלבד.

נתונים אלו מכפילים את היקף הייצוא של הרשות הפלשתינית לישראל. עם זאת, לרשות הפלשתינית יש עדיין גירעון מסחרי ניכר מול ישראל. על פי נתוני הלמ"ס, ישראל מייצאת לרשות הפלשתינית בהיקף של 1.58 מיליארד דולר, ומייבאת ממנה בהיקף של 285 מיליון דולר בלבד.

חלק ניכר משוקי התפר נמצאים סמוך ליישובים פלשתיניים הקרובים לקו הירוק, לעיתים סמוך לצירי תנועה מרכזיים של ישראליים. שוק ג'למה צפונית לג'נין ושוק בידיא-מסחה הם השווקים הגדולים ביותר מחוץ לערים.

ישראלים רבים, ובעיקר ערבים ישראלים, חשים בנוח לערוך קניות גם בערים הפלשתיניות עצמן, ובכלל זה ג'נין, טול כרם, קלקיליה, שכם ורמאללה. העיריות הפלשתיניות נוקטות במגוון צעדים לעידוד הרכישות של הישראלים, ובכלל זה הסעות חינם מכפרים ערבים לשכם, איסור על רישום דו"חות חניה לכלי רכב ישראלים.

מגוון הסחורות הנמכרות לישראליים בשווקים הפלשתיניים כולל מוצרי מזון, מוצרי בית (רהיטים וחומרי בניין - אבנים, שיש ומוצרי קרמיקה), מוצרי הלבשה והנעלה וחלפי רכב, שניתן לשער, כי נגנבו בישראל. בתחום השירותים בולטים הסעדה ותיקוני רכב.

על פי נתונים פלשתיניים, לעיר ג'נין וסביבתה לבדן מגיעות 5,000 מכוניות של מבקרים מדי יום. סקר שערכו משרד התיירות הפלשתינית, עיריית ג'נין ולשכת המסחר ג'נין בסוף דצמבר העלה, כי %88 מהמבקרים הגיעו למטרות קניות, %30 למטרת תיקון רכב, %16 לטיפול רפואי (כנראה בעיקר טיפולי שיניים) ו-%12 למטרות עבודה. הסיכום עולה על %100 שכן חלק מן המבקרים הגיעו ליותר ממטרה אחת.« מאת חגי אטקס « המינהל האזרחי: היקף קניות ישראלים בשטחים - 3.2-1.3 מיליארד שקל בשנה « בין המוצרים הפופולריים: מזון, רהיטים, הלבשה, הנעלה וחלפי רכב שנגנבו בישראל