לא רק מייקרוסופט במיזם האינטרנט של גילת

גילת, שהודיעה כי מיקרוסופט תשקיע 50 מיליון דולר במיזם האינטרנט הלווייני שלה, מנהלת מו"מ עם 2 גורמים נוספים שצפויים להשקיע 300 מיליון דולר במניות ואג"ח

לפני חודשיים התראיין ל"גלובס" גלעד אלפר, אנליסט ציוד תקשורת בבית ההשקעות אוסקר גרוס, ואמר ש"השוק מתמחר את פעילות האינטרנט הלוויינית של גילת באפס. זה מדהים, כי שם טמון כל ה-UPSIDE של המניה". מי שהקשיב לאלפר, אחד האנליסטים האגרסיביים ביותר בנוגע לגילת, זכה לתשואה של %70 בתוך זמן קצר. אגב, במהלך סוף השבוע העלה אלפר את מחיר היעד לגילת ל-216 דולר וגם מריל לינץ' העניקה מחיר יעד של 200 דולר, לעומת 172 דולר בשוק.

בסוף השבוע שעבר אישרה גילת רשמית את הידיעה הבלעדית של "גלובס" כי מייקרוסופט תשקיע 50 מיליון דולר במיזם האינטרנט הלווייני שלה, GILAT2HOME, בתמורה ל-%26 מהמניות. גילת עצמה צפויה להחזיק במיזם כ-%35 ממניותיו.

מדובר בהסכם מהותי לחברה הישראלית, שמשנה את פניה לבלי הכר. התחום המסורתי של גילת לוויינים צמח אמנם בקצבים מרשימים בשנים האחרונות. מדובר בפיתוח תשתית טכנולוגית לתקשורת נתונים פנים-תאגידית באמצעות ציוד VSAT, שירותי טלפוניה באזורים הרריים נטולי תשתית טלפוניה קווית, ויישומים שונים כגון אישור כרטיסי אשראי ונתוני מניות בבורסה.

מאז 92' עמד קצב הצמיחה הממוצע של גילת על %56, והצמיחה ברווח הנקי עמדה של %51. נתח בשוק ציוד ושירותי ה-VSAT ב-98' עמד על %40, שני רק ליוז האמריקאית עם %47. רק לאחרונה חתמה גילת על הסכם מהותי לקישור כל משרדי הדואר האמריקאי באמצעות לוויין.

הבעיה של גילת היתה שהיא הפכה לשחקן מאוד דומיננטי בשוק שנתפס כלא מהותי. משקיעים יודעים מה זה אינטרנט בכבלים ו-ADSL, אבל הם לא יודעים מה זה VSAT.

עם הקמתה של גילת2הום גילת משנה פזה. עד כה היא התמקדה, כאמור, בשוק המסחרי והתאגידי, ומעכשיו היא פותחת שוק חדש - שוק הצרכנים למוצרי תקשורת לווייניים רחבי סרט, בעיקר קהל של 30 מיליון בתי אב שנמצאים רחוק משירותי ה-ADSL והאינטרנט בכבלים בגלל שהם ממוקמים בפריפריה ובאזורים הרריים.

מדובר במהלך שהעניק לגילת תשומת לב רבה של קהל משקיעים רחב בוול-סטריט, המחפשים בנרות שחקניות שפועלות בתחומי תקשורת הפס הרחב אל הבית. אלפרט היטב לתאר את התהליך שעוברת החברה: "גילת עוברת תהליך של דוטקומיזציה, כלומר לחברת DOT.COM. היא הופכת אופנתית וסקסית יותר, וזה קריטי לשווי המניה בעידן הנוכחי".

בשוק מציינים כי המהלך נתפס כטבעי לגילת, שהנהלתה כבר הפגינה בעבר יכולת מרשימה למנף את טכנולוגיית ה-VSAT שלה, המאפשרת תקשורת לוויינית דוכיוונית להעברת נתונים, כדי לפתח שווקי צמיחה חדשים.

כלכלני גולדמן זאקס, אילן זיווטופסקי ומארי הנרי, העריכו כי מדובר בפוטנציאל עסקי גדול פי כמה מהשוק התאגידי והמוסדי אליו פונה גילת כיום. כניסה לשוק הצרכני היא אמנם חדשה לגילת, אבל שיתוף הפעולה עם מייקרוסופט, אחד המותגים החזקים בעולם הטכנולוגיה, ועם רדיו-שק, רשת הקימעונאות שהיא בעלת פריסה רחבה בארה"ב, צפוי לסייע לבסס נוכחות שיווקית בלתי מבוטלת. הדבר היחיד שצפוי להוות צוואר הבקבוק הוא יכולת הייצור של גילת, בעיה שצפויה להיפתר עד שנת 2001.

וחזרה ללב עניין: גילת2הום היא חברה נפרדת, וגילת לא תשקיע בה אגורה במזומן (אבל מקדישה לה תשומת לב ניהולית וזכויות שיווק). גילת לוויינים תמכור את ציוד ה-VSAT שלה לגילת2הום במחירים סופר-נמוכים (ככל הנראה במחירי הפסד) כדי לאפשר תמחור תחרותי לצרכנים. הרעיון הוא שבעתיד, גילת תוכל להוזיל את עלויות הייצור, ובמקביל למאסה של מכירות שתיווצר, גילת תוכל להרוויח בצורה נאה. באופן זה, גילת למעשה "משקיעה" במיזם בשווה ערך של כ-25 מיליון דולר, כך לדברי הנהלתה.

במקביל, גילת נמצאת במו"מ עם שני גורמים נוספים שצפויים להשקיע 150 מיליון דולר במניות ו-150 מיליון דולר נוספים בצורת אג"ח. כלכלני גולדמן זאקס מעריכים כי אחד מהמשקיעים היא רשת המספקת בידור ישירות לבית הלקוח באמצעות צלחות לוויין (DBS), ואילו השנייה היא חברת טכנולוגיה משמעותית.

אגב הערכות וניחושים, ראוי להזכיר שעוד לפני כארבעה חודשים, הצהיר זיווטופסקי כי מייקרוסופט היא אחת המועמדות הפוטנצאליות להיות אחת השותפות במיזם של גילת, יחד עם ג'נרל אלקטריק. כלומר, כדאי לשים לב ל'ניחושים' של זיווטופסקי. לגבי רשת הבידור, הכוונה היא כנראה לאקוסטאר, חברת שידורי הלוויין השניה בארה"ב (יש רק שתיים), והערכות בעניין זה כבר פורסמו ב"גלובס".

במהלך החודשיים הקרובים צפויה גילת להתחיל בניסויים ראשוניים, כאשר ניסוי רחב היקף צפוי להערך במהלך הקיץ, בהשתתפות כ-20 אלף בתי אב. היא צפויה להיות מוכנה להשקה מסחרית מלאה לקראת סוף 2000.

ומה עם המודל העסקי?

גילת2הום הוקמה לאחר שבגילת ראו איך עולם האינטרנט הלווייני כמעט ובורח להם מהידיים. אנחנו מדברים כאן הסכם דומה שחתמה אמריקה און-ליין עם דירקטיוי (DIRECTV), חברת שידורי הלווין הגדולה בארה"ב, עם 8 מיליון מנויים, שבשליטת יוז (סימול GMH) - המתחרה של גילת בייצור מוצרי ציוד תקשורת לווייני.

גילת2הום לא יכלה לחתום עם אמריקה און ליין גם אם רצתה, כי אמריקה און ליין רצתה את הפריסה השיווקית של דירקטיוי, והיתה מוכנה להתפשר על מוצר נחות טכנולוגית. המוצר של יוז מחייב את הצרכן להתקין קו טלפון נוסף כדי להעביר את אות ה"חזור". המוצר של גילת מאפשר תקשורת לוויינית דו-כיוונית בקצבים של עד 40 מגהביט לשניה, בערך פי 1000 ממה שאנחנו מקבלים היום מספק האינטרנט שלנו.

ומה זה אומר? זה אומר שבעידן של אמריקה און ליין נגד כולם, כל יתר ספקי האינטרנט יצטרפו לקואליציה של גילת. זה כמובן יותר מאונס מאשר מבחירה, אבל זה יכול להסתבר כמהלך טוב: MSN, ספקית הגישה לאינטרנט של מייקרוסופט, תהיה כמובן הראשונה, ותיהנה מ-6 חודשי בלעדיות. בשלב מאוחר יותר, יוכלו להצטרף ספקיות אינטרנט נוספות כמיינדספרינג ופרודיג'י.

הפתרון של גילת מבוסס מחשב אישי, ויספק שירות אינטרנט בסיסי, כמו גם מגוון רחב של שירותי ערך מוסף. כמו כן, ההערכות הן שחתימה על הסכם שיווק/השקעה עם אקוסטאר (סימול DISH), בעלת 2.6 מיליון מנויים (על-פי נתוני גולדמן זאקס), ו-15 אלף נקודות שיווק בארה"ב, תאפשר לגילת הסכם שיווק שמשלב את חבילות האינטרנט באלו של ערוצי טלוויזיה.

כמו כן תוכל גילת2הום לספק אינטרנט באמצעות הטלוויזיה. בעתיד, מתוכננים מגוון שירותי תוכן מבוססי קהילות, פרסום ומסחר אלקטרוני על גבי התשתית הטכנולוגית שלה. גילת2הום תקבל אחוזים מכל השירותים שיסופקו על גבי התשתית שלה.

שיווק גילת2הום-MSN צפוי להיות זמין בתחילה באמצעות ערוצי ההפצה של מייקרוסופט, על ידי הקמה של פורטל משותף, ובאמצעות קימעונאים. המפיץ הראשוני של השירות תהיה רשת רדיו-שק, ולאחרונה הכריזה מייקרוסופט כי תקים בחנויות הרשת "חנות בתוך חנות".

גילת2הום תקים הדגמה של השירות שלה ב-5,000 חנויות רדיו-שק עד סוף שנת 2000, ובאי החנות יוכלו לקחת את השירות "לנסיעת מבחן" ולבצע החלטת קנייה במקום. אגב, הנהלת גילת מסרה כי רשת רדיו-שק כבר הודיעה כי ברצונה לבצע התקנות בהיקפים שעולים על יכולת הייצור של גילת.

לאור זאת, מעריכים האנליסטים (זאת אומרת, ההנהלה) כי גילת תגיע ל-EBITDA (רווח תפעולי בתוספת הפחת) חיובי כמעט מיד, ולאיזון תפעולי תוך 3 שנים.

אבל... (תמיד יש "אבל"):

ההתחייבות של גילת לספק את ציוד התקשורת לגילת2הום ברווחיות נמוכה (אולי אפילו הפסד בשלב ראשון), צפויה לדרדר את שיעור הרווחיות הכולל של גילת מ-%45-%40 לרמה של %33, והרווחיות נטו (הרווח הנקי כאחוז מהמכירות) תעמוד על %10.

עדיין, עם המחוייבות של מייקרוסופט למיזם, שתאפשר מכירה "בטוחה" של ציוד תקשורת לוויין, גילת יכולה לצפות לשיעורי צמיחה של %35-%40 בשורת המכירות והרווח, כך מעריכים בגולדמן זאקס.

ומה זה אומר? שצריך, כמו שגלעד אלפר מאוסקר גרוס אמר, לתמחר את שתי הפעילויות בנפרד. וזה באמת מה שעושים בגולדמן זאקס. הם מציינים שמנויי הטלוויזיה של אקוסטאר "שווים" 6,700 דולר; פגסוס (סימול PGTV), מפיץ של דירקטיוי נסחר ב-4,200 למנוי, ואמריקה און ליין נסחרת בשווי של 5,700 דולר למנוי.

בהנחה ש-4,200 דולר הוא הנתון המייצג, ושגילת תעמוד בתחזיותיה להשיג מיליון מנויים תוך שנתיים-שלוש, שוויו של חלקה של גילת באקוויטי של גילת2הום (שיעמוד על %35), יהיה כ-1.5 מיליארד דולר, או כ-55 דולר למניית גילת (זאת מבלי להביא בחשבון את הגדלת המכירות הצפויה כתוצאה ממיזם זה).« מאת אליאב אללוף « לא רק מייקרוסופט במיזם האינטרנט של גילת « גילת, שהודיעה כי מיקרוסופט תשקיע 50 מיליון דולר במיזם האינטרנט הלווייני שלה, מנהלת מו"מ עם 2 גורמים נוספים שצפויים להשקיע 300 מיליון דולר במניות ואג"ח