סקאל מסתערת על ה-E

מקימה חברת סחר אלקטרוני, "סקאל און-ליין" המיועדת להנפקה מוציאה כרטיס "כסף וירטואלי" וחוברת עם 20 שותפים אסטרטגיים לשימוש בכרטיס תשקיע 10 מיליון דולר בשיווק הפרויקט ב-3 השנים הקרובות

קבוצת סקאל הקימה חברה בת לסחר אלקטרוני - "סקאל און-ליין", אותה היא מתעתדת להנפיק בשלב מאוחר יותר בבורסה. סקאל הציבה לעצמה יעד, להפוך למובילה בשוק הסחר האלקטרוני בארץ, כשהיא מתבססת על התשתית הקיימת שלה, הכוללת פריסה ארצית של חנויות, מלאי וזרוע הפצה.

המסחר האלקטרוני יתמקד בעיקר במוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אך יציע גם מוצרי ספורט, הלבשה, צעצועים ושעונים. אלה ייצאו לבית הלקוח ישירות ממחסני ההפצה של סקאל, ויסופקו בשלב הראשון בתוך 7 ימים, ובעתיד בתוך 48 שעות.

בנוסף, מקימה קבוצת סקאל אתר מכרזים חדש באינטרנט, שיאפשר הזמנת קניות מראש בדיוטי-פרי.

לדברי סולי סקאל, יו"ר קבוצת סקאל, מחירי המוצרים בחנות האינטרנט "סקאל און-ליין" יהיו זהים לאלה של סניפי "סקאל ישיר", אולם לקוחות הדיוטי-פרי יזכו להנחה של %10-%20 מהמחיר. את ההוזלה תעניק החברה באמצעות כרטיס כסף וירטואלי, "סקאל נט-קאש" (NET CASH), כלי מיוחד שפיתחה, כחלק ממערך הסניפים-דיוטי-פרי-און-ליין שהיא מבססת. מדובר בכרטיס מגנטי המשלב את כל ערוצי ההפצה של סקאל.

כל לקוח שירכוש בחנויות הדיוטי פרי של סקאל יקבל כרטיס מגנטי, טעון בכסף וירטואלי. על כל רכישה של 200 דולר - מקבל הלקוח 200 שקל לקניות און-ליין בכרטיס. את הכסף הווירטואלי יכול הלקוח לממש באתר האינטרנט של סקאל, לקניית מוצרים וקבלת מתנות. את המוצרים שרכש באמצעות הכרטיס יידרש הלקוח לקבל באחד מסניפי רשת החנויות של סקאל, לרבות הסניפים במשביר לצרכן.

מועדון לקוחות רב-ערוצי

"הרעיון הוא שכל מי שירצה להשתמש בכסף הווירטואלי יצטרך למלא את פרטיו האישיים ובאופן אוטומטי יצטרף למועדון הלקוחות של סקאל באינטרנט", אומר סקאל. להערכתו, בתוך שנה יצבור מועדון הלקוחות באינטרנט כ-100 אלף לקוחות.

סקאל מדווח על קצב הצטרפות מרשים של 600 איש ביום ב-4 הימים הראשונים להפעלת הכרטיס החדש, בעוד שהציפייה היתה ל-300-100 מצטרפים ביום.

החברה החדשה חתמה הסכמי שיתוף פעולה עם 20 גורמים במשק, לשימוש בכרטיס "נט-קאש" במסגרת הטבות ללקוחות ותשלום עבור מוצרים. לדברי סקאל, החברה בוחנת שתי הצעות מתחרות לשיתוף פעולה עם רשתות מזון.

סקאל און-ליין מתעתדת להשקיע 10 מיליון דולר בשיווק ופרסום הפרוייקט ב-3 השנים הקרובות. תקציב פרסום ושיווק של 3.5 מיליון דולר יועמד להשקה השנה.

האיום כמנוף

"רציתי לנצל את איום האינטרנט כדי למנף את העסקים שלי. נכון שאם אני מוכר במקום ב-200 דולר רק ב-150 דולר באינטרנט אני מרוויח פחות - אבל אני מוכר הרבה יותר, וזה מגדיל את הפעילות. החלטנו שכל ההטבות יתחילו מהדיוטי פרי, כי בהגדרה ידוע שמחיר הדיוטי פרי הוא הנמוך ביותר בארץ, ואם מהמחיר הזה ניתנת ההנחה - הצרכן אומר לעצמו: זה אמיתי".

סקאל רואה את עצמו כמי שנכנס לעידן חדש. "ראינו את הפוטנציאל באינטרנט, אבל גם ראינו את האיום על העסקים הקיימים שלנו. אמרתי, נניח ש-%50 מהפעילות בשוק שלנו תלך לאינטרנט, מה אז? חשבתי כיצד אני מפיק מהבעיה את היתרון, והחלטנו להקים פעילות אינטרנט באמצעות חברה חדשה, שמתבססת על היתרונות בעסקים הפיזיים שלנו.

"יש לנו מותגים בינלאומיים, מחסנים, מלאים, שירות ולקוחות. יש לנו ידע רב על הצרכן הישראלי וכל אלה יחד הם הבסיס למי שרוצה להצליח באינטרנט, כי בסופו של דבר אתה צריך להתמודד על המחיר. הטכנולוגיה מאפשרת לתת מידע מי הכי זול ברשת, וכולם יידעו מהר מאוד מי הכי זול. ניתן להגיע לצרכן בקלי קלות וליידע אותו, במקום לשלוח דיוור ישיר או לפרסם. באמצעות האינטרנט אתה מגיע אליו בדרך הקצרה".

על פי הערכות סקאל, המסחר האלקטרוני של החברה יתפלג בין מוצרי האלקטרוניקה, שיתפסו כ-%90 מהפעילות, וכ-%10 הנותרים יתחלקו בין מוצרי ספורט, אופנה, צעצועים ושעונים.

מהדיוטי-פרי לאינטרנט, מהאינטרנט לסניפים

"ההמצאה שלי היא לתת את ההוזלה במחיר באינטרנט דרך כסף וירטואלי. הרווח שלי יקטן, אבל אני ארוויח את הלקוח. אני רוצה שהוא יישאר שלי, והוא הולך לייצר לי את מחזור הפעילות של החברה החדשה, 'סקאל און ליין'. ואחרי שהוא בחר מתנה או מוצר לקנייה - אני מביא אותו חזרה לסניפים שלי. בצורה כזו אני קושר את הפעילות שלי בדיוטי-פרי, ברשת הסניפים ובאינטרנט".

העובדה שקבלת המוצר או המתנה דורשת מהלקוח להגיע לסניפי "סקאל ישיר" היתה כרוכה בהתלבטות לא קטנה. "בנאדם רוצה שיביאו לו את המוצר עד הבית, אבל מצד שני, הרבה לא יודעים עדיין להשתמש באינטרנט או שאין להם חיבור. יש גורם נוסף, והוא הקושי לקבל מוצר ספורט, נניח, במידה המבוקשת מבלי למדוד, לפיכך החלטנו להשתמש בפריסת הסניפים שלנו כדי לתת את השירות. כל המוצרים המוצעים באינטרנט קיימים בסניפים, כולל המתנות. כל הזמנה באינטרנט משודרת גם לסניף הרלוונטי וגם למרכז ההזמנות".

הנושא הלוגיסטי, המהווה חסם כבד משקל בתחום הסחר האלקטרוני, דרש בחינה מעמיקה. "נניח שאני לוקח מטרייה של ELLE, המיובאת מצרפת ונמכרת ב-19 דולר בדיוטי-פרי, ומעמיד אותה כמתנה. איך להביא אותה לבית הלקוח? נניח שאני שם באינטרנט משלוח במחיר 25 שקלים - לא רציתי שהלקוח יחשוב שסקאל נותן מתנה אבל מרוויח עליו בהובלה. אנחנו חייבים לחשוב על הפסיכולוגיה של הצרכן, שלפעמים הינו חשדן, בגלל חוסר אינפורמציה. אנו צריכים לרכוש את אמונו ולתת לו בחינם".

בנושא אסטרטגיית פילוח המוצרים לפי ערוצי השיווק השונים, אומר סקאל: "איני חושב שבכל ערוץ צריך למכור מוצרים אחרים במחירים שונים, זה פיקטיבי בעיני. יש מחיר דיוטי-פרי ויש מחיר של 'סקאל ישיר', הזהה למחיר של המוצרים באינטרנט. אלא שדרך הרכישות בדיוטי-פרי ניתן לקהל הנחה נוספת על הקניות באינטרנט".

כאמור, לקבוצה כוונות להנפיק את החברה החדשה בבורסה. סולי סקאל: "בקבוצה הקיימת היתה לנו בעיה לצאת בהנפקה, בגלל סודיות המכרזים והקושי הכרוך בחשיפה ושקיפות. ב'סקאל און-ליין' אין בעיה עסקית מסוג זה והדבר יאפשר לצרכנים להשקיע בחברה כשותפים".

סקאל מעריך שבשנת 2003 יסתכם היקף המסחר באינטרנט בארץ בכחצי מיליארד דולר. לדבריו, מי שיוכל לשרוד בשוק האינטרנט יהיו שחקנים שיישמו מדיניות מחיר נמוך עם יתרון לגודל ויכולת לשלב שוק אמיתי (סניפים פיזיים) בשוק הווירטואלי.« ורד שרון-ריבלין « סקאל מסתערת על ה-E « מקימה חברת סחר אלקטרוני, "סקאל און-ליין" המיועדת להנפקה מוציאה כרטיס "כסף וירטואלי" וחוברת עם 20 שותפים אסטרטגיים לשימוש בכרטיס תשקיע 10 מיליון דולר בשיווק הפרויקט ב-3 השנים הקרובות