ספנות והספקה: החברה לישראל OUT, השקעות בהיי-טק IN

רוני גת ושלמה רודב מיעדים כ-20 מיליון דולר להשקעה במיזמי טכנולוגיה עד סוף השנה * נמשכת חלוקת הדיבידנדים האגרסיבית בחברות הקבוצה; גת ורודב משכו שכר מיצרפי של 3 מיליון שקל

רבעון חלש יחסית בחברת יפאורה, שסיימה את אוקטובר-דצמבר 99' ברווח של 2 מיליון שקל בלבד, לא יכול היה לפגום בתוצאות השיא של קבוצת ספנות והספקה, בשליטת רוני גת ושלמה רודב. החברה האם של יפאורה, קרור והספקה, סיימה את 99' ברווח נקי של 100 מיליון שקל. ספנות והספקה, החברה הסבתא, הציגה רווח של 81 מיליון שקל.

עיקר הרווחים נבעו כמובן ממימוש האחזקה ההיסטורית, מניות החברה לישראל, שנמכרה בספטמבר 99' לבנק לאומי תמורת 515 מיליון שקל. עיסקה ממנה רשמה ספנות והספקה רווח של 193 מיליון שקל (לפני הפרשה למיסים וחלק המיעוט).

בין מקס לשלטונות המס, קיימת עדיין מחלוקת בדבר חבות המס הכרוכה במכירה. מטעמי שמרנות, נכללה ההפרשה למיסים בדו"חות של קבוצת ספנות, בהתאם לדרישה הצפויה של השלטונות, אולם בהתבסס על דעת יועציה המשפטיים של הקבוצה, הרווח פטור ממס (חוק החברה לישראל).

מכירת מניות החברה לישראל הפכה את קבוצת ספנות והספקה נזילה מאוד. חלק ניכר מכספי העיסקה חולקו כדיבידנדים - 150 מיליון שקל בקרור ו-65 מיליון שקל בספנות. עם פירסום הדו"חות הכספיים לשנת 99', הודיעו שתי החברות על דיבידנד נוסף - 30 מיליון שקל בקרור ו-20 מיליון שקל בספנות.

מסיכום החלוקה של השתיים בשלוש השנים האחרונות, עולה, כי בעלי המניות בקרור נהנו מדיבידנדים ביותר מ-200 מיליון שקל, ואילו לאלה של ספנות (בעלת השליטה בקרור), חולקו יותר מ-100 מיליון שקל.

בסוף 99' דיווחה קרור והספקה, זרוע ההשקעות העיקרית של קבוצת ספנות, על יתרת מזומנים של כ-90 מיליון שקל ועל הון עצמי המממן כמעט %40 מהמאזן. האיתנות הפיננסית והאמצעים הנזילים שבידיה, היפנו את הקבוצה לתור אחר השקעות חדשות. ברוח התקופה, נבחר מיגזר הטכנולוגיות כיעד מועדף על מי שנודעו עד כה בשמרנותם.

הקבוצה מתכננת להשקיע כ-20 מיליון דולר עד סוף השנה במיזמי טכנולוגיה מתקדמת ולצורך כך הקימה שתי חברות - ספנות טכנולוגיות וקרור טכנולוגיות (הפועלות במסגרת החברות האם והבת בהתאמה) - שכבר השקיעו הרבה מהסכום.

כל אחת מהשתיים ביצעה שתי השקעות. ספנות טכנולוגיות, המייעדת את השקעותיה לתחום הסלולר, השקיעה 850 אלף דולר בחברת אינריו ומיליון דולר בחברת וי.פי.אס מערכות חניה וירטואליות (המקנות לה %19 מההון). קרור טכנולוגיות, השקיעה 2 מיליון דולר בחברת אקסטנט טכנולוגיות (%20 מההון) ועוד מיליון דולר בקרן ההון סיכון אוורגרין פרטנרס 3.

* * * יפאורה, האחזקה העיקרית של ספנות והספקה סיימה את שנת 99' ברווח נקי של 23.2 מיליון שקל - עלייה של %7.9 לעומת 98'. זאת, למרות תנאי התחרות הקשים בהם פעלה החברה אשתקד והמשך המיתון, שגרמו לשחיקת מחירים ורווחיות. מחזור המכירות של יפאורה גדל ריאלית ב-%1.8 בלבד לעומת 98', והיא מדווחת על מאמצי פירסום וקידום לשמירת מעמדו של המותג RC בשוק, על רקע ניסיון ההחדרה המוחדש של המותג "פפסי" ע"י טמפו. בנוסף, המשיכה יפאורה לפרסם את מגוון מוצריה, אליהם נוספה סידרת מוצרים חדשה תחת שם המותג "סנאפל" וכן את מותג המים המינרלים "עין גדי" במסגרת בנייתו לטווח ארוך. תזרים המזומנים של יפאורה מפעילות שוטפת גדל בהתאם לעלייה ברווח.

ספנות והספקה, פועלת באמצעות קרור והספקה גם במיגזר הנדל"ן. אתרי המחסנים ובתי הקרור שהיוו בעבר את עיקר פעילות קרור נמצאים כיום במהלך מזורז של פיתוח - שטח של 9 דונם בחולון הפך למבנה היפרכל, נכס בשטח דומה בראשל"צ הפך למרכז ההפצה של יפאורה בגוש דן. גם בחיפה ובנשר יש לחברה נכסים שצפויים לשנות את יעודם המקורי. אחזקה מעניינת נוספת של קרור, תעשיות תפוגן, העוסקת בייצור ושיווק טוגנים ומוצרים קפואים נוספים (%51), סיימה את השנה ברווח נקי של 784 אלף שקל.

שלמה רודב, המשמש כיו"ר דירקטוריון קרור והספקה, נמנע עד היום ממשיכת שכר. לא עוד, אשתקד משך רודב שכר בעלות 1.8 מיליון שקל. מנכ"ל החברה, אורי מאירי, פיגר מעט אחריו עם 1.3 מיליון שקל עלות. ביפאורה, שהכריזה על חלוקת 30 מיליון שקל כדיבידנד, קיבל רוני גת, המשמש יו"ר דירקטוריון החברה, שכר בעלות של 1.2 מיליון שקל.« מאת שי שלו « ספנות והספקה: החברה לישראל OUT, השקעות בהיי-טק IN « רוני גת ושלמה רודב מיעדים כ-20 מיליון דולר להשקעה במיזמי טכנולוגיה עד סוף השנה * נמשכת חלוקת הדיבידנדים האגרסיבית בחברות הקבוצה; גת ורודב משכו שכר מיצרפי של 3 מיליון שקל