צוקרמן: להשאיר את רשות השידור עם דו"ח כזה ובלי פיתרון - מתכון לאסון

דוחה את המלצת ההדחה של ורדי: "ההמלצה גורמת עוול לאנשים רבים; פורת לא אשם יותר מקודמיו"

ארנון צוקרמן, שחיבר את הדו"ח הקודם לגבי מצבה של רשות השידור, אינו שלם עם המלצותיו של רפאל ורדי כפי שהוגשו אתמול (א'), ומביע ספק בנוגע לאפשרויות יישום דו"ח ורדי.

"בסך הכל הדו"ח חזר על המלצות של דו"חות קודמים. את הדיאגנוזה והמחלה כולם יודעים, כעת צריכים לקבוע את מינון התרופות", אומר צוקרמן.

"הדו"ח אמנם חריף בביטויים, בקביעה לגבי הצורך בהחלפתם של כל אנשי ההנהלה עד לדרג מנהלי החטיבות, אבל לא במהות. אני חושב שעצם הקביעה הגורפת, גורמת עוול לאנשים רבים שעושים עבודה טובה. מעבר לכך, החלפת ההנהלה כולה לא פותרת את בעייתה של רשות השידור. אם ישאירו את רשות השידור כמו שהיא, לא עשינו כלום".

לגבי אחריותו של מנכ"ל הרשות, אורי פורת, אומר צוקרמן: "פורת לא אחראי למצב יותר מאלה שקדמו לו. היו מנכ"לים שהתאימו לתפקידם פחות מפורת. המחלה לא נולדה עם פורת. עשו טעות במינויו בפעם השנייה כשיודעים איך תיפקד בפעם הראשונה, אבל זה לא קשור לעניין המהותי. אי אפשר לסלק אנשים רק מפני שמישהו אמר שצריך לסלקם".

לעומת זאת סבור צוקרמן, בדומה לקביעתו של ורדי, שניתוק המערכת הפוליטית ממערכת המינויים של ההנהלה ושל הגופים הציבוריים ברשות, הוא המפתח להבראתה.

"המצב היום, שבו המנכ"ל והוועד המנהל והעומד בראשו מתמנים ע"י הממשלה, הופך את מערכת הניהול לבלתי אפשרית. לא ייתכן מצב שבו מועצת המנהלים לא ממנה את המנכ"ל ולא יכולה לפטרו. זה נוגד את כל כללי הניהול התקין.

"ההנהלה לא תהיה מוכנה להכפיף את החלטותיה המקצועיות לגוף שנגוע בפוליטיזציה. לכן, צריך לקבל את ההמלצה לגבי הקמת ועדת מינויים לקביעת חברי מועצת הרשות, אשר היא זו שתבחר מנכ"ל ותוכל גם לפטרו".

לדעת צוקרמן, בלא שינוי במבנה האירגוני של הרשות, לא ייתכן יישומו של הדו"ח. "אני הצעתי הפרדה מוחלטת בין הרדיו והטלוויזיה והפרטה של חלקים מסויימים מהם. אחת המכשלות לביצוע דו"ח כלשהו הם הסכמי העבודה. ביצוע כל דו"ח שהוא, פירושו פיטורים של עובדים רבים.

"מבנה השכר הנוכחי הוא בעייתי, ויש לשנותו ולאפשר להם לפרוש בכבוד. אני לא רואה איך האוצר יתנדב לתת מיליוני שקלים לפרישת העובדים. לפיכך, חלק מהפיתרון נעוץ במציאת מקורות מימון בתוך הרשות על ידי מכירת נכסים כמו רשת ג', כל הדרך לעסקים וערוץ 33, שבצורה בה הוא פועל - אין לו זכות קיום".

המכשול העיקרי בפני יישומו של הדו"ח, לדעת צוקרמן, הוא שאלת קיומו של רצון פוליטי לביצוע שינוי ברשות. "הממשלה צריכה להחליט האם הנושא של קיום שידור ציבורי תקין, קרוב לליבה עד כדי כך שהיא מוכנה להקדיש לו כסף ומאמצים, לשינויים אירגוניים וחוקיים מרחיקי לכת.

"אני מטיל ספק אם דברים כאלה יכולים לקרות מתוך משרד ראש הממשלה, שהוא משרד עמוס ועסוק. לדעתי ישנם ארבעה שרים לפחות שהיו יכולים לטפל בנושא במקומו: שר התקשורת, שר התרבות, שר החינוך או השר חיים רמון. הטלת הטיפול בנושא על כל אחד מהם היתה מגדילה את סיכויי ביצועו של הדו"ח. הוועדה שמינה ראש הממשלה לא מספיקה; זו רק עוד ועדה".

צוקרמן גם מטיל ספק בנכונותה האמיתית של הממשלה להוציא מידיה את האפשרות לבצע מינויים ברשות השידור. "אף ממשלה לא אוהבת למנות ועדה בלתי תלויה, בראשות שופט עליון, שתבחר את חברי המועצה", הוא טוען.

לפיכך סבור צוקרמן, כי המלצות הביניים של ורדי הן חסרות משמעות. בתקופה הקרובה, בה שורר חוסר ודאות, יוסיף מצבה של רשות השידור להתדרדר. "אם רוצים להציל אותה, צריך לנקוט בצעדים מאוד מהירים. להשאיר את המצב בלי פיתרון עם דו"ח כזה, זה מתכון לאסון מוחלט לרשות השידור", מזהיר צוקרמן.« מאת אסנת כותן « צוקרמן: להשאיר את רשות השידור עם דו"ח כזה ובלי פיתרון - מתכון לאסון « דוחה את המלצת ההדחה של ורדי: "ההמלצה גורמת עוול לאנשים רבים; פורת לא אשם יותר מקודמיו"