כשכל הצדדים מרוצים

עיסקת נורטל-טלרד-כור איפשרה לנורטל לנעוץ עוגן גדול בישראל (כמו שאר חברות התקשורת, בעקבות מוטורולה), לכור להפוך לשותפה בנורטל נטוורקס ישראל, ולטלרד להשתחרר מהתלות בנורטל ולהפוך לחברה היי-טקית שמגדלת 12-15 חברות סטרט-אפ בשלבים שונים. אנטומיה של עיסקה

מזה יותר משנה עוסקים בשוק ההון ובתקשורת הפיננסית והמקצועית בשאלה אם נורטל תממש את האופציה שניתנה לה החל מראשית 2000 לזרוק את אחזקתה בטלרד בשיעור של %20 בחזרה לחיקה של כור או שתחליט להביע אמון בחברה ואולי לרכוש שליטה.

כאשר נכנס המנכ"ל הנוכחי, ראובן אבי-טל, לתפקידו, לפני כשנה וחצי, היתה טלרד נתונה במצב כל-כך קשה ונראה היה שאיש לא האמין שאבי-טל יצליח להעמיד אותה על רגליה. התחושה בשוק היתה ברורה: נורטל בכוונות הימלטות. אבל אבי-טל הצליח, ולפי מה שנראה עתה, הוא עשה זאת בגדול, והעיסקה עליה הצהירו השבוע שלוש החברות מהווה הרבה יותר מאשר הבעת אמון.

כזכור, כור תעשיות ונורטל נטוורקס הודיעו ביום שני השבוע על חתימת הסכם להקמת "נורטל נטוורקס ישראל". יוזמה חדשה זו, שנורטל נטוורקס תחזיק בה %72 מהמניות, תתמקד באספקת פתרונות האינטרנט בעלי הביצועים הגבוהים של נורטל נטוורקס בישראל ובשווקים אחרים. שאר %28 מהאחזקות יתחלקו בין טלרד לכור, אם כי עדיין לא ברור איך תהיה החלוקה. כן נודע, שנורטל תכניס לחברה זו את כל פעילויותיה בישראל, המקיפות מכירות של כ-100 מיליון דולר בשנה, כולל מכירות ציוד תקשורת הנתונים של מי שנקראה בעבר ביי נטוורקס ונרכשה על ידי נורטל.

נורטל נטוורקס ישראל תרכוש מטלרד נטוורקס את שירותי השיווק, המכירות והתמיכה של עסקי המיתוג הציבורי ומכירות לחברות הפעלה, ואת עסקיה של טלרד מחוץ לתחומי ישראל במספר שווקים, כולל דרום אמריקה ואפריקה, תמורת כ-95 מיליון דולר. כחלק מההסכם, מממשת נורטל את האופציה שיש לה למכור בחזרה את אחזקותיה בטלרד (%20), ומחזירה אותן לכור תמורת סכום רכישה של 45 מיליון דולר. למעשה רוכשת נורטל כ-%40 מטלרד והפעילות שנשארת בטלרד שווה כ-200 מיליון דולר.

אז מה יוצא מכל העיסקה הסבוכה הזו?

טלרד משתחררת מהתלות בנורטל. במצב של היום, לאור הקיטון המסיבי בעיסקי מכירות המיתוג הציבורי לבזק בישראל, תלויה טלרד ביותר מ-%50 מעסקיה ברצונה הטוב של נורטל. אמנם, עד היום לא היה ספק באשר לרצון הטוב, אך בכור ובטלרד לא אהבו מצב זה.

אפשר לומר שכאשר נכנס ראובן אבי-טל ללשכת המנכ"ל לפני כשנה וחצי, העמיד בפניו יו"ר כור, יונתן קולבר, שתי מטרות עיקריות. האחת, להפוך את טלרד מן היסוד, לשנות את כל המבנה האסטרטגי שלה ולהוביל אותה למצב שבו תהיה חברת היי-טק מצליחה ולא יצרנית תקשורת מזדקנת. המטרה השנייה, שלא הוצהרה מעולם בפומבי, היתה להשתחרר מהעול המעיק הזה של התלות בנורטל. בעיסקה המסובכת של השבוע, אמנם מכרה נורטל בחזרה לכור את מניותיה בטלרד, אולם רכשה ממנה את החלק שמכרה לה. זה היה אותו החלק שנורטל יכלה להרוג אותו בלא בעיות. לא לתת רשיונות לפיתוחים חדשים, למשל.

יותר מכך - החלו להיווצר ניגודי עניינים בין טלרד לבין נורטל ישראל, שעתידים היו להגיע לשיאם בשאלה: מי ימכור את ציוד ה-IP. נכון להיום, נורטל ישראל כבר מוכרת ציוד IP ואילו טלרד רק דיברה על זה. גם במדינות אחרות בהן מכרה טלרד, צ'ילה למשל, נפתחו משרדים של נורטל וצפויים היו להיווצר ניגודי עניינים. סביר להניח שבמקרים כאלה, טלרד היתה יוצאת ניזוקה.

אפשר בהחלט לומר שלטלרד זו היתה עיסקה הכרחית. אם היתה ממשיכה להחזיק את חלק המיתוג, היתה מתחילה להפסיד עליו ובשלב מסויים הוא היה מגיע לאפס. אותם 300-400 עובדים שעוברים מטלרד לנורטל במסגרת העיסקה, היו נותרים בטלרד ללא עבודה. בנורטל הם יקבלו את התמיכה הטכנולוגית הגדולה ביותר שהם יכולים לקבל, והחברה תעשה הכל, כולל מסירת שווקים שלה, כדי שהפעילות לא תפסיד.

טלרד עבדה בשיטה של שימוש בטכנולוגיה של נורטל ושילובה ברכיבי תוכנה ייחודיים משלה. אלה המוצרים שמכרה שנים רבות לבזק ולחברות אחרות. צורה זו של מכירה עוברת עתה מן העולם. בעולם הנוכחי נשחקו היתרונות שהיו לטלרד. בשורה התחתונה - טלרד היתה חייבת למכור לנורטל ונותרה רק שאלת המחיר. בכור טוענים, כמובן, שהמחיר סביר ואפילו יותר מסביר. אבל הם לא ידברו על כך יותר מדי, מכיוון שהעיסקה עדיין לא סגורה סופית.

נורטל תוקעת עוגן מאוד גדול בישראל. לאחר אלקטל, שרכשה את פעילות המיתוג של תדיראן תקשורת, שהתבססה על הטכנולוגיה שלה, עושה זאת גם המתחרה שלה נורטל, שעד כה הסתפקה בפעילות שיווק ובאחזקות שלה בטלרד.

למעשה, תקעו כבר כל יצרניות התקשורת הגדולות בעולם עוגנים בישראל. מדובר, כאמור, באלקטל ובנורטל, וגם בלוסנט, אריקסון, סיסקו וסימנס. גם נוקיה, שמתרכזת בייצור תקשורת סלולרית, עומדת להקים פעילות בישראל עם זכייתה במיכרז התשתיות של פרטנר.

כמובן שכל אלה הולכות בעקבות מוטורולה, שהקימה את מוטורולה ישראל לפני עשרות שנים, ומבצעת כאן את פעילות הייצור הגדולה ביותר והפורה ביותר מבחינת פיתוח טכנולוגיות. מוטורולה גם מחזיקה ב-%50 מחברת פלאפון ומבצעת באחרונה השקעות רבות בחברות סטרט-אפ ישראליות, כולן בינתיים חשאיות.

כור הפכה להיות שותפה בנורטל נטוורקס ישראל. נורטל נטוורקס ישראל - חברה שמובלת על ידי החברה הקנדית ועתידה ליהנות משותפות זו בלי לקחת יותר מדי אחריות על החברה. נורטל תהיה זו שתשקיע ותקדם, וכור, סביר להניח, תקטוף את הפירות.

נראה שנורטל רצתה לשמור על הקשר עם כור, שיכול היה להתנתק עם המכירה בחזרה של האחזקות בטלרד. אולם נורטל רוצה לעשות בישראל עסקים טובים, וכור נראה היום כמי שימלא תפקיד מרכזי בשוק התקשורת המתעורר לקראת התחרות. אם, למשל, החברה המשותפת לכור ולחברה לישראל תזכה במיכרז לרכישת גרעין השליטה של בזק, נורטל תהיה שבעת רצון. בזק היא אחד מיעדי המכירות הגדולים שלה, והדבר יבוא לידי ביטוי בעידן המעבר מהציוד המסורתי של היום לציוד ה-IP של מחר.

הצהרות אבי-טל על רצונו להוציא את פעילות הייצור מחוץ לטלרד, יכולות לבוא עתה לידי מימוש. מצד אחד, ההסכם עם נורטל כולל גם חלק שיווקי המבטיח רכישות על ידה של מוצרי פיתוח בשנתיים הקרובות. במידה וייסגר ההסכם הסופי עם העובדים, פתוחה הדרך בפני אבי-טל לגמור את המשא ומתן עם SCI האמריקנית ולמכור לה את פעילות הייצור.

טלרד כחברת היי-טק עצמאית. זו הסוכריה שלוקח לעצמו ראובן אבי-טל. הוא נכנס לחברת ענק בצרות, תלויה בהסכמי עבודה מעיקים ומתפקדת בעולם של האתמול ובחוסר יעילות משווע. היום, לאחר מימוש העיסקה ברבעון השני והוצאת פעילות הייצור מהחברה, הוא נותר עם חברה אחרת לחלוטין. בשלב הביניים, בשנתיים הקרובות, תמשיך טלרד למכור לנורטל בישראל ובחו"ל בהיקף של 200-300 מיליון דולר בשנה. בתום תקופה זו יקטן בהדרגה החלק של הפיתוח ויגדל החלק של הסטרט-אפים. היום יש לחברה חמישה סטרט-אפים מוצהרים ושמועות על עוד 2-3 חשאיים יותר. מהם חברה אחת - בי קונקטד - הנחשבת להצלחה גדולה ועומדת להימכר למשקיע זר תמורת סכום הגבוה מ-100 מיליון דולר. בסכום זה מתכוון אביטל לממן הקמתם של סטרט-אפים נוספים.

בסופו של יום, המטרה המוצהרת היא טלרד היי-טקית, המגדלת 12-15 חברות סטרט-אפ בשלבים שונים, כאשר כל הייצור בחברה יהיה של טכנולוגיות שלה.« אפי לנדאו « כשכל הצדדים מרוצים « עיסקת נורטל-טלרד-כור איפשרה לנורטל לנעוץ עוגן גדול בישראל (כמו שאר חברות התקשורת, בעקבות מוטורולה), לכור להפוך לשותפה בנורטל נטוורקס ישראל, ולטלרד להשתחרר מהתלות בנורטל ולהפוך לחברה היי-טקית שמגדלת 12-15 חברות סטרט-אפ בשלבים שונים. אנטומיה של עיסקה