רומן אברמוביץ מנסה להשתלט על תעשיית האלומיניום הרוסית

אברמוביץ, מנהל בכיר ובעל מניות גדול בחברת הנפט סיבט, הוא בן ברית של איל המדיה והמכוניות, בוריס ברזובסקי * עסקת 600 מיליון דולר

איל הנפט הרוסי, רומן אברמוביץ', יעמוד בראש קבוצת אנשי עסקים רבי כוח, המתמודדת על השליטה בשני שלישים מתעשיית האלומיניום הרוסית - השנייה בגודלה בעולם.

צופים שעסקת הרכישה שגיבש אברמוביץ' עם החברה המוכרת - טרנס וורלד מטלס מג'נבה תושלם השבוע. רומן אברמוביץ, בכיר ובעל מניות גדול בחברת הנפט סיבט, הוא בן ברית של איל המדיה והמכוניות, בוריס ברזובסקי.

העסקה הטעונה פוליטית, הנאמדת בכ-600 מיליון דולר, קיבלה ביום חמישי האחרון אישור ממשלתי ראשוני, כשהמשרד האחראי על עסקים קטנים ועל יישום מדיניות למניעת התארגנות מונופוליסטית (אנטי-טראסט), הודיע שחקירת האנטי-טרסט שהוא מנהל לא גילתה כל פרצות בעסקה הגדולה.

החברה המוכרת הודיעה לאור זאת כי בכוונתה להשלים את המכירה השבוע בעסקת מזומנים לקבוצת קונים, הכוללת בעלי מניות בסיבט.

הרכישה, לכשתתבצע, תחבר נתח גדול של תעשיות הנפט והמתכת בידי קבוצת אנשי עסקים תקיפים בראשות אברמוביץ', הקשור מצידו עם ברזובסקי, מן הבולטים בקבוצת ה"אוליגרכים" שהשפיעו לא אחת על תהליך קבלת החלטות בקרמלין בימי נשיאותו של בוריס ילצין.

בחודש שעבר הורה הנשיא בפועל, ולדימיר פוטין - העומד בפני בחירות ב-26 בחודש - לבדוק את השלכות עסקת האלומיניום, ועורר בכך השערות כי הוא עתיד לבדל מעצמו מחבורת האוליגרכים רבי-ההשפעה.

תקוות אלה התבדו ככל הנראה. אחר פגישה עם פוטין, הודיע השר הממונה על הגבלים עסקיים ביום חמישי, שהחקירה בת השבועיים הסתיימה למעשה.

ואילו דובר טראנס וורלד מטלס, המייצגת את בעלי המניות של הנכסים הנדונים, אמר שהשלמת העסקה קרובה מאוד.

לדבריו, חלק מהכספים הכרוכים בעסקה כבר עברו מיד ליד. הנכסים בעסקה כוללים נתחים ניכרים בכבשני ההתכה של אלומיניום בערים קרסנויארסק ובראטסק; תחנה כוח הידרו-אלקטרית, ומפעל מטלורגי בקראסנוארסק; לצד מפעל אלומיניום גדול סאצ'ינסק.

קבוצת אלומיניום אחרת שהתמודדה על העסקה - סיביריאן אלומיניום - שדרשה בחודש שעבר חקירת האנטי טראסט, מחתה על הודעת המשרד, שנתנה למעשה אור ירוק להשלמת העסקה.

עתה מנסה חברה זו לפצות עצמה על ידי רכישת עוד %30 מחברת האלומיניום האוקראינית הגדולה, ניקולייבסקי, שבה יש לה כבר %36 מהשליטה.« מאת אליהו חסין « רומן אברמוביץ מנסה להשתלט על תעשיית האלומיניום הרוסית « אברמוביץ, מנהל בכיר ובעל מניות גדול בחברת הנפט סיבט, הוא בן ברית של איל המדיה והמכוניות, בוריס ברזובסקי * עסקת 600 מיליון דולר