חברת מפעלי פלדה מבקשת הקפאת הליכים ומינוי מנהל מיוחד

היקף חובותיה - 347 מיליון שקל; החוב לבנה"פ - 100 מיליון שקל ולבנק לאומי - 56.8 מיליון שקל

חברת מפעלי פלדה מאוחדים, בשליטת קונצרן כור, הגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה דחופה להקפאת הליכים נגדה ולכינוס אסיפות נושים.

הבקשה הוגשה על ידי חברת מפעלי פלדה מאוחדים, מעש פלדות בניין, הלום - החברה למחזור ולמסחר מתכות, מ.פ.ם סחר פלדות, כור פלדה, ושובנית פלדות. החברות ביקשו להורות על הקפאת הליכים למשך 90 יום, וכן למנות את עו"ד אילן שביט (שטריקס) לנאמן-מנהל מיוחד לחברות.

החברות טענו בבקשה, כי מפעלי פלדה מאוחדים היא החברה הגדולה בארץ בתחום ייצור מוצרי ברזל לבניין. לטענתן, לחברה קהל לקוחות גדול, היקפי מכירות אדירים ומוניטין. החברה נקלעה למצוקה ולקשיים זמניים כתוצאה ישירה מהמשבר בדרום-מזרח אסיה בשלהי 97', שהוביל לירידת מחירים דרסטית.

בספטמבר 99' התנהל מו"מ בין מפעלי פלדה לבין בנק לאומי ובנק הפועלים, הנושים המובטחים, במטרה למצוא הסדר לפריסת חובות החברה. ב-2 במארס 2000 התברר, כי הבנקים וכור לא הגיעו להסדר, וכתוצאה מכך צומצמו במידה ניכרת מסגרות האשראי של החברה בבנקים. מצב זה אינו מאפשר לחברה להמשיך ולפעול, ומכאן הצורך בפניה להקפאת הליכים. מפעלי פלדה טוענת, כי היא מבקשת הגנה על מנת לעבור את גליו האחרונים של המשבר העולמי. לאחר מכן, טענה, יעלו מחירי מוצרי החברה ועמם ישתפרו תוצאותיה העסקיות.

מפעלי פלדה טוענת, כי כתוצאה מהמשבר בשנת 97' הסתכמו הפסדיה לפני מס בשנת 98' בכ-113 מיליון שקל, ובכ-34 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 99'. זאת, בהשוואה ל-5 שנים שקדמו למשבר, בהם הצביעו דוחותיה הכספיים של החברה על רווחים.

סך כל חובות החברה עומדים כיום על כ-347 מיליון שקל ונושיה העיקריים הם בנקים, כור הנפקות ובעלי אג"ח.

חובה של החברה לבנק הפועלים מסתכם ב-100 מיליון שקל, לבנק לאומי - 56.8 מיליון שקל, לבנק הבינלאומי - 3 מיליון שקל, ולבנק לפיתוח תעשייה - 1.1 מיליון שקל. נושים אלה הם נושים מובטחים.

חובותיה לעובדים עומדים על כ-27.4 מיליון שקל. כמו כן בעקבות מחלוקת בין אגף המכס לבין החברה הבת מעשף שבעטייה דרש אגף המכס תשלום גרעונות בסך כולל של כ-20 מיליון שקל, ניסה אגף המכס לחלט ערבויות בנקאיות המופקדות בידיו בסכום של כ-12 מיליון שקל.

רכושה השוטף של החברה מסתכם בכ-164 מיליון שקל ומורכב מ-91 מיליון שקל חובות שוטפים של לקוחות, 4 מיליון שקל חייבים ויתרות חובה, וכ-69 מיליון שקל מלאי.

במקביל לבקשה להקפאת הליכים, הוגשה לבית המשפט התנגדות ההסתדרות להקפאת ההליכים. בתצהירו של יו"ר ההסתדרות במרחב גליל, אשר שמואלי, שצורף להתנגדות, נטען, כי היום פרצו מהומות במפעל בעכו ושערי המפעל ננעלו ע"י העובדים, שמנעו יציאת מנהלים.

ההסתדרות וועד העובדים במפעל ביקשו מבית המשפט שלא לאפשר את מינויו של שביט לנאמן. לטענתם, שבעבר, כאשר שימש שביט כנאמן של חברת בתי גלרון, הוא הביא לסגירת המפעל למרות שהיה סיכוי להבראתו, והותיר את העובדים חסרי כל.

שמואלי טוען, כי לאור נסיון העבר, דאגתו הראשונה של שביט תהיה לכור ולבנקים ולא יעשה דבר על מנת לדאוג לעובדים. שמואלי ביקש מבית המשפט, אם זה לא תיענה בקשתו, למנות בנוסף לשביט את עו"ד שמואל שיינפלד כנאמן, על מנת שידאג לזכויות העובדים.

עד למועד סגירת הגיליון לא נתנה השופטת בילהה גילאור את החלטתה בבקשות. (פש"ר 224/00).« מאת אורלי פלג-מזרחי « חברת מפעלי פלדה מבקשת הקפאת הליכים ומינוי מנהל מיוחד « היקף חובותיה - 347 מיליון שקל; החוב לבנה"פ - 100 מיליון שקל ולבנק לאומי - 56.8 מיליון שקל