הערכות בפרקליטות: לא יהיה מנוס מפתיחת חקירה פלילית נגד הרב יוסף

ברק הגיב באיפוק יחסי וביטל דיון בממשלה על ההתבטאויות * בניזרי: הרב יוסף הוא אדם פרטי; לא היתה לו כוונה לפגוע פיזית בשריד * שריד: רשת החינוך של ש"ס קיבלה את מלוא התקציבים

גורמים בכירים בפרקליטות העריכו היום (א'), כי לא יהיה מנוס מפתיחת חקירה פלילית כנגד הרב עובדיה יוסף, בעקבות דבריו אמש כנגד שר החינוך, יוסי שריד. הרב יוסף אמר, בין היתר, "בקריאת המגילה אחרי 'ארור המן' - תגידו ארור יוסי שריד". הרב יוסף אף הישווה את יוסי שריד לעמלק ואמר: "יש למחות אותו, כפי שמחו את זכר עמלק. השם ישים דמו בראשו".

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, עמד לכנס לפנות ערב דיון מיוחד, כדי להחליט על דרכי התגובה בעקבות דברי הרב יוסף. נודע, כי רובינשטיין הגיב היום בזעם על הדברים.

בש"ס הזהירו, כי החלטה על פתיחת חקירה פלילית כנגד הרב יוסף לא תעבור בשתיקה. בכירים בש"ס הזהירו, כי המוני חסידיו של הרב יוסף לא יאפשרו לחוקרים להגיע לביתו.

ראש הממשלה, אהוד ברק, הגיב באיפוק יחסי על דברי הרב יוסף. בפתח ישיבת הממשלה הביע ברק צער על "הדברים החמורים".

ברק הדגיש שהוא מסתייג מהדברים, אינו יכול לקבלים והביע תקווה שתימצא הדרך לתקנם, בעיקר כאשר מדובר במנהיג רוחני ומאות אלפי אנשים במדינה מצפים למוצא פיו. "עלינו למצוא את הדרך לקיים דו-שיח ציבורי בכבוד הדדי, אהבת אחים ודרכי נועם", הוא הוסיף.

"כבר ראינו מה עוללה לנו שנאת חינם, לא רק בימים ההם אלא גם בזמן הזה. לפיכך, נדרשת מאיתנו אחריות גם על מה שאנו אומרים וגם על הדרך שבה אנו מגיבים. אחריותנו, גם הלאומית, גם המהותית וגם הציבורית היא לעשות כל שניתן לקיים דו-שיח בדרכי נועם המכבד אותנו, את עם ישראל", הוא סיכם.

נודע, כי ברק ביטל כוונה מוקדמת לקיים בממשלה דיון על דברי הרב יוסף. לפני תחילת ישיבת הממשלה התקשר השר אלי ישי לברק והזהיר שאם יתקיים דיון על דברי הרב יוסף, שרי ש"ס יעזבו את הישיבה. בעקבות השיחה, אף מיתן ברק את תגובתו.

בש"ס הביעו קורת רוח מתגובת ברק. בכירים בתנועה ציינו, כי ברק נהג בממלכתיות ויתכן שכעת נסללה הדרך לפתרון חילוקי הדעות עם רשת החינוך התורנית של ש"ס. שר הבריאות, שלמה בניזרי, דחה את הביקורת החריפה בציבור בעקבות דברי הרב יוסף. הוא הדגיש, כי הרב יוסף דיבר כאדם פרטי והוא אינו חייב לספק הסברים על דבריו. עם זאת, בניזרי ציין שבתום דבריו התקשר הרב יוסף לשר ישי והבהיר שלא היתה לו כוונה להסית לפגיעה פיזית ביוסי שריד. הבוקר התקשר הרב יוסף גם לבניזרי, כדי להבהיר שבדבריו לא היתה כוונה לאלימות כנגד שריד.

בניזרי טען, כי יוסי שריד מזנב ברב יוסף ובש"ס מאז כינונה של הממשלה. לדבריו, רק ביום שישי התקשרו כמה מנהלי מוסדות של ש"ס לרב יוסף והזהירו מפני הפסקת פעילותם, לנוכח המצוקה התקציבית הקשה.

יוסי שריד כינס היום בצהרים מסיבת עיתונאים מיוחדת. הוא סירב להגיב ישירות על דברי הרב יוסף כנגדו. לדבריו, למרות שרשת החינוך של ש"ס לא עמדה בסעיפי ההסכם שנחתם עם משרדי החינוך והאוצר, כל התקציבים הועברו ע"י הממשלה.

שריד הדגיש, כי הוא נוהג בהתחשבות ובאחריות ברשת החינוך של ש"ס, מתוך דאגה לכלל ילדי ישראל. לטענתו, בזמן שמורים בבתי הספר של הרשת לא קיבלו את שכרם, המשיכו בכירים ברשת לקבל משכורות גבוהות, אף יותר ממנכ"לים ושרים.

השר רן כהן כינה את דברי הרב עובדיה יוסף "הסתה ובלע". כהן הודה, כי ציפה לתגובה יותר תקיפה של ברק לנוכח הדברים הקשים.

השר יוסי ביילין אמר, כי אם יוסי שריד היה עובר סמוך לבית הכנסת, בו נשא הרב יוסף את הדרשה, היה נעשה בו לינץ'.

ח"כ רובי ריבלין הביע הסתייגות מדבריו הקשים של הרב יוסף וציין שדווקא בזכות הברית ההיסטורית בין הליכוד לש"ס, הוא סבור שהדברים כנגד שריד לא היו צריכים להיאמר.

ח"כ רומן ברונפמן קרא לברק להקים מיידית ממשלת אחדות לאומית, אשר תוכל למנוע קרע בחברה הישראלית ולקדם את תהליך השלום. « שירות גלובס « הערכות בפרקליטות: לא יהיה מנוס מפתיחת חקירה פלילית נגד הרב יוסף « ברק הגיב באיפוק יחסי וביטל דיון בממשלה על ההתבטאויות * בניזרי: הרב יוסף הוא אדם פרטי; לא היתה לו כוונה לפגוע פיזית בשריד * שריד: רשת החינוך של ש"ס קיבלה את מלוא התקציבים