זה הלילה בו תגיעו לגן-עדן מחופף

לפסטיבל "זניט", שיתקיים בסוף החודש, יש תוכנית מצוינת, מעוררת סקרנות ותיאבון: מרקורי רב, דיוויד תומאס, רטרוספקטיבת צילומים של נירוונה, שלום גד, שבק ס'. רשימה חלקית

תיכף אביב-קיץ. הפסטיבלים מגיעים. שניים כאלה, מבטיחים במיוחד, צפויים לנו: "נקסט", המצוין, למוסיקה ולתרבות אלטרנטיבית, מוסד בן שבע שנים, שיתקיים מתישהו ביולי, והשמועות אומרות שהולך להיות משהו-משהו.

חברת ההפקות "מולטי מדיה", שבין השאר השתתפה עם דני רכט (ממציא "נקסט") בהפקת "נקסט 99", מציגה בשבוע הבא פסטיבל רוק אלטרנטיבי משובח משלה, "זניט". גם הוא מתוכנן להיעשות מסורת שנתית, ובדומה ל"נקסט" יציג מגוון של מופעי רוק מקומיים ומיובאים, פלוס הפקה מקורית של הפסטיבל, סדנאות ואירועי מולטימדיה.

לפסטיבל "זניט" הקרוב, שיתקיים בין 29.3 ל-1.4, יש תוכנית מצוינת, מעוררת סקרנות. הנה היא לפניכם.

מרקורי רב. המסמר שלא תוכלו להחמיץ. ההרכב הניו-יורקי הסוריאליסטי, שרוכב בשנתיים האחרונות על תהילת "דיזרט'רס סונגס", אלבום השנה, 1998, של כמעט כל תחנות השידור, מגזיני ומבקרי כדור הארץ.

מה היה באותו תקליט שהפך בן-לילה את מרקורי רב לקלאסיקה, לבון-טון של רוק סוף ה-2000?

ובכן, קשה לומר. השירים יפים, שזה כואב. רומנטיים ועורגים באופן עב"מי כמעט ביחס לעולם הציני מסביב. ואולי זה שדיזרט'רס סונגס היה תקליט שלא מתבייש בצורך הטבעי כל-כך של ג'ונתן דונהיו, גראסהופר ושאר המרקורי רב, לחיבוק גדול.

אם סיבוב ההופעות העכשווי של מרקורי רב מתבסס על התקליט המוצלח והמצליח האחרון שלהם, מוצאי שבת הבאה בסינרמה יהיה ערב סגור למציאות, מורכב משירים ומחיבוקים. אם הם הולכים לשלב גם מוסיקה מהשנים ה"רעות", זה הולך להיות הלילה שיפוצץ לכם את המוח ויקח אתכם לגן-עדן מחופף, ששום להקת רוקנרול אחרת לא יכולה כרגע לקחת.

לקראת הפסטיבל וההופעה קיבלתי אלבום בי-סיידס של מרקורי רב. רובו מתבסס על הופעות חיות, מהזמן האחרון. הם מנגנים שירים שלהם וגם של ג'ון לנון ("אייסוליישן", "דונט וונה בי א-סולג'ר"), ניל יאנג ולו ריד, בעדינות מטרפת. הם עושים קאברים של הביטלס במתיקות של כל נדרי. הם מיושנים, מעושנים ופיוטיים, כמו אניית משא על הים הכחול. הם הלהקה להתאהב בה. מוצאי שבת, 1.4, 22:00, הסינרמה, ת"א.

דיוויד תומאס, טו פייל בויז. המנהיג לשעבר של הרכב המתחרת, הקפריזי והיצירתי, פרה אובו, אמריקנה מהצד האפל. תומאס חתום כנראה על הז'אנר הזה של גבר קאובוי, מעורער משהו, על האוטוסטרדה מאוקלהומה לשומקום, רעב לוויסקי, לממתקים, לבחורה. הרוס מרעב, מהרהורים פילוספיים לא מסונכרנים ומרחמים עצמיים. ג'ינס, צלקת של מאנייק על הפנים, מסרק בכיס החולצה, רומינטיקת הזאב הבודד.

פרה אובז, להקה שפספסתי. אבל השבוע הגיע אלי אלבום הופעה של ההרכב הנוכחי שלו, "דיוויד תומאס ושני נערים חיוורים". הופעה מדהימה. תומאס איש גדול, עם פנים מאגדה אנגלית כפרית נושנה, מחזיק אקורדיאון (או יותר נכון, מלודיאון), מספר-שר את דרמת התרילר-פולק הגברית הזו. מגיפת הצלילים המצ'ואית של שני "הנערים החוורים", אנדי דיאגרם וקית מולינה, מציירת סביב המשורר הנקרע לגזרים את טקס הלילה הנצחי, המתקתק, המאיים. מועדון התיאטרון, שישי, 13.3, 22.00.

נירוונה 1993-1989, רטרוספקטיבה. הפעם תערוכה של 90 צילומים של להקת הרוק היחידה בשנות ה-90 שייצרה מיתוס. המצלמה של סטיב גוליק, סטיבן סוויט ומרטין גודאייקר, צלמי ה"מלודי מייקר והניו-מיוסיקל אקספרס", מלווה את קורט קוביין וחבורתו מימי סאב-פופ ובליץ ועד לסיבוב ההופעות האחרון שלהם ב-1993. המשכן לאמנויות הבמה, 15.4-29.3.

ועוד במופעים המיובאים - "מייצב סאונד" של פולקר שטאוב - נגן, מלחין, ממציא ובונה כלי נגינה איזוטריים, שיפעיל את "מכונת המוסיקה" שלו שלוש פעמים במהלך הפסטיבל (חמישי, שישי, שבת), על הבמה הצדדית של המשכן לאמניות הבמה; "סנסוראונד" - אירוע מולטימדיה בנוסח חוויית הקלאבים הלונדונית יתקיים בחלל מועדון התיאטרון בחמישי בלילה. קליפים, אופנה, ממיטב התוצאת הבריטית החדשה, סט של הדי.גיי'(אית) אנדראה פרקר; אזור משחקי וידיאו וסאונד וגם מסיבה בסוף.

ועוד קצת "זניט", והפעם המופיעים המקומיים - שלום גד, חברי האהוב והמוכשר, יפתח את הפסטיבל ביום רביעי, מועדון התיאטרון, ויחמם עם יהלומיו את מופע הבכורה של רוקפור, שיש להם תקליט חדש ("סופרמרקט"), באנגלית. ערן צור, גם תקליט חדש בדרך וסינגל מקסים, שכבר רץ ברדיו, יחמם את מרקורי רב במוצ"ש הבא בסינרמה. שבק סמך יגנבו את הלבבות בשישי בלילה בסינרמה. יוסי פיין והאקסנטריקס פותחים בשבילם.

שוברט, או לפחות המוסיקה שלו, יחגוג על במת תיאטרון נגה, ביום חמישי הקרוב את "העלמה והמוות - אמנים יוצרים שוברט". ההפקה המקורית הראשונה של זניט. קורין אלאל, אוהד נהרין, עמיר בניון, צוף פילוסוף, רונן שפירא, שרון מולדבי, רונה קינן וארי גורלי כתבו ו/או יבצעו יצירות חדשות על-פי המוסיקה של שוברט, בערב שעורכת אריאנה מלמד ומוקדש לזכרה של מיכל ניב, ז"ל.

ויהיה קצת צפוף לקראת סוף השבוע הבא. לפחות בכיס. עומר פארוק טקבילק, התורכי, אחד המוסיקאים הנחשבים והפופולריים בזרם מוסיקת העולם, או יותר נכון בענף שלו, המשלב ג'אז ומוסיקה אתנית, נמצא בימים אלה בארץ.

בחמישי הבא טקבילק יתארח במרכז עינב בת"א ויחבור לקונצרט משקף עם להקת אסטה שלנו. ומתוכננות כנראה גם הופעות במועדון קמלוט, במהלך השבוע הבא.

טקבילק, שמנגן על זורנה, עוד, נאי, בגלמה ואלף כלי הקשה ונשיפה אתניים, הירבה לשתף פעולה במהלך המסע המוסיקלי שלו עם אמנים מתרבויות שונות ומשונות, כולל עם עופרה חזה, ז"ל ועם חברי להקת שבע, יבדלו לחיים ארוכים ושמחים, בסינגל מקסים במיוחד. יום חמישי 30.3, 21:30, מרכז עינב.« יוסי בבליקי « זה הלילה בו תגיעו לגן-עדן מחופף « לפסטיבל "זניט", שיתקיים בסוף החודש, יש תוכנית מצוינת, מעוררת סקרנות ותיאבון: מרקורי רב, דיוויד תומאס, רטרוספקטיבת צילומים של נירוונה, שלום גד, שבק ס'. רשימה חלקית