בחיפה נפל דבר בשבוע שעבר - הוועדה המקומית, בראשות ראש העירייה, עמרם מצנע, אישרה את תוכנית מנהרות הכרמל.
בפני הוועדה הופיעו המומחים השונים מטעם קבוצת היזמים, שזכתה במיכרז להקמת הפרויקט. המומחים - בתחומי הסביבה, התכנון, התחבורה והרעש - השיבו על שאלות שונות שהעלו בפניהם חברי הוועדה המקומית, המורכבת מכל חברי מועצת העיר.
מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה עולה, כי קבוצת היזמים, כרמלטון, מתכוונת לבצע פיצוצים מתחת לקרקע, והם יעשו על פי התקן הגרמני המחמיר. לדברי מנהל הפרויקט, מטעם החברה הספרדית, דרגדוס, השותפה בפרויקט, רוב הסיכויים שהפיצוצים לא ישפיעו על המבנים ועל תושבי הסביבה.
הוועדה המקומית גם קיבלה את תסקיר ההשפעה על הסביבה ואישרה אותו. התסקיר הוכן בידי עליזה נופש, בין היתר בליוויו של מומחה הטכניון, פרופ' יעקב ממן. מצנע אמר בעקבות הגשת התסקיר, כי התסקיר מוכיח מפורשות שלא תהיה שום השפעה שלילית על איכות הסביבה.
לדברי פרופ' ממן, "על פי החישובים שעשינו, בעקבות ההצעות שהצענו, תהיה במקרה הגרוע בעיה בטווח של 100-50 מ' מפתח המנהרה, ובסביבה הזו אין שום אוכלוסייה. פרופ' ממן ציין, כי תסקיר ההשפעה של פרויקט זה הוא הנרחב ביותר שהוכן בארץ עבור פרויקט תחבורתי כלשהו, וכלל בניית מודלים של המנהרות ומערכי הכבישים.
* * * פרויקט מנהרות הכרמל, המוזכר עוד בפרוטוקולים של ישיבות מועצת העם, בראשות ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, יצא לדרך לפני ארבע שנים. במסגרת הפרויקט, ייכרו 4 מינהרות שאורכן הכולל 5.5 ק"מ, אשר יקשרו בין צומת הצ'ק פוסט לבין המבואות הדרומיים של חיפה, עם כניסה ויציאה לכביש רופין, ליד שכונת רוממה.
הפרויקט יכלול 4 מינהרות דו-מסלוליות בכל כיוון, וכן מחלפי כביש גדולים בפתח שלוש הכניסות והיציאות.
קבוצת היזמים מורכבת מדרגדוס, נכסים ובניין, אשטרום ופי.בי. הקבוצה היזמית התחייבה לשלם למדינה עבור הזיכיון 260 מיליון שקל.
נודע, כי מצנע ביקש באחרונה משר האוצר, אברהם שוחט, לדאוג לכך שכסף זה יחזור להשקעה בתשתית, הקשורה לשיפור וביצוע כבישי הגישה, וזאת על מנת שלא להגיע למצב שהקושי להגיע למנהרה ימנע מהנהגים לעבור בה. הכבישים, הציע מצנע, יבוצעו על ידי חברה בת של העירייה, יפה נוף תשתיות, שתקבל כספים מהמדינה או מהיזם עצמו, כאשר יוקם מנגנון פיקוח על תוצאות הביצוע. העירייה העבירה לשוחט מסמך מפורט הקשור לעלויות הדרושות לביצוע הכבישים.
הפרוייקט מבוצע בשיטת ה-BOT. לפי הערכות, עלות האגרה תהיה 1 דולר לכלי רכב למעבר יחיד. מצנע העריך, כי ביצוע הפרויקט יחל בעוד חצי שנה, אחרי השלמת התכנון וקבלת האישור הפורמלי מהוועדה המחוזית. לדברי מצנע, המנהרות ישנו את כלל מערך התחבורה בעיר, מעבר לכך שיורידו נפחי תנועה גדולים מתחת לפני הקרקע, דבר שישפר את איכות האוויר. לדבריו, המנהרות יקשרו בין שני מסופי התחבורה המוקמים בדרום ובמזרח העיר. להערכתו, עד לסיום כריית המנהרה, תסתיים גם בניית שני המסופים.
בישיבת הוועדה המקומית הציגו את הפרויקט גם אדריכל התוכנית המפורטת, יצחק פרוינד; משרד לוי את שטרק שהכין את התכנון התחבורתי ומשרד גולן אדריכלים שהכין את העיצוב האדריכלי של אלמנטים עיקריים בפרויקט.
בפני הוועדה המקומית הוצגה התוכנית המפורטת, המתייחסת למערכת הדרכים:
* אזור הצ'ק פוסט: באזור - מגשר פז ועד לקניון לב המפרץ - יש ריכוז רב של גשרים הקשורים בפרויקטים שונים והיוצרים למעשה מחלף ענק עם נוכחות מבנים חזקה בשטח, דבר שחייב התייחסות מיוחדת. בין היתר, הוחלט כי שדרות ההסתדרות יורחבו מצומת הצ'ק פוסט ועד לרחוב הנפח (נמצא בביצוע) וכן תורחב דרך בר יהודה. באזור בו ימוקמו תחנות הגבייה, תהיה הדרך בגובה של 14-13 מ' מעל פני השטח. מתחת לשטח זה יוקמו מבנים שישמשו למינהלה, מרכז בקרה ומרכז מבקרים וכן חניות. גובה הגשרים מעל דרך בר יהודה יגיע ל-20 מ'. התנועה מחיפה לכיוון נשר, מנשר לכיוון חיפה ומהקריות לכיוון נשר וחיפה תוסדר באמצעות צומת במפלס הקרקע.
* אזור רופין: באזור מתוכננת מערכת גשרים/דרכים המקשרים בין המנהרות המזרחיות למערביות, ובין כבישי המנהרות למערכת הדרכים הסובבת אותם. חלק ניכר ממערכת הדרכים באזור יהיה בגשרים.
* אזור חוף הכרמל: באזור זה שונה רוחב תוואי הדרך המאושרת, הנכנסת למנהרות המערביות, וזאת בעקבות חפירות הצלה שבוצעו באתר האריכאולוגי תל קסטרא. מערכת הדרכים מתחברת למערכת דרכים מאושרת. דרכי המנהרה עוברות בשני צידי כביש עוקף פרויד. כביש הכניסה למנהרה, מכיוון חוף הכרמל לרופין, יעבור מתחת לדרך פרויד המוצעת. בשני הכבישים יהיו הרחבות לצורך עמדות גביית האגרה.
יצויין, כי במקביל לתוכנית המפורטת של מנהרת הכרמל, החליטה הוועדה המקומית גם לאשר תוכנית להסדרת רחוב שמחה גולן, הקשור לכביש רופין. מדובר במערך דרכים באזור אגן רושמיה, אשר ממנו מסתעפות דרכי הגישה המערביות לגרנד קניון. הדרך המוצעת גורמת לחציבה גדולה במצוק המצוי מתחת לשכונת רמת ספיר.« דוד חיון « חלומו של בן גוריון מתגשם בחיפה « הוועדה המקומית אישרה את פרויקט מנהרות הכרמל שאורכן הכולל 5.5 ק"מ ואשר יקשרו בין צומת הצ'ק פוסט לבין המבואות הדרומיים של חיפה ככביש אגרה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.