אקוסטאר מצטרפת למיקרוסופט בהשקעה במיזם gilat2home

תשקיע 50 מיליון דולר, בדומה להשקעת מיקרוסופט, ותקבל %17.6 במיזם

אקוסטאר תקשורת (סימול DISH), הנסחרת בנאסד"ק בשווי שוק של כ-17 מיליארד דולר, השקיעה 50 מיליון דולר במיזם האינטרנט של גילת, gilat2home, תמורת %17.6 מהבעלות במיזם.

גילת לוויינים (סימול GILTF), הנסחרת בנאסד"ק בשווי שוק של 2.3 מיליארד דולר, התמחתה בתחום השידור הלווייני בכבלים, אך בשנים האחרונות, כשהאינטרנט הפך לדבר האמיתי, עשתה החברה סטייה קלה לתחום תקשורת הרשת בפס רחב, כשהמטרה אותה הציבה לפניה, לדברי סמנכ"ל הכספים יואב ליבוביץ', היא להיות "ספקית גלובלית של אינטרנט רחב-סרט לווייני". מאז החברה נסקה בשיא לשווי של כ-3.6 מיליארד דולר, אך הטלטלות האחרונות פגעו בה והורידו את ערכה באחוז ניכר, שאותו מסביר ליבוביץ' כלינארי לירידות האחרונות בשוק.

אך גילת אינה שוקטת על שמריה ועם הקמת גילת2הום היא ניצלה את טכנולוגיית התקשורת הלוויינית שלה במטרה להיות ספקית אינטרנט רחב-פס באזורים, שבהם אין תשתית כבלים קרקעית לשימוש. גילת2הום מחזיקה בטכנולוגיה ייחודית לשידור לווייני דו-כיווני של אינטרנט בפס רחב. היעדים, בהם התמקד המיזם, הם ארה"ב המתועשת מחד, ומאידך דרום אמריקה (ובעתיד דרום-מזרח אסיה), שמספקת כר נרחב לפעולה בגלל האופי ההררי שלה ובגלל הפוטנציאל הגדול לשירותי אינטרנט. האנליסטים של בנק ההשקעות גולדמן זאקס העריכו שעד שנת 2003 יצמח שוק האינטרנט בברזיל, לדוגמא, בקצב מדהים ומספר המנויים יתייצב על 19 מיליון. לשם כך פוצל המיזם לגילת2הום ארה"ב וגילת2הום דרום אמריקה.

גילת2הום צפוי בעתיד לספק שירותי אינטרנט דו-כיווני רחב-פס, לא רק למחשב האישי, אלא ישירות לטלוויזיה דרך צלחת לוויין קטנה, שתאפשר במקביל קליטה של עד 500 ערוצי טלוויזיה. ליבוביץ' אמר ל"גלובס" שהוא צופה שמספר המנויים יגיע ל-2 עד 3 מיליון תוך חמש שנים (עד 2005).

המספרים המדוברים בהערכות שווי של ספקיות אינטרנט בארה"ב נעים על הספקטרום של בין 4200-6700 דולר למנוי, כלומר - על פי ההערכות מדובר בפוטנציאל של מיליארדי דולרים לגילת2הום ארה"ב. הפוטנציאל הזה לא חמק גם מעיניהן של הענקיות ולכן התבשרנו בתחילת השנה על השקעה בסך 50 מיליון דולר של מיקרוסופט תמורת %26 מהמיזם, והיום, כאמור, התווספה ההשקעה של אקוסטאר.

שתי חברות הענק הללו מביאות לחברה לא רק ממון, אלא גם מומחיות רבה ושותפות אסטרטגית במטרה למנף את חדירת שירותי אספקת האינטרנט דרך לוויין: מיקרוסופט, כך נראה, ששה לקרב מול AOL בתחום אספקת אינטרנט. לשם כך ביצעה השקעות רבות בתשתית כבלים, שעל האחרונה שבהן הוכרז בשבת - רכישת בעלות בחברת הטלוויזיה בכבלים השנייה בגודלה ביפאן, טיטוס. עבורה ההשקעה הזו ממנפת הן את תחום אספקת האינטרנט והן את תחום התוכן, אליו היא נכנסת. AOL חתמה במקביל על הסכם דומה עם חברת הלוויינים, יוז אלקטרוניקס, החברה הבת של ג'נרל מוטורס. אקוסטאר, חברת שידורי הלוויין (DBS) השנייה בגודלה בארה"ב, המחזיקה 23,000 נקודות שיווק בארה"ב וכ-3.4 מיליון מנויים, תורמת בעיקר לחדירתה של גילת2הום לשוק האמריקאי באמצעות המשווקים הרבים של אקוסטאר ושל מיקרוסופט.

גילת לוויינים לא השקיעה במיזם מזומנים, אלא הכניסה השקעה טכנולוגית וניהולית, כשמטרתה להישאר, בסופו של דבר, עם %35 מהמיזם. עם זאת, המיזם נדרש להשקעה של 300 מיליון דולר, חציו בחוב וחציו כהון עצמי. גילת בחרה בשותפות אסטרטגיות להשקעה במיזם ועד עתה הושקעו שני שליש מהאקוויטי של המיזם (100 מיליון דולר), כאשר השליש האחרון עודו פתוח להשקעה.

« מורן בר כוכבא « אקוסטאר מצטרפת למיקרוסופט בהשקעה במיזם gilat2home « תשקיע 50 מיליון דולר, בדומה להשקעת מיקרוסופט, ותקבל %17.6 במיזם