סנה: ההתנגדות האמריקנית למכירת מטוס "פאלקון" לסין - נגועה בצביעות

"כשארה"ב מכרה לסעודיה אייווקס היא הסבירה לנו שזאת מערכת הגנתית"

סגן שר הביטחון, אפרים סנה, מתח ביקורת היום (ד') על ההתנגדות האמריקנית למכירת מטוס ההתראה המוקדמת "פאלקון" מישראל לסין. סנה רמז, כי העמדה האמריקנית, כפי שהציג אתמול נשיא ארה"ב, ביל קלינטון, לראש הממשלה ושר הביטחון, אהוד ברק, נגועה בצביעות. "כאשר ארה"ב מכרה בשנות ה-80 לסעודיה מטוס אייווקס", אמר סנה, "הסבירו לישראל שזאת מערכת הגנתית. אז אם זה היה הגנתי ביחסי סעודיה-ישראל בשנות ה-80, אז האופי של המערכת הזאת לא השתנה גם היום".

סנה הוסיף, כי ישראל אינה נוטה לבטל את החוזה לאספקת המטוס לסין. "אנחנו מדינה שומרת חוק ומכבדת הסכמים", אמר, "וחשוב שעמדתנו תהיה ברורה, שאנחנו מבינים שקיימת רגישות לנושא בארה"ב. אנחנו מקיימים ונקיים בנושא דיאלוג מאוד אינטימי עם ארה"ב, אבל צריך לזכור שבשוק הזה של התעשיות הביטחוניות בעולם, אין חברים, וכולם מתחרים בכולם באכזריות. יש גם שווקים שהאמריקנים ניפנפו את החברות הישראליות משם בברוטליות".

סנה אישר, כי לסין יש אופציה לרכישת 4-3 מטוסי פאלקון נוספים. "אם האופציה הזאת התממשה או תתממש", אמר סנה, "זו הכנסה נוספת לתעשייה שלנו, בגובה של מיליארד דולר. יש כמה עובדות שצריך לזכור אותן. התעשייה האווירית שלנו התמודדה במיכרז מול בריטניה וצרפת, שתי מדינות שגם הן ידידות של ארה"ב. אני לא בטוח אם כלפי בריטניה היה מופעל המכבש הזה שמופעל היום".

סנה טען, שההתנגדות האמריקנית קשורה למערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב. "מדובר בעיסקה שנחתמה לפני שלוש שנים", אמר סנה, "והנה, דווקא עכשיו, העניין הזה מתלהט, לא מעט מכיוון שכל הנושא הסיני הפך לנושא במערכת הפוליטית האמריקנית הפנימית.

"אני יכול רק להבהיר דבר אחד - יש עיסקה אחת חתומה ומחייבת, והיא על מטוס אחד. אנחנו לא סבורים שמטוס אחד יכול לשנות מאזן צבאי בגיזרה שלמה. כל נבחר ציבור, בין אם הוא בקונגרס ובין אם הוא בממשלת ישראל ובכנסת ישראל, דואג למקומות עבודה לאזרחיו".

שר החוץ, דוד לוי, התייחס גם הוא לנושא, בראיון ל"קול ישראל". "נעשה הכל להגיע להבנה שארה"ב לא תרגיש שאנו פועלים נגד האינטרסים שלה, תוך סיכון חייליה", אמר לוי, "וכפי שלא נעשה דבר שיפגע בארה"ב, היא צריכה להבין שאנחנו מדינה הפועלת לקידום האינטרסים שלה.

"בין ארה"ב לסין אין נתק, ומה שמתחייב היום זה לא איזו הוראה, וכניסת ישראל למיגננה. העניין עם טייוואן (איומה של סין לפלוש לטייוואן אם תכריז על עצמאות - ד.מ) העלה עוד את המיפלס, אבל דברים כאלה לא נפתרים בפקודה. נניח שהיינו מפסיקים את האספקה, עם כל ההשלכות מבחינת האינטרסים שלנו בעתיד, האם מישהו משלה את עצמו שמדינות אחרות לא היו נכנסות לנישה הזאת? האם היחסים בין אירופה וארה"ב הם לא באותה רוח של שמירת אינטרסים?"

נשיא סין, זיאנג זמין, שיגיע היום לביקור ראשון בישראל, ידון בנושא עם ברק. עקב גל ההתנגדות שהתעורר בארה"ב לעיסקה, בוטל ביקור מתוכנן של נשיא סין בתעשייה האווירית, המייצרת את מטוס ה"פאלקון".« מאת דרור מרום « סנה: ההתנגדות האמריקנית למכירת מטוס "פאלקון" לסין - נגועה בצביעות « "כשארה"ב מכרה לסעודיה אייווקס היא הסבירה לנו שזאת מערכת הגנתית"