הפגנה ישראלית בוושינגטון נגד פרוייקט שער הירדן שבמימון ספרא

הישראלי צ'ארלס לנדנר: עבודות הפיתוח באתר הנוכחי עלולות לגרום פגיעה קשה באיכות הסביבה, לרבות זיהום מי הירדן * "השגנו נצחון אדיר"

בין אלפי המפגינים ששיתקו אתמול (א') את מרכז וושינגטון היה גם הישראלי צ'ארלס לנדנר, עולה ותיק מארה"ב, שמייצג עתה בוושינגטון את החטיבה המזרח-תיכונית של "ידידי כדור הארץ", ארגון בינלאומי להגנה על איכות הסביבה, בתמיכת קרן גולדמן.

לנדנר אמר, שהעילה הישירה להשתתפות ארגונו בהפגנות בוושינגטון, היא המאבק נגד נטיית הבנק העולמי לתת מימון בגובה 15 מיליון דולר לפרוייקט שער הירדן, אזור סחר חופשי משני צידי נהר הירדן, כשמונה ק"מ מדרום לגשר שייך חוסיין. הפרוייקט ממומן ע"י בנק ספרא.

לדברי לנדנר, עבודות הפיתוח באתר הנוכחי עלולות לגרום פגיעה קשה באיכות הסביבה, לרבות זיהום מי הירדן. הוא אמר, שגורמים ירוקים בישראל, וכן המשרד לאיכות הסביבה, הציעו אתר חלופי, לא הרחק מאתר המקורי, אך ירדן מתנגדת לכך.

לטענתו, הבנק העולמי, באמצעות אינטרנשיונל פייננס קורפורשיין, זרוע ההשקעות הפרטיות של הבנק, נוטה לתת מימון לפרוייקט וארגון "ידידי כדור הארץ" נחוש בדעתו לסכל זאת.

לנדנר אמר שבהפגנות השתתפו כשבעה ישראלים נוספים, בכללם דוד מסי, מראשי "אנונימוס", ארגון ישראלי לשמירה על זכויות החיות, וכן קבוצות יהודיות, בכללן "יהודים נגד גלובליזציה".

קודם בואו לארה"ב, היה לנדנר מנכ"ל "עמותה ירוקה", שלדבריו היתה הלוחם העיקרי נגד כביש חוצה ישראל.

"השגנו ניצחון אדיר", אמר אמש לנדנר בראיון ל"גלובס" בתום רצף הפגנות, חלקן אלימות, שלא הצליחו אמנם לשבש את מהלך הוועידה החצישנתית של קרן המטבע והבנק העולמי, אך העניק למפגינים חשיפה אדירה לתקשורת הגלובלית.

"ההישג הגדול שלנו הוא, שבכל העולם כתבו על פשעי הבנק העולמי וקרן המטבע, פשעים שמכוונים נגד השכבות החלשות במדינות שמקבלות, כביכול, חבילות סיוע מהמוסדות האלה", אמר לנדנר. "הצלחנו להוכיח לעולם את הכוח שלנו, כוחם של חלשים נגד הממסד".

לנדנר גילה, שבפגישה "דמוקרטית" של מארגני ההפגנות התקבלה החלטה להקיף הבוקר (ב'), לפני זריחת השמש, בשרשרות אנושיות את כל בתי-המלון שבהם מתאכסנים הנציגים לוועידה, לאחר שהמשטרה חסמה עשרות רחובות וצמתים מסביב למטה קרן המטבע, וסיכלה את ניסיונות המפגינים לחסום את גישת הנציגים לאתר הוועידה.

העימות היה אמור להתחיל בעת כתיבת שורות אלה (בוקר שעון ישראל) ולא ברור כיצד הסתיים.« מאת רן דגוני, וושינגטון « הפגנה ישראלית בוושינגטון נגד פרוייקט שער הירדן שבמימון ספרא « הישראלי צ'ארלס לנדנר: עבודות הפיתוח באתר הנוכחי עלולות לגרום פגיעה קשה באיכות הסביבה, לרבות זיהום מי הירדן * "השגנו נצחון אדיר"