הרשות הפלשתינית וחברות מהולנד וצרפת חתמו על הסכם לבניית נמל עזה

הערכות: המיכרזים לאספקת אבן, שיהיו פתוחים גם לחברות ישראליות, יפורסמו ביוני

בסוף השבוע האחרון חתמו הרשות הפלשתינית ו-European Group for Developing Gaza) EGDG), חברה בת של חברת בלאסט נדם ההולנדית, וחברת סביבנתינול הצרפתית, על הסכם לבניית נמל ימי ברצועת עזה בעלות של 79.5 מיליון דולר. כמו כן נחתם הסכם לביטוח הבנייה מסיכונים פוליטיים בסך 900 אלף דולר.

נציג EGDG בישראל העריך, כי מיכרזים בינלאומיים, שיהיו פתוחים גם לחברות ישראליות, יפורסמו בחודש יוני. המרכיב העיקרי במיכרזים אלו יהיה אספקת אבנים לבניית שובר הגלים. הנציג העריך, כי אבנים לבניית הנמל יסופקו מישראל, מהרשות הפלשתינית ומסיני. המיכרזים יעובדו על פי נהלי הבנק העולמי והבנק האירופי להשקעות (EIB). הוא העריך, כי בשינוע האבנים יועסקו כ-150 משאיות מדי יום למשך מספר חודשים.

במהלך המשא ומתן הובהר לפלשתינים, כי במידה ויחתמו על ההסכם לפני חודש מאי, תחל החברה בבניית שובר הגלים כבר בסוף הקיץ. יצויין, כי בחורף, עקב תנאי מזג האוויר, לא ניתן יהיה לבנות את שובר הגלים.

קבוצת חלוץ של החברה האירופית תגיע בראשית מאי, ועד סוף החודש יגיע כל הצוות שינהל את הבנייה מטעם החברה. העבודות צפויות להתחיל ביוני.

השלב האחרון של המשא ומתן נוהל על ידי משלחת מטעם הרשות הפלשתינית, בראשות שר האוצר הפלשתיני, מחמד נשאשיבי, ובהשתתפות שר התחבורה, עלי אלקואסמי, וסגן שר התכנון, עלי שעת'. שר האוצר הפלשתיני בירך את יאסר ערפאת ואת העם הפלשתיני לרגל "ההישג הגדול המבסס את המדינה הפלשתינית ופותח את הדלת ליבוא וליצוא פלשתיני, ומשחרר את הכלכלה הפלשתינית מהכבלים לכלכלה הישראלית".

הרשות הפלשתינית תממן את הפרוייקט באמצעות תרומות מהולנד (22.8 מיליון אירו) ומצרפת (19.8 מיליון אירו) ובאמצעות הלוואות. במסגרת זו חתמה הרשות הפלשתינית על הסכמים לקבלת הלוואה בתנאים נוחים מהבנק האירופי לפיתוח בסך 23 מיליון אירו, ועם הבנק ההולנדי לפיתוח בסך 3 מיליון דולר.

על פי התכנון, תושלם בניית הנמל תוך שנתיים מתחילת הבנייה, כלומר, על פי לוח הזמנים הנוכחי, בקיץ 2002. שטח הנמל הינו כ-20 אלף מ"ר. עם סיום בניית השלב הראשון של הנמל יופעל רציף באורך של 730 מטר ובעומק של 11 מטר, שיכיל עד שתי אוניות. בשלב זה יוכל הנמל לקבל ספינות במעמס של 3,000 טון, ולשנע כחצי מיליון טון בשנה.« מאת חגי אטקס « הרשות הפלשתינית וחברות מהולנד וצרפת חתמו על הסכם לבניית נמל עזה « הערכות: המיכרזים לאספקת אבן, שיהיו פתוחים גם לחברות ישראליות, יפורסמו ביוני