ויצמן ונשיא פולין צעדו בראש "מצעד החיים" מאושוויץ לבירקנאו

אחריהם צעדו 5,000 בני נוער. ויצמן: הזמן לא ישכיח את זוועות הנאצים

נשיא המדינה, עזר ויצמן ונשיא פולין, אלכסנדר קוושנייבסקי, עמדו היום (ג') בראש "מצעד החיים" לזכר קרב השואה. במצעד נטלו חלק יותר מ-5,000 בני נוער, שצעדו מאושוויץ לבירקנאו, לציון יום השואה והגבורה.

הצעירים, שגילם הממוצע 17, הגיעו בעיקר מישראל, אולם מאות צעירים הגיעו גם מארה"ב, קנדה, צרפת, גרמניה, בלגיה, ארגנטינה ומדינות אחרות, אליהם הצטרפו גם 750 צעירים פולנים.

הצעירים פוצלו לכ-40 קבוצות, שכל אחת מהן הודרכה ע"י אחד משורדי מחנה ההשמדה הנאצי. כמו בכל שנה, יצא מצעד החיים ממחנה אושוויץ בהליכה למרחק של 3.5 ק"מ, לעבר הריסות מחנה המוות בירקנאו, שם נאמר קדיש לזכר הניספים.

"אנו מנסים ומתאמצים להגדיל את מספר המשתתפים הלא יהודים, שעה שמתעוררים בעולם מכחישי שואה, זאת כדי לחזק את הידע וההבנה של השואה", אמר יורם דורי, דובר מארגני המצעד.

נשיאי פולין וישראל פתחו את המצעד ליד השער הנושא את הכתובת "ארבייט מאכט פריי - העבודה משחררת". בהמשך הם ביקרו בצוותא בכמה מביתני מחנה אושוויץ ולאחר-מכן הם עמדו לשאת נאומים.

ויצמן לא הסתיר את התרגשותו הרבה עם תחילת המצעד. לאחר שהגיע למקום במסוק, הוא ציין שזהו ביקורו הראשון באושוויץ. לדעתו, הזמן שחולף לא ייטיב את הרוצחים ולא ישכיח את זכר הקורבנות והמעשים הנוראים שעשו בהם הנאצים.

אושוויץ לא היה מחנה ההשמדה הנאצי היחיד, אבל הוא הפך במהרה ל"מפעל המוות" המוביל של המשטר הנאצי. בשנים 45-40 מצאו בו את מותם כשני מיליון גברים, נשים וילדים, רובם יהודים ממדינות שונות באירופה. בין הקורבנות שניספו במחנה נימנו גם 85,000 פולנים לא יהודים, 20,000 צוענים, 15,000 סובייטים ו-12,000 אזרחים ממדינות אחרות.

"בית הקברות הגדול ביותר של ההיסטוריה" נותר עד היום הסמל למדיניות ההשמדה הנאצית, ובעיקר להשמדת העם היהודי ולשואה.« כתב גלובס « ויצמן ונשיא פולין צעדו בראש "מצעד החיים" מאושוויץ לבירקנאו « אחריהם צעדו 5,000 בני נוער. ויצמן: הזמן לא ישכיח את זוועות הנאצים