מטולה: תוכניות ל-500 יח"ד

כ-150 מתושבי מטולה הפגינו ביום ה' שעבר, נגד הזזת הגדר הגבול עם לבנון ממקומה הנוכחי לכיוון בתי המושבה. כמו כן מחו התושבים על העדר מקלטים בשכונת הר הצפייה. התושבים חוששים כי הנסיגה בלא הסכם תהווה איום ביטחוני עליהם.

ראש מועצת מטולה, קובי כץ, מסר כי בתחילת השבוע נמסר לו כי בכוונת מינהל מקרקעי ישראל לבטל עיסקת מכירה של 100 מגרשים בשכונת הר הצפייה עקב היזקקות צה"ל לשטח זה בעקבות הנסיגה. לדברי כץ, המגרשים כבר נמכרו, והמינהל ככל הנראה יפצה את הקונים או יציע מגרשים חלופיים.

כץ ציין, כי פרט לתוכנית ההרחבה בהר הצפייה (במקום כבר קיימות 150 יח"ד), אושרה תוכנית לבניית 26 יח"ד בדרום המושבה, מעל מפל התנור, על קרקע פרטית שהופשרה לבנייה. כמו כן קיימת הופשרו לבנייה ה"חקורות" - החצרות האחוריות של הבתים בגדה המזרחית של הרחוב הראשי. כל חצר כזו היא בשטח של כ-3 דונם וניתן לבנות עליה 6 יחידות, בשטח מגרש של 500 מ"ר.

לדברי כץ, לפני הדרישה האחרונה בעניין הר הצפייה, למועצה המקומית היתה תוכנית לבניית כ-500 יח"ד חדשות.

תושבי מטולה מוצאים את פרנסתם מחקלאות (%40), תיירות (%40, החופפים בחלקם לחקלאות) ומקצועות חופשיים ושירותים. כץ ציין, כי יישובי הגדר, שמטולה אמורה להיכלל בהגדרה זו בהחלטת הממשלה הקרובה בעניין הסיוע ליישובי קו העימות, העלו חמש דרישות בתחום הכלכלי מהממשלה:

* לבטל את המע"מ לתיירות בקו העימות (כמו באילת).

* להכיר בחשבוניות מס על תיירות באיזור כהוצאה מוכרת.

* לסייע במימון שיווק התיירות - מאז ההחלטה על הנסיגה, מציין כץ, יש השפעה פסיכולוגית שלילית על שיווק התיירות באיזור.

* השקעה ציבורית בתחום התיירות - לדברי כץ, למועצה יש, לדוגמא, תוכניות לפיתוח שמורת עיון, אולם המועצה אינה יכולה לעמוד לבדה בהוצאה הכספית, שמוערכת בכ-4 מיליון שקל.

* להחזיר את המענקים לתעשייה ולחקלאות, בסדר גודל של %40-%50.

« דוד הכהן « מטולה: תוכניות ל-500 יח"ד «