עיראק פותחת בדיפלומטיית נפט: תיתכן הפעלת צינור כרכוך-בניאס שהושבת ב-82'

בים התיכון המצרי התגלו בבדיקות עתודות נפט וגז גבוהות מהמצופה

נשיא עיראק, סדאם חוסיין, החליט לסייע ללבנון במאבקה נגד ישראל ולהעניק לה במתנה נפט גולמי בשווי של 10 מיליון דולר, לפי עיתוני עיראק.

יצוא נפט מעיראק כפוף לאישור האו"ם במסגרת ההסכם "נפט תמורת מזון", שמתיר לבגדאד לייצא כמויות מוגדרות של נפט בפיקוח האו"ם ולקבל תמורתן מוצרי מזון וחלפים לתעשיית הנפט.

דיווח על כך מוסר בגיליונו החודשי ביטאון המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה. הביטאון מוסר עוד, כי באחרונה יש שיפור משמעותי ביחסים בין עיראק לבין סוריה, והדבר עשוי להאיץ את הפעלת צינור הנפט כרכוך-בניאס. בכירים בבגדאד מסרו, כי הושלמו עבודות השיפוץ של הצינור, שאורכו 890 ק"מ. הצינור מושבת משנת 82'.

שבועון הנפט הבינלאומי PIW מטיל ספק ביכולת עיראק להקצות די נפט להזרמה בצינור, "ובסך הכל ברצונה של דמשק להכעיס עתה את ארה"ב, בעיצומו של המו"מ על חידוש שיחות השלום בין סוריה לבין ישראל.

בתוך כך פרסמה חברת הנפט הבינלאומית "של", כי על פי התוצאות הראשונות של חיפושי נפט וגז במים הטריטוריאליים של מצרים בים התיכון, התגלו מאגרים של כ-15 טריליון רגל מעוקבת גז, ולמעלה ממיליארד חביות נפט, פרסם אתמול העיתון "אל חיאת" היוצא לאור בלונדון.

מנכ"ל של-מצרים, רוג'ר בייטי, מסר, כי המדידות במים העמוקים בים התיכון היו טובות מעבר לתוצאות שנחזו מראש. הוא הוסיף, כי בשבועות הקרובים יבוצע אומדן מדוייק יותר של הכמויות שהתגלו באחרונה.

בשל עומק המים בשדה הגז והנפט החדש, מנסה החברה בימים אלו לגייס מיתקן קידוח ייחודי לקידוח בעומק רב. כיום ישנם חמישה מיתקנים מסוג זה בעולם. בייטי הביע תקווה, כי "של" תוכל לקדוח את הבאר הראשונה בשלהי השנה הנוכחית.

על פי הפרסום, צפויה חברת של להוציא 180 מיליון דולר על חיפושי נפט וגז במצרים, ממועד קבלת הזיכיון בתחילת השנה שעברה עד תום חמש השנים הראשונות לזיכיון.

באפריל 1999 הציעה "של" למכירה חלק ממניות פרוייקט הנפט והגז הנוכחי, ואקסון רכשה 25% ממניות אלו. "של" מושקעת במספר פרוייקטים במצרים.