פולריס-2: תשואה פנומנלית של 160% לשנה

תשקיף שרם-פודים-קלנר טכנולוגיות חושף, במספרים, את הצלחתה העצומה של קרן פולריס-2, שנוסדה בשנת 96'. לאחרונה השלימה הקרן החזר של 84 מיליון דולר מרווחיה למשקיעים, המהווים את סך ההשקעות, שבוצעו עד כה בקרן. במהלך השנה תתחיל לחלק רווחים.

להקמת הקרן קדמה טבילת האש המזהירה של שרם-פודים-קלנר (אז עדיין דברת-שרם) עם הקרן הראשונה בסידרה, פולריס-1, שלאחרונה כילתה את שבע שנותיה ונמצאת בשלב חלוקת הרווחים.

פולריס הראשונה, שנוהלה בידי רמי קליש, גייסה בשנת 93' 20 מיליון דולר והיא כנראה הטובה מבין קרנות יוזמה, שזכו לעידוד המדען הראשי. על פי ההערכות הניבה הקרן תשואה של יותר מ-400% למשקיעים כשבין הצלחותיה נמנות השקעות בפוינט אוף סייל, ווקלטק, סקורפיו, רדקום, קרד-גארד וארמון נטוורקס.

גולת הכותרת של מפעלות הקרן היתה ההשקעה במניות מדינול, מיזם הטכנולוגיה הרפואית של ד"ר קובי ריכטר. פולריס מכרה בשלהי 99' את מניותיה במדינול, לאחר מאבק מול ריכטר, ברווח של יותר מ-30 מיליון דולר.

עם רקורד כזה לא התקשתה פולריס-2 לקבל התחייבויות השקעה של 125 מיליון דולר (כולל 25 מיליון דולר מצד צ'ייס מנהטן). הקרן הוקמה ללא מעורבות המדינה והבעלות בחברת הניהול שלה מתחלקת בין שרם-פודים-קלנר טכנולוגיות, יצחק שרם (7.5%), אהרון דברת (7.5%) ושני מנהליה בפועל של הקרן, חמי פרס ורמי קליש (17.5% כ"א). קליש ופרס אף זכו לדמי ניהול של 25 אלף דולר בחודש כל אחד, הסכם שבוטל לאחרונה עם הקמת חברת הניהול החדשה.

חברת הניהול של פולריס-2 זכאית לדמי ניהול של כ-3 מיליון דולר בשנה במשך חיי הקרן ובנוסף ל-20% מרווחיה לאחר החזר ההשקעה. ברווחי חברת הניהול לוקחים חלק גם שניים מהמשקיעים בפולריס-2 - חברות COWEN ו-TRAVELES, שהתחייבו לתת לה ייעוץ. בשורה התחתונה תהיה זכאית שרם- פודים-קלנר טכנולוגיות ל-5.6% מרווחי הקרן.

מהטבלה המצורפת ניתן ללמוד משהו על התשואה המדהימה של פולריס-2 (לדברי מנהליה מדובר על תשואה שנתית ממוצעת של 160% עד היום). השווי הנאות של השקעות הקרן עומד על 256 מיליון דולר, כמעט פי ארבע מהסכום שהושקע. על "האקזיטים" שביצעה פולריס-2 נמנות חברות בקווב, אודיוקודס, ויקון, רדוור ו-ITXC.

כאמור, בחברת הניהול החדשה שהוקמה על ידי מנהלי פולריס, ללא שרם-פודים-קלנר, זכאית חברת הטכנולוגיות ל-5% מרווחי השותף הכללי, ללא זכויות בהון. מי שכן יקבל זכויות כאלה הוא יצחק שרם, יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל שרם-פודים-קלנר טכנולוגיות, שיהיה זכאי ל-5% מהון השותף הכללי ולשיעור דומה מרווחיו.