הכתום של אורנג'

בחודש שעבר קנתה פראנס טלקום את חטיבת הסלולר הבריטית אורנג' מקבוצת וודאפון-איירטאץ. הזדמנות להתוודע למנכ"ל אורנג' - האנס סנוק - המכונה "משוגע בלתי מזיק"

"אורנג' היא הבייבי שלי", אומר האנס סנוק בן ה-51, ומתכוון לכל מילה. עוצמת רגשותיו של מנכ"ל אורנג' כלפי החברה שבראשה הוא עומד, כבר הותירה רושם עז על העיתונות, כאשר הופיע, אבל וחפוי ראש ב-22 באוקטובר 1999 במלון סאבוי, לצדו של קלאוס אסר חמור הסבר, מנכ"ל מאנסמאן, שרכשה את אורנג' תמורת 21 מיליארד פראנק. בחודש שעבר קנתה פראנס טלקום את אורנג' מוודאפון, שרכשה אחרי מאבק ממושך את מאנסמאן.

מייסדה של אורנג' אינו דומה כלל וכלל למנהלה המצוי של חברת טלפון אירופית. סנוק הוא "היפי קפיטליסט", והרפתקאותיו המתוקשרות מקנות לו הילה של גיבור קומיקס. מכל מקום, הוא שונה בתכלית השינוי מטכנאי אפור.

הצלחתו של סנוק בעולם העסקים נובעת מתערובת של נועזות ועיקשות, וגם מאמונה עמוקה בעתיד הטכנולוגיה הסלולרית. "יש לו חזון", אומר אחד מיריביו של סנוק. "כשמדובר בטווח הארוך, הוא טועה לעיתים נדירות".

צעדיו הראשונים של סנוק אינם מרמזים על תהילת העתיד. לאחר שקיבל תואר ראשון במדעי הרוח מאוניברסיטת ואנקובר, יצא לחרוש את המזרח הרחוק עם תרמיל על הגב, ולא התנזר כלל וכלל מסקס, סמים ורוק'נ'רול.

הסינים השליכו את עושה הצרות לכלא, לאחר שניסה לעלות לקברו של קונפוציוס ללא רשות. אולם סנוק התאהב במזרח, וחייו השתנו. בראשית שנות השמונים החל לעבוד עבור האצ'יסון וואמפואה, והקים את רשת חנויות הטלפון הראשונה בהונג קונג. ב-1982 נשלח ע"י החברה לנהל את משרדה בלונדון, ואת אחזקותיה השונות במיגזר התקשורת. מדי חודש מזמין סנוק, חסיד מושבע של רפואה אלטרנטיבית, למשרדו מומחה לפנג שואי, בו הוא מתייעץ מזה 15 שנה. רבים רואים בסנוק "משוגע בלתי מזיק", אולם מוזרויותיו אינן אלא מסווה לאיש עסקים קשוח, שבנה אימפריה הודות לחושיו העיסקיים המחודדים ולנכונותו לקחת סיכונים.

סנוק הגיע למסקנה שהטלפון הנייד עתיד להפוך לכלי התקשורת הנפוץ ביותר, והסתער על המיגזר.

בתחילה נחל כישלון חרוץ, אולם לאחר מכן האירה לו ההצלחה פנים עם אורנג'.

מהו מירשם הקסמים של המנכ"ל בעל המשכורת הגבוהה ביותר בבריטניה (500 מיליון פרנק, והסכום עשוי להיות מוכפל בחודשים הבאים)?

"כשהשקנו את אורנג' היינו האחרונים שנכנסו לשוק. המיגזר היה אז במשבר, ולא הצליח למשוך לקוחות. המתחרים שלנו התמקדו רק בטכנולוגיה ובאספקת מכשירי טלפון. להבדיל מהם, אנחנו לקחנו בחשבון את צרכי הלקוח". סנוק מייחס את הצלחתה המסחררת של אורנג', לאיכות השירות אותו מעניקה החברה ללקוחותיה.

אורנג', שהחלה להיסחר בבורסה ב-1996, חידשה על ימין ועל שמאל: חיוב לפי דקת שיחה, רשת הפצה רחבת היקף, שירותי שיחה ממתינה ומזכירה אלקטרונית, חוזי ביטוח, ושירות לקוחות הפועל 24 שעות ביממה. בתקופה שבין יולי 1999 ומאי 2000 הוכפל מספר לקוחות החברה.

לדברי אחת מרשויות הפיקוח הבריטיות, עולה אורנג' על כל יריבותיה בשוק הטלפונים הסלולריים בהבטחת נאמנות הלקוחות.

האנס סנוק דוגל ביצירת התלהבות ומחויבות בקרב עובדיו. דרג המנהלים שוקל בכובד ראש את ההצעות המוגשות ע"י צוותי השטח. בנוסף לכך, שם סנוק את מבטחו בקומץ מקורבים, שהבולט מביניהם הוא מנכ"ל הכספים של החברה, גראהם האו.

בהתאם לסיסמתה הידועה של החברה, "העתיד נשמע מצוין. העתיד נשמע אורנג'", חותר סנוק לבנות מותג עולמי. במאה מדינות ברחבי העולם כבר מתנוססות המודעות הכתומות של אורנג'.

סנוק חולם להפוך את אורנג' למקבילה הסלולרית של AOL במיגזר השירותים המקוונים. הוא גם מתכנן להפוך את אורנג' לספקית גישה לאינטרנט, לפורטל, ולאתר מסחר אלקטרוני. התוכן יבוא מסוכנות הידיעות הכלכליות רויטרס, מרשת החדשות ITN, ומאתר הזמנות כרטיסי הטיסה lastminute.com.

מאמציו של סנוק לכבוש את הבכורה מוודאפון הבריטית, שמעמדה נראה בלתי מעורער, כרוכים בהוצאות ענק, ומעוררים חששות בקרב האנליסטים. אחרים מבקרים את נטייתו של סנוק לשקוע בפרטי פרטים, במקום להתוות אסטרטגיה מקיפה.

בניגוד למרבית מורעלי הטלפון הסלולרי, מסוגל סנוק להיפרד מהמכשיר שלו, אותו הוא מכבה לפני שהוא הולך לישון. הוכחה נוספת: כאשר שואלים אותו מה יחסר לו ביותר אם ייגנב תיקו, הוא משיב: הוויטמינים שלי, כמובן.