אף אחד לא מתקרב (בינתיים) למיליונר

CBS תציב מולו את בט מידלר, ABC מזעיקה את ג'ינה דייוויס לתגבורת, ופוקס בונה על ארנון מילצ'ן שיבלום את הירידה

אחרי חלוקת אינספור פרסים כספיים נכבדים, הגיעה שעתה של רשת ABC ולהיטה "מי רוצה להיות מיליונר", לקטוף את הפרס השמן מכולם: אליפות הרייטינג בעונת השידורים 99/2000 שהגיעה לסיומה בשבוע שעבר.

השעשועון האפיל ללא קושי על להיטי-על ותיקים (של רשת NBC) כמו ER, חברים ופרייזר ורשם רייטינג ממוצע של 27.5 מיליון צופים. הוא גם מאפשר ל-ABC לגבות 500 אלף דולר לספוט פרסומת בן 30 שניות, וצפוי לרשום רווח של 600-400 מיליון דולר רווח בעונת השידורים הבאה, גם לאחר תשלום 20 מיליון דולר לשנה למנחה התוכנית ריג'ס פילבין.

ברשתות המתחרות סבורים כולם כי הרייטינג של ABC יסבול קשות ברגע שיתגלעו הסדקים הראשונים בחומת המיליונר. בינתיים הם חורקים שיניים ומייחלים ללהיט דומה. שעשועוני הכסף המתחרים, למותר לציין, לא עוררו גלי רייטינג ואינם מהווים כל איום על המיליונר.

המצב עלול להשתנות אם רשת CBS תקצור די רייטינג עם SURVIVOR, דרמת קיץ ריאליסטית נושאת פרסים, השולחת קבוצת משתתפים למבחן הישרדות על אי בודד. ה"שעשועון" הדרמטי הזה בנוסח העולם האמיתי של MTV, מבוסס על להיט אירופי.

ABC, מכל מקום, מובילה את הרייטינג השנתי עם 14.2 מיליון צופים, ורשמה גידול בשיעור של %14.2 שהזניק אותה מהמקום השלישי לראשון. CBS זקפה לחובתה ירידה של %6 ל-12.4 מיליון צופים. רשת NBC הדומיננטית עד לשנה האחרונה, הידרדרה למקום השלישי עם 12.3 מיליון צופים, למרות שהיא חולשת על יותר להיטים מכל רשת אחרת.

NBC תשלם מחיר יקר עבור הזכות לשמור על להיטיה הוותיקים. היא תעשיר את כל אחד מכוכבי "חברים" ב-750 אלף דולר לפרק או כ-5 מיליון לכל פרק, במהלך השנתיים הקרובות. היא תזרים גם למעלה מ-500 מיליון דולר לקופת מפיקי ER כדי להבטיח כי סידרת הדרמה מספר 1 בארה"ב תמשיך לפאר את לוח המשדרים שלה בשלוש השנים הקרובות. NBC גם האריכה את החוזה עם מפיק חוק וסדר ל-5 שנים נוספות, שיעמידו את אורך חיי הסידרה המשובחת הזו על שיא של 15 שנה.

המפסידה הגדולה של עונת השידורים האחרונה היא רשת פוקס. הרשת, בשליטת רופרט מרדוק, נפרדה מכמה דינוזאורים ותיקים שנס ליחם, כמו בברלי הילס 90210 ושולחן לחמישה, בעוד להיטיה הנוכחיים: אלי מקביל ותיקים באפילה, מגלים סימני עייפות. תיקים באפילה תשוב לעונה שמינית עם דיוויד דוקובני, אך רק לאחר שהרשת ניאותה להעלות את שכרו ל-400 אלף דולר לפרק ולשלם לו למעלה מ-20 מיליון דולר תמלוגים ממכירת זכויות השידורים החוזרים של הסידרה וכדי שיסיר את תביעתו נגד פוקס. נקודת האור היחידה בעונה האחרונה של פוקס, היו צמד בעלי בריתו הישראלים של מרדוק, חיים סבן וארנון מילצ'ן. סבן מנווט ביד בטוחה את הפקת והפצת כל תכניות הילדים של הרשת וממש בימים אלה הצליח לנפק להיט מצוייר חדש - הדיג'ימון - שנישל את הלהיט של השנתיים האחרונות, הפוקמון.

מילצ'ן החל לפעול לאחרונה בזירת הטלוויזיה למבוגרים, וסיפק לפוקס את "מלקולם באמצע" - התגלית היחידה של הרשת בעונה הנוכחית ושובר קופות אמיתי עבור חטיבת הטלוויזיה של ריג'נסי טי.וי. בשליטת מילצ'ן.

פוקס עברה גם סידרת חילופי מנהלים, שהאחרון בהם נטש את משרתו בתוך פחות משנה. ומי בא לעזרת הרשת? נכון, מילצ'ן שלא לגמרי מרצונו נפרד מגייל ברמן, מנהלת חטיבת הטלוויזיה שלו העומדת כעת בראש רשת השידור פוקס. ריג'נסי אגב מפיקה גם את "רוזוול", דרמה על צעירים מכוכב אחר המתמקמים בכוכבנו, ומגבירה את קצב ההפקות.

פרשנים סבורים שלהיט נוסף יציב את מילצ'ן וחברת ההפקה שלו בשורה אחת עם קבוצת העל של מפיקי הדרמות בזירה הטלוויזיונית. על הקבוצה הזו נמנים סטיבן בוצ'קו (NYPD עיר המלאכים), ג'ון וולס (ER וצמד הלהיטים הטריים, הכנף המערבית ו-Third Watch) וכמובן דיויד אי. קלי (אלי מקביל, הפרקליטים ושיקגו הופ שהורדה מלוח המשדרים).

קלי אגב, הוחתם על חוזה ל-20 שנה עם חטיבת הטלוויזיה של פוקס המאה העשרים, המבטיח לו לפחות 300 מיליון דולר(!). הרשתות הצעירות, WB של אולפני וורנר ו-UPN של אולפני פארמונט, עדיין מדשדשות מאחור. לוח המשדרים של WB על טהרת סדרות הטיפש עשרה: באפי ודוסון קריק, מתחילות להימאס על הצעירים, למרות המכירות המצוינות בשווקים הבינלאומיים. WB רשמו ירידה של %22 ברייטינג ל-3.2 מיליון צופים בעוד UPN המתמחים בסדרות אורבניות, כלומר בסדרות בכיכובם של שחקנים אפרואמריקאים, גייסה את מתאבקי ה-WWF ורשמה גידול מדהים של %70 ברייטינג הודות למשדר פריים טיים שבועי בן שעתיים שכל כולו היאבקות.

בעונה הבאה

רשתות השידור, כהרגלן, השקיעו עשרות מיליוני דולרים בפיתוח ובהפקת עשרות פיילוטים, מתוכם נבחרו רק ספורים לפאר את עונת השידורים 2001/2000. מבין הסדרות החדשות, רבות מתבססות על שם מוכר לפני או מאחורי המצלמה, מתוך תקווה שישרדו יותר מעונה אחת ויימכרו בסופו של דבר לשידורים חוזרים תמורת סכומי עתק. איש לא היה רוצה לחזור על הטרגדיה של עונת השידורים 8 1999/199 כשמתוך 40 הסדרות החדשות שרדו רק 3.

הרפרטואר החדש נשען לא מעט על המוניטין של ענף הקולנוע. סטארים וסטאריות בדרגות תהילה שונות, זכו לתוכניות משלהם, ביניהם כמו בט מידלר שתככב ב-CBS, ג'ינה דיוויס ב-ABC, וגם ג'ון גודמן וגבריאל ביירן. בנוסף, גדוד של מפיקי סרטי פעולה מן השורה הראשונה ניפקו סדרות פעולה מסקרנות למסך הקטן.

סדרות הפעולה הללו כבר מעוררות סקרנות רבה בקרב קנייני טלוויזיה בינלאומיים שהתקבצו בשבוע שעבר בלוס אנג'לס כדי לבחון את הההיצע. השוק הבינלאומי מעדיף באופן מסורתי לרכוש סדרות דרמה או פעולה מושקעות, עם דגש על מפיקים או סטארים בעלי רקורד מוכח. להיטים ותיקים כמו בוורלי הילס 90210, תיקים באפילה, באפי, חוק וסדר, NYPD ו-ER מתפיחים את כיסי המפיקים ב-600 אלף דולר ויותר לכל פרק, מהשוק הבינלאומי לבדו.« ניר נתן, לוס אנג'לס « אף אחד לא מתקרב (בינתיים) למיליונר « CBS תציב מולו את בט מידלר, ABC מזעיקה את ג'ינה דייוויס לתגבורת, ופוקס בונה על ארנון מילצ'ן שיבלום את היריד