ספרא עוד ילמדו את המדינה

העיתונות בברזיל שבה וטוענת, כי בכוונת האחים ספרא למכור את עסקי הבנקאות שלהם - כולל הבנק הבינלאומי. האחים ספרא שבים ומכחישים. אבל צריך לזכור, שקבוצת ספרא הולכת ומתמקדת בעיסקי התקשורת

העיתונות הברזילאית מדווחת: סיטיגרופ במגעים לרכוש את בנקו די ספרא. האחים ג'וזף ומואיז ספרא מכחישים. העיתונות הברזילאית מתעקשת, והפירסומים חוזרים על עצמם מדי כמה שבועות. האחים ספרא ממשיכים להכחיש. ובכל זאת?

עם מותו של אדמונד ספרא לפני כחצי שנה, הקפידו אחיו, ג'וזף ומואיז, להזים שמועות וספקולציות על כוונתם למכור את עסקי הבנקאות, ובכלל זה הבנק הבינלאומי בארץ, אותו הם מחזיקים באמצעות פי.בי.

הפתעה לא כל כך נעימה נחתה עליהם כאשר אדמונד הודיע על מכירת ריפבליק בנק ל-HSBC, זמן לא רב לפני מותו. הריפבליק, על החברות-הבנות שלו וסניפיו, נחשב ליהלום שבכתר עסקי הבנקאות של משפחת ספרא - משפחה בעלת מסורת בנקאית ארוכה, עוד מימי חלב שבסוריה.

ג'וזף ומואיז ספרא אמנם לא זכו להתחלק בתמורה ממכירת ריפבליק, אך בלשון המעטה, הם לא נשארו בידיים ריקות. האימפריה של משפחת ספרא, בשווי מיליארדי דולרים, ממשיכה לבסס עצמה תחת ניהולו הפעיל של ג'וזף.

מדובר כיום בראש ובראשונה בעסקי התקשורת. מלבד עסקי התקשורת הענפים בברזיל, בכלל זה הזכייה ברישיון המפעיל הסלולרי במדינה זו, לספרא גם אחזקה בסלקום הישראלית. במאמר מוסגר, נודע, כי בימים אלה מתקיימים מגעים לרה-ארגון באחזקות המשפחה בתחום התקשורת, ובכלל זה בסלקום. לקראת ההנפקה של סלקום, המתוכננת להתבצע בסוף השנה על פי שווי של 5 מיליארד דולר, (אם מצב השוק יאפשר זאת, כמובן) עמלים האחים ספרא על הגדלת אחזקתם בסלקום, ובשבועות הקרובים צפויה הודעה בנושא.

עסקי התקשורת הפכו לעסקיה המובילים של המשפחה, ולכן אין זה מפתיע שהשמועות על מכירת עסקי הבנקאות חוזרות ועולות מדי כמה שבועות. לאחים ספרא בעלות על בנקו די ספרא בברזיל ועל עוד מספר בנקים מקבוצה זו בארה"ב ואירופה, בנוסף לבנק הבינלאומי.

בניסיון להזים את גל השמועות, פירסמו האחים ספרא הודעה מפורשת בארץ לפני כמה חודשים, לפיה אין בכוונתם למכור את הבינלאומי. זאת, על אף שעל שולחנם הצעה פתוחה של בעלי השליטה בבנק המזרחי, קבוצת עופר-ורטהיים, המוכנה להיכנס למו"מ בכל עת.

האחים הגדילו ועשו כאשר הודיעו, כי לא רק שאינם מתכוונים למכור את עסקי הבנקאות בעולם, אלא שבכוונתם להרחיבם: קרי, הם מנהלים מגעים לרכישת מספר בנקים באירופה. במקביל נפוצו ידיעות, לפיהן הם פועלים להעברת הלקוחות הנאמנים של הריפבליק לבנק שלהם.

הרושם שנוצר הוא, כי האחים ספרא אכן מתכוונים לשמור על עיסקי הבנקאות ואף להרחיבם. אלא שלא כולם "קנו" את זה. נראה שיו"ר סיטיגרופ, סנדי ווייל, למשל, נמנה על אלה המאמינים שלכל דבר יש מחיר - ובמחיר הנכון, גם האחים ספרא עשויים להיפרד מהמסורת הבנקאית המשפחתית.

בארץ שידרה הנהלת הבנק הבינלאומי אמון מלא בהצהרות האחים ספרא. יחד עם זאת, בדרגים נמוכים יותר לאורכו ורוחבו של הבנק, השמועה על החלפה עתידית של בעלים מחלחלת ומתפשטת.

סיטיגרופ הקימה לאחרונה בישראל סניף של סיטיבנק - הבנק הזר הראשון שנפתח כאן. לא יהיה זה בלתי הגיוני להעריך, כי ינסה לרכוש בנק מקומי כדי לבסס את פעילותו כאן ולהרחיבה. הצורך של הבנקים הבינוניים בארץ, לרכוש בנקים בינוניים אחרים או בנקים קטנים, כבר נדון בהרחבה.

מומחים טוענים, כי הבנק הבינלאומי, שצמח בהתמדה מבנק קטן לבנק בינוני מוביל, לא יכול להמשיך לצמוח בצורה משמעותית מבלי שירכוש בנק בינוני אחר, ואין זה סוד שכבר ניסה זאת בעבר, ללא הצלחה מרובה.

מפת הבנקאות בארץ צפויה להשתנות עתה עם כניסת הבנקים הזרים. בעתיד, על פי ההערכות, ישרדו הבנקים הגדולים, והשאר ייעלמו בתהליכי מיזוג ורכישה. בפני הבנק הבינלאומי, מן הסתם, עומדות כיום שתי אלטרנטיבות: לרכוש או להירכש.

אפשרויות הרכישה מוגבלות לעומת אפשרויות ההירכשות. על אף רצונם, וייתכן שזהו רצון כן, של האחים ספרא להמשיך ולהחזיק בבנק הבינלאומי, הם בראש ובראשונה אנשי עסקים. הצעה מפתה מסנדי ווייל או לחלופין מיולי עופר, גם אם נדחתה היום, עשויה להיות מחר יריית פתיחה במו"מ ארוך ומייגע. בעוד מדינת ישראל מתקשקשת עם המכירה של בנק דיסקונט, נראה שהאחים ספרא עוד ילמדו אותה איך מוכרים בנק.

היום (ד') לא ניתן היה לקבל את תגובת האחים ספרא. גורמים בקבוצה ביקשו להסתפק בהכחשות שפירסמה המשפחה בהתייחס לידיעות בעיתונות הברזילאית. דובר סיטיבנק בישראל מסר בתגובה: "הבנק אינו נוהג להתייחס לשמועות וספקולציות בהקשר לעסקיו".« מאת אורנה רביב « ספרא עוד ילמדו את המדינה « העיתונות בברזיל שבה וטוענת, כי בכוונת האחים ספרא למכור את עסקי הבנקאות שלהם - כולל הבנק הבינלאומי. האחים ספרא שבים ומכחישים. אבל צריך לזכור, שקבוצת ספרא הולכת ומתמקדת בעיסקי התקשור