יותר מתא קולי

קומברס ממשיכה לשבור שיאים: מכירות בקצב שנתי של יותר ממיליארד דולר ורווח של מעל ל-200 מיליון דולר

אנחנו נשארים בארץ:

אם תיסעו מצומת רעננה צפונה לכיוון נתניה, תוכלו בוודאי לראות מצד שמאל שלט ענק ועליו מתנוססת הכתובת: "כאן תוקם קריית קומברס". אם תתבוננו היטב תוכלו לראות שטח חקלאי ענק, המסוגל לאכלס קרוב לוודאי פארק תעשיות שלם. אמנם עבודות הפיתוח טרם התחילו, אך השטח הענק שעליו תקום קריית קומברס רק מעיד על הכיוון בו צועדת החברה. התרחבות, התרחבות ועוד פעם התרחבות.

ולקומברס יש בהחלט סיבה לאופטימיות. אתמול פרסמה החברה את תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2000. זה מתחיל להיות משעמם, אבל אצל קומברס העסקים דופקים כמו שעון: שוב מוכרים יותר, שוב מרוויחים יותר, שוב שוברים שיא ושוב "שוברים" את תחזיות האנליסטים. את התוצאות אתם יכולים לראות בטבלה המצורפת והן מדברות בעד עצמן - מכירות בקצב שנתי של יותר ממיליארד דולר, רווח בקצב שנתי של מעל ל-200 מיליון דולר, שווי שוק של כ-14 מיליארד דולר, מכפיל של 70 (על בסיס ארבעת הרבעונים האחרונים) ומחיר מניה חסין יחסית בפני כל מה שקרה בנאסד"ק. עם כל הכבוד לכרומטיס, זו חברה שבנתה בארץ ביזנס ענקי - עם אלפי עובדים ועם רקורד של אחד היצואנים הגדולים במשק.

מניות קומברס, אמרנו, נותרו חסינות. נכון, עם הנפילות בנאסד"ק הן נפלו משיא של כ-123 דולר לרמה של 65 דולר, נפילה של כ-%47, אבל הן הרי לא דוט.קום ולא משהו שמתקרב לזה. העסקים הטובים של קומברס הרימו את המניה אט-אט בחזרה לרמה של יותר מ-91 דולר, כ-%25 פחות מרמת השיא. נאסד"ק, נזכיר, נפל כ-%34 מרמת השיא שלו.

קובי אלכסנדר, נשיא קומברס, אמר היום עם פרסום הדו"חות כי "ההאצה בגידול במכירות הרבעון הראשון משקפת את המשך הביקוש הגובר למוצרי קומברס, בעיקר מצד 330 מפעילי הרשתות הסלולריות הקשורות לקומברס ומעניקות, הודות לכך, שירותי ערך מוסף עתירי הכנסות. בנוסף, קומברס אינפוסיס, המשווקת מערכות הקלטה וניטור דיגיטליים במולטימדיה, ממשיכה ליהנות מגידול בשוק מוקדי התקשורת (call centers) ובמוסדות פיננסיים". האנליסט אילן זיווטופסקי מגולדמן-זאקס הוציא היום עדכון אחרי פרסום הדו"חות. "בנוסף לתאים הקוליים", כותב זיווטופסקי, "קומברס ממשיכה להשיג התקדמות מרשימה בשירותים המתקדמים שהיא מספקת. למשל, החזרת שיחה בנגיעת כפתור, שירותי תשלום מראש לטלפונים סלולריים (כמו טוקמן, למשל), הודעות מאוחדות, והפורטל הקולי.

"החברה שמה דגש רב על תחום הפורטל הקולי. פעילות הפורטל מבוססת על זיהוי באמצעות קול, גלישה באינטרנט ומסחר אלקטרוני, שירותי הודעות ושירותי דאטה נוספים, כולם באמצעות השימוש בקול. ההנהלה מדגישה כי הניסויים בפלטפורמות החדשות נמצאים בעיצומם והפורטל צפוי להתחיל לפעול בתחילת 2001". בגולדמן-זאקס מצפים כעת להכרזה על שיתופי פעולה ראשונים במהלך הרבעונים הקרובים. תחום חדש זה עשוי להוות את מנוע הצמיחה העתידי העיקרי של החברה.

כמו כן, קומברס צפויה להשיק אפליקציות חדשות בתחום הסלולר, וסביר שפעילויות כאלה יפורסמו בעתיד הקרוב. בין השאר, מדובר, כאמור, בפורטל הסלולרי ובאפליקציות מסחר שונות. לגבי הנתונים הכספיים, כותב זיווטופבסקי, מאזנה של קומברס נשאר חזק והרווחיות נותרה גבוהה. הוא מתרשם מהעובדה שקומברס הצליחה לייצר כמות גדולה כל כך של מזומנים. למעשה, קומברס הוסיפה לארנקה 60 מיליון דולר במזומן במהלך הרבעון הראשון. והארנק הזה, רבותי, תופח. כ-840 מיליון דולר.

הביזנס:

קומברס מחולקת לשתי חטיבות עיקריות: קומברס נטוורקס (התורמת כ-%90 מההכנסות), המובילה העולמית בתחום ה-ESP) enhanced service platforms), שירותי ערך מוסף לחברות טלפון, וקומברס אינפוסיס. קומברס נטוורקס מתמחה באספקת ציוד מענה קולי לחברות טלפוניה וסלולר, כמו גם מערכות, המספקות שירותי ערך מוסף (שיחה ממתינה ומזוהה, עקוב אחרי, מספרי 1-800 וכו').

את מעמדה כמובילה עולמית בתחום זה השיגה קומברס בתחילת שנת 98'. אז רכשה את מתחרתה העיקרית בתחום, בוסטון טכנולוג'י, וכבשה נתח שוק המגיע ל-%40. הפריסה של מוצרי החברה משתרעת על 70 חברות ומערכותיה מותקנות ב-15 מתוך 20 חברות התקשורת הגדולות בעולם.

החטיבה השנייה, קומברס אינפוסיס (information systems), העוסקת בפיתוח ציוד הקלטה דיגיטלי של תקשורת נתונים, קול, פאקס, איתורית וכו' לשוק הביטחוני ולגופי מודיעין, כמו גם ליישומים אזרחיים במרכזי תמיכה טלפוניים. שוק מרכזי התמיכה הטלפוניים (ציוד המשמש חברות טלמרקטינג, ביטוח ישיר וכו') הוא אחד השווקים הצומחים כיום בעולם. למעשה, כיום קיימת מגמת התפתחות לכיוון של מרכזי מולטימדיה, בהם יהיה אפשר לשלב דרכי תקשורת ויישומים שונים (כמו אינטרנט ומסחר אלקטרוני משולבים עם שיחות טלפון, ובשלב מאוחר יותר עם טלפוניה דרך האינטרנט). התפתחויות אלה צפויות להגביר את הביקוש לפתרונות מורכבים להקלטה ובדיקת איכות.

ראש בראש עם נייס:

בתחילת חודש מרץ הודיעה קומברס על רכישת חברת לורוניקס האמריקאית תמורת 224 מיליון דולר במניות. לורוניקס פועלת בהצלחה בתחום אספקת מערכות לניהול דיגיטלי של וידאו. מדובר בציוד המאפשר הקלטה, אחסון ואחזור של שדרי וידאו ואפשרות לשדר אותם בזמן אמת. עיקר מכירותיה של החברה מיועדות לרשתות קמעונאיות, המציבות מצלמות אבטחה בחנויות, ולבתי קזינו, בהם מוצבת מצלמת אבטחה מעל לכל שולחן לשם פיקוח ומניעת הונאה. כל המצלמות, אגב, מחוברות למוקד ארצי, שבו מבוצע האחסון.

המוצר אותו מפתחת לורוניקס מתחרה חזיתית בנייסוויז'ן של נייס. לורוניקס נכנסה לשוק ההקלטות והצליחה לשלש את מכירותיה בשנת 99' מרמה של 13 מיליון דולר בשנת 98' לרמה של 37.5 מיליון דולר. עם זאת, ברבעון הראשון של שנת 2000 הציגה לורוניקס דו"חות מאכזבים יחסית עם מכירות של 7.2 מיליון דולר והפסד של 200 אלף דולר, שנבעו מכניסתה של מערכת הנייסוויז'ן לשוק.

הרכישה הזו של לורוניקס חידשה את גל השמועות על מיזוג אפשרי בין נייס לקומברס, שמועות שרצות כבר למעלה משנתיים. גם פיצול נייס ל-3 חטיבות האיץ את ההערכות, לפיהן עומדת קומברס למזג (אולי) חלק מפעילות נייס. כרגע כולם מכחישים, אבל גם נותנים להבין שהכל פתוח.

הכל אולי פתוח, אבל גם העקיצות חופשי-חופשי. בני לוין, יו"ר ומנכ"ל נייס, אמר לפני כחודש כי קשה לו להבין את האסטרטגיה העסקית של קומברס לגבי לורוניקס. לוין הודה כי כרגע ללורוניקס יש עדיפות על נייס, אבל לנייס יש יתרון טכנולוגי מובהק ולהערכתו בשנה הבאה תוכל נייס לעקוף את לורוניקס.

זה ימשיך לצמוח:

קומברס מתמחרת את שירותי ההודעות שלה (תא דואר קולי, הודעות מאוחדות וכו') על בסיס של תא קולי על כל יחידה. המשמעות פשוטה: כל פעם שנמכר טלפון סלולרי, כשבתוכו קיים תא קולי של קומברס, התוצאה היא ששוק הטלפונים הסלולריים צפוי להמשיך ולהוות מנוע צמיחה מרכזי עבור קומברס - מרבית ספקי התקשורת הסלולרית הגדולים בעולם הם לקוחות של קומברס. זאת ועוד: כל תא קולי, המוזמן על ידי התעשייה הסלולרית, מתורגם להכנסות בגובה 25-8 דולר לקומברס (וזה לא כולל שירותי ערך מוסף, התורמים אף הם להכנסות). כיום %75-%80 מהכנסות קומברס מקורם בהזמנות חוזרות של שירותים, היוצרים מאגר לקוחות ההולך ומתרחב בקצב הולך וגובר.

אנחנו רואים ששולי הרווח התפעולי והגולמי של קומברס רק משתפרים. הסיבה לכך נעוצה בכמה גורמים:

א. יותר תכנה ופחות חומרה - אחוז התכנה במערכות קומברס הולך ועולה בהתמדה, בעוד שאחוז הפעילות המקורי של החברה, התאים קוליים, שהם התקני חומרה, קטן בהתמדה. גם ההתקנות החוזרות אצל לקוחות קיימים גורמים לעלייה ברווח זה.

ב. מיצוב מנצח בקרב חברות התקשורת הגדולות: קומברס ממוצבת בעמדה נוחה למדי בתעשיית התקשורת המתפתחת. הדה-רגולציה והתחרות הגוברת בשוקי הטלפוניה והסלולר, מכריחות את חברות הטלפוניה להציע שירותים מתקדמים במחירים זולים ללקוח. קומברס מציעה לחברות אלה מוצרים, המאפשרים מיצוי טוב יותר של זמן האוויר לכל לקוח, תוך שימוש במיטב הקדמה הטכנולוגית בתחומי הקול והדאטה.

ג. הפריצה הסלולרית: אמנם קומברס ממשיכה להציג גידול קבוע בהכנסות מאספקת שירותי הודעות לחברות הסלולר, אבל החברה מספקת היום יותר ויותר שירותי ערך מוסף כמו SMS, שירותי החזרת שיחות, צלצול על ידי לחיצה על כל מקש ושירותים מבוססים זיהוי קול. השירותים המתקדמים הללו עבור תעשיית הסלולר הם למעשה תוספות תכנה על התקנות החומרה של קומברס, שכבר קיימות אצל מרבית הלקוחות. תחום זה מהווה %15 מכלל הכנסות החברה או לחילופין מתורגם ל-150 מיליון דולר בהכנסות. על-פי גולדמן-זאקס מספר לקוחות הסלולר בעולם יגיע ל-800 מיליון בשנת 2001, ומשמעותו תוספת משמעותית של לקוחות חדשים לקומברס.

גם הכניסה לתחום ה-WAP עשויה להטיב לקומברס. כיום, עולם האינטרנט בסלולר מוגבל על ידי רוחב פס וחוסר היכולת להעברת גרפיקה. עם זאת, קיימות מספר אפליקציות, שניתן להעבירן לצג הסלולרי, ללא קושי מיוחד: בין השאר, מדובר בהעברת דואר אלקטרוני באמצעות ה-short messaging) SMS service) ועסקאות מסחר אלקטרוני באמצעות שירותים קוליים, המפשטים את תהליך המסחר ברשת. קומברס, באמצעות העליונות הטכנולוגית שלה על לוסנט, מאפשרת לתמוך בהעברת נתונים על גבי הסלולר, באמצעות שירותי הערך המוסף שהיא מספקת.

גוברים על לוסנט:

עד כמה דומיננטית קומברס בתחום שבו היא עוסקת אפשר היה ללמוד מהודעתה לפני כשבוע. קומברס מסרה על שיתוף פעולה עם חברת התקשורת האיטלקית TIM, חברת הטלפונים הסלולריים הגדולה באירופה. זו בחרה בקומברס לספק מערכות שירותי הודעות לרשת הטלפונים הסלולריים שלה. טים נחשבת לחברה הגדולה בקרב המשתמשות בטכנולוגיית GSM ומספר לקוחותיה מגיע ל-18.5 מיליון באיטליה ו-13.8 מיליון נוספים מחוץ לאיטליה. היקף העסקה הוערך בעשרות מיליוני דולר, אבל העובדה החשובה היא שקומברס החליפה בעסקה הנוכחית את לוסנט. ניצחון קטן יחסית, אבל מתוק מאוד.

לפני כשבוע הודיעה החברה גם על שיתוף פעולה בין קומברס נטוורקס לחברת ONE2ONE, מפעילת טלפונים סלולריים דיגיטליים מבריטניה. קומברס תספק, בין השאר, שירותים מתקדמים כמו החזרת שיחה או הודעה כתובה בלחיצת כפתור אחת. שיטה זו מאפשרת לנו להקשיב להודעות הנמצאות על התא הקולי שלנו, ותוך כדי כך להחזיר שיחה או הודעת טקסט למי שנרצה, מבלי להתנתק מהתא הקולי עצמו.

ושוב לוסנט: ל-ONE2ONE כבר היתה מערכת של לוסנט, והיא החליטה להחליף אותה במערכת של קומברס. "ההישג" של קומברס נחשב נדיר, בגלל שחברות טלפוניה לא נוהגות להחליף ספקים כל כך בקלות.

הסוכריה האמיתית טמונה במאגר הלקוחות הענק של ONE2ONE, המונה מעל 5 מיליון איש, והפריסה הרחבה שלה כמעט בכל העולם. לחברה הסכמים לשיתוף פעולה עם 160 חברות סלולר ברחבי העולם, הפותחות המון הזדמנויות עסקיות חדשות לקומברס.

- אילון מיכאלי, סמנכ"ל הכספים של קומברס, אתם מתחילים לשעמם לטובה?

"עדיף לא להפתיע לטובה מאשר להפתיע לרעה. ברבעון האחרון הואץ גידול הרווחים שלנו בעקבות כניסה לנגזרות מכירות חדשים. הנתונים מעידים על חוזק שוק הטלפוניה כיום ועל החוזק של קומברס. כמובן שזו תולדה של פעילות על פני זמן. החכמה היא גם תמיד לחדש. כיום הגענו למצב ש-%15 מהמכירות שלנו הוא למוצרים שאינם מבוססים על תיבות קוליות, אלא על שירותי ערך מוסף".

- מה הכוונה בערך מוסף?

"לפני כמה שנים, כשהיו קיימים רק קווי טלפון, גם התא הקולי היה נחשב לערך מוסף, וכיום אין קו טלפון שאין עליו תיבה קולית. ערך מוסף למעשה הוא מושג נזיל. הכוונה היא לשירותים אחרים, שאינם מתבססים רק על המזכירה האלקטרונית הפשוטה, אלא תומכים בשירותים מתקדמים. בסיס הלקוחות שלנו היום מאוד רחב וללקוחות אלה נמכור בעתיד מערכות, התומכות בכל אפליקציות התקשורת העתידית".

- הצלחתם להרגיז את לוסנט?

"אם היינו מפחדים להרגיז את המתחרים, אז לא הייתה לנו זכות קיום בכלל. תחרות מתבצעת בענפים שונים ובאופן שונה. גם אצלכם בעיתונות התחרות לעתים עזה ומגיעה לטונים גבוהים. אגב, גם המתחרות שלנו לא מתביישות לנסות ולגנוב לנו לקוחות ולחדור לתחומים, בהם אנחנו פועלים".

- למה קומברס עדיפה על לוסנט?

"כי אנחנו מקפידים לתת ללקוחות שלנו יחס אישי, בעוד שמהאחרים הם מקבלים פחות. אנחנו בנויים כך שללקוח יש כתובת אחת, אליה הוא יכול לפנות, ולא משנה היכן הוא נמצא. כמובן שזה לבד לא מספיק. העליונות הטכנולוגית שלנו והיכולת להגמיש את המוצרים שלנו ממצבים אותנו הרבה לפני המתחרות שלנו".

- זה נשמע נדוש, אבל מה לגבי מיזוג עם נייס?

"עסקת לורוניקס עוד צריכה לקבל את האישורים המתאימים. עדיין אין פעילות משותפת ונתוני לורוניקס עדיין לא מתבטאים בדו"חות. לכן אין מקום כרגע להיכנס לשיתוף פעולה עם חברה נוספת".« מאת צביקה פז « יותר מתא קולי « קומברס ממשיכה לשבור שיאים: מכירות בקצב שנתי של יותר ממיליארד דולר ורווח של מעל ל-200 מיליון דול