פליפינג - רכישת בתים חפוזה

משקיעים פרטיים בארה"ב רוכשים בתים שבניית טרם נשלמה, כדי למכרם ברווח של %20-%10

בעידן בו נרשמים ביקושי שיא לדירות למגורים, לא פלא שהספקולנטים עושים עסקים טובים. פעילות ספקולנטית או ה-Flipping, היא בתמצית רכישה חפוזה של בתים חדשים, אחד או יותר ועוד בשלב הבנייה, ע"י משקיעים פרטיים ומתווכי נדל"ן, כדי למכרם ברווח של %20-%10 לרוכשי דירות זריזים פחות.

הטקטיקה הזאת יעילה במיוחד בשוקי נדל"ן תוססים ומבוקשים כמו בוסטון, דנבר וסן דייגו, הקולטים עובדי תעשיות היי-טק רבים, המשתכרים מעל לממוצע. הפעילות הספקולנטית גורמת ליקור המחירים, ובחלק מהמקרים, לבולמוס רכישות.

היא אף תוקעת מקל בגלגלי משווקי הפרוייקטים למגורים, שנאלצים בסופו של דבר להתחרות על קונים, עם הספסרים. קונים שרוכשים את הבתים לשימושם העצמי טוענים שחלק מהיזמים מוכרים את הבתים במודע למתווכים, כדי לגרוף רווח מהיר ולא כדי לבנות שכונות מגורים לשמן.

הספקולנטים, אגב, דוחים את ההאשמות וגורסים שלפעילותם יש השפעה מזערית ביותר על המחירים וכי הם בסך הכל מספקים שירות לקונים, הזקוקים באופן מיידי לבית, ואינם יכולים להמתין 6-9 חודשים עד להשלמתו.

יש הסבורים שהביקושים הגבוהים נוצרים בעצם ע"י המשקיעים הפרטיים והמתווכים, שאף טורחים להתגודד (בעצם לעמוד בתור) בפתח משרדי המכירות שעות ולעיתים ימים, לפני תחילת המכירה של הפרוייקט לציבור הרחב.

כל ההתגודדות הזאת יוצרת עניין ועצבנות מלאכותיים, שעלולים להלחיץ קונים תמימים, החוששים ממחסור וייקור במחירי הבתים. משם הדרך להאמרת המחירים, קצרה.

על הספסרים נמנים כאמור לא מעט מתווכי נדל"ן, מן הטעם הפשוט שמתווך יכול לחסוך את עמלות המכירה למתווך. פרט לכך, המתווכים גם מתוגמלים ב-%3 ע"י היזם, כשהם מביאים קונה לנכס גם אם הם עצמם הרוכשים.

חלק מהספקולנטים יש לומר, מגלה שלא תמיד אפשר למכור את הבתים שקנו, ברווח. יש המנסים לעכב עד כמה שאפשר את השלמת העסקה בתואנות שונות, כדי להשיג מימון.

יש השבים אל היזמים, ליתר דיוק אל אנשי השיווק של הפרוייקטים, ומשדלים אותם למכור את הבתים, שרכשו תמורת עמלה או אפילו שוחד. היזמים מנגד, נערכים כעת להכניס שינויים בכללי המשחק.

הם דורשים מקדמות גבוהות יותר, שלא יוחזרו גם לאלה שמבטלים את הרכישה - %10 משווי הנכס בהשוואה לתשלום קבוע של 3,000- 2,000 דולר. הם גם עורכים הגרלות בין הקונים כדי למנוע השתלטות ספקולנטים על מרבית הנכסים, ומונעים רכישה של יותר מנכס אחד ע"י אותו קונה.« ניר נתן, לוס אנג'לס « פליפינג - רכישת בתים חפוזה « משקיעים פרטיים בארה"ב רוכשים בתים שבניית טרם נשלמה, כדי למכרם ברווח של %20-%1