צה"ל החליט: מטוסי סיור אמריקניים - ולא מטוסי "אסטרה" מתוצרת תע"א

הצבא העדיף לרכוש את המטוסים בארה"ב - כדי שיוכל להשתמש בכספי הסיוע הצבאי

צה"ל דחה הצעה של התעשייה האווירית, לרכישת מטוסי סיור ימיים חדשים, שיחליפו את מטוסי ה"ווסטווינד", גם הם מתוצרת תע"א, העומדים לצאת מהשירות. כך נודע ל"גלובס".

תע"א הציעה למכור לחיל הים מטוסי "אסטרה", שסופקו בשנים האחרונות למשימות סיור בצבאות שונים בעולם. צה"ל החליט לרכוש מטוסים מדגם "קינג-אייר 200", מתוצרת ריית'און האמריקנית.

מקורות תעשייתיים וכלכליים המקורבים לתעשייה האווירית מסרו: "כל המאמצים של החברה לספק לצה"ל מטוסים שיחליפו את המטוסים מתוצרתה - עלו בתוהו. צה"ל החליט לא לרכוש את המטוסים מתוצרת ישראל, כדי שיוכל לרכוש מטוסים בארה"ב מכספי הסיוע הצבאי האמריקני".

מטוסי ה"אסטרה" מיוצרים ע"י תע"א בשיתוף חברת גלאקסי-איירופסייס, שבבעלות משפחת פריצקר האמריקנית. רוב מטוסי המנהלים מדגם זה מיוצרים בארה"ב, וכל המטוסים למשימות מיוחדות ולתפקידים צבאיים, כגון ריגול, סיור חופים וביון - מיוצרים בישראל. עובדה זו מנעה מתע"א ומפריצקר להכריז על מטוס האסטרה שהוצע לצה"ל כ"תוצרת ארה"ב". הדבר מנע את האפשרות להשתמש בכספי הסיוע הצבאי האמריקני לרכישתם.

חיל הים וחיל האוויר מפעילים כיום כמה מטוסי "ווסטווינד" המצויידים במכ"ם, המבצעים מאז 1977 משימות סיור ימיות. בשנים האחרונות הפכה הפעלתם יקרה, עקב התבלותם. עתה, יוחלפו מטוסים אלו במספר מטוסי "קינג-אייר 200", מתוצרת חברת ביצ'קראפט, שבבעלות ריית'און. נראה, כי המטוסים החדשים יצויידו במכ"ם מתוצרת אלתא.

דובר צה"ל אישר, כי מטוסי ה"ווסטווינד" יוחלפו במטוסי "קינג-אייר 200". יצויין, כי בשנה שעברה החליט חיל האוויר להחליף גם את מטוסי הדקוטה הוותיקים במטוסי "קינג אייר 200" חדשים.