5 קבוצות בשלב הגמר במיכרז לבניית שובר גלים ורציפים בנמל היובל

חברה ממלזיה פרשה מהמיכרז בשל התנגדות ממשלתה

5 קבוצות מגישות בימים אלה הצעות לשלב הסופי של המיכרז הבינלאומי לבניית שובר גלים ורציפים בנמל היובל באשדוד. החברות המובילות בקבוצות אלה הן סולל בונה, אשטרום, פיליפ הולצמן הגרמנית, נסקו הספרדית וסומאגו הפורטוגזית. מנכ"ל רשות הנמלים, גדעון שמיר, העריך, כי העבודות יחלו בתחילת אוקטובר, לאחר שתיבחר הקבוצה הזוכה.

מדובר באחד הפרוייקטים התשתיתיים הגדולים ביותר שיבוצעו בארץ בשנים הקרובות, שהיקפו נאמד בכ-2.5 מיליארד שקל. 5 הקבוצות נבחרו מבין 7 שניגשו לשלב המוקדם של המיכרז של רשות הנמלים והרכבות.

ל"גלובס" נודע, כי אחת הקבוצות שניגשו לשלב הראשון פרשה מהמיכרז ביוזמתה, ממניעים פוליטיים. בראש הקבוצה עמדה חברה ממלזיה, ומתברר שממשלת מלזיה התנגדה להשתתפותה במיכרז. קבוצה נוספת שנשרה מהמיכרז היא קבוצה בראשות החברה הבלגית בסיקס.

החברה המלזית עמדה להתמודד יחד עם שתי חברות הולנדיות וחברה מתורכיה. בעבר פורסם, כי לשכת ראש הממשלה לחצה למסור את הפרוייקט לחברה תורכית, ללא מיכרז, בגלל היחסים עם הממשלה התורכית. הרעיון סוכל בשל התנגדות משרדי התחבורה והאוצר.

אלה הקבוצות שעלו לשלב הסופי:

* קבוצה שאותה מובילה החברה הגרמנית פיליפ הולצמן, וכלולות בה גם החברה הבלגית ז'אן דה נול והחברה הדנית פאר ארסלאף.

* קבוצה שאותה מובילה סולל בונה, בהשתתפות החברה ההולנדית בוסקאליס, החברה הדנית א. פיל אנד סון, החברה הצרפתית בואיג (קבלן משנה ראשי) והחברה ההולנדית וולקר סטבין (קבלן משנה ראשי).

* קבוצה שאותה מובילה החברה הספרדית נסקו ומשתתפות בה החברות א. ארנסון ותעבורה.

* קבוצה שאותה מובילה החברה הפורטוגזית סומאגו ומשתתפות בה החברה הדנית הוג'גארד אנד שולץ והחברה הפורטוגזית מוטה אנד קומפניה.

* קבוצה שאותה מובילה אשטרום, בהשתתפות החברה הספרדית דרגדוס והחברה ההולנדית ואן אורד.

שמיר הדגיש, כי אין קשר בין המיכרז לבין המחלוקת עם העובדים בעניין הפעלת נמל היובל באמצעות זכיין פרטי (בשיטת BOT). לדבריו, הוחלט מראש ששובר הגלים והרציפים ייבנו על חשבון הרשות ולא על ידי זכיין.

עם סיומה של הקמת נמל היובל, יתוספו רציפים מודרניים באורך של 1.9 ק"מ, והדבר יגדיל את יכולת שינוע המכולות של נמלי ישראל בכ-50%. במסגרת הפרוייקט ייבנה שובר גלים באורך של 1,150 מטר ובעומק של 22 מטר. שובר הגלים ייבנה כסוללת סלעים במשקל של 3 מיליון טון, וכן ייבנה שריון של כ-14 אלף קוביות בטון, שכל אחת מהן תשקול 40 טון. המטרה היא ששובר הגלים יוכל לעמוד גם בפני סערות עזות ביותר, המתרחשות לעתים רחוקות.