עתירה לבג"ץ: להגן על מפלס ים המלח

דורשים לשנות את חוק זיכיון ים המלח ולהכריז על הים שמורת טבע

לבג"ץ הוגשה אתמול (ג') עתירה נגד המשרד לאיכות הסביבה, מפעלי ים המלח וכימיקלים לישראל, בבקשה להגן על מפלס המים של ים המלח. העותרים - הח"כים מיכאל נודלמן ויורי שטרן ויו"ר מפלגת הירוקים בישראל, פאר ויסנר, המייצג את עמותת אקוסט לאקולוגיה וטכנולוגיה - אומרים, כי הדבר דרוש בשל היות ים המלח אחד מאתרי הטבע הייחודיים בעולם ויש להגן עליו.

עוד מבקשים העותרים מהמדינה לפעול לביטול חוק זיכיון ים המלח. לדבריהם, הסכם זה הוא דרקוני ומקפח ונערך בניגוד לחוק המיכרזים. לדבריהם, על המדינה להכריז על ים המלח כשמורת טבע או גן לאומי.

בעתירה נאמר, כי בשנים האחרונות נערך בים המלח שוד גדול בדהירה לניצול אוצרותיו, ללא בקרה וללא ריסון, תוך הפקרות מוחלטת לגורל קיומו של ים המלח. תהליך הפקת המלחים בים המלח, המבוסס על אידוי פני הים בבריכות, גוזר, לדבריהם, כליה על ים המלח.

העותרים אומרים, כי חוק ים המלח נותן יד חופשית למפעלים בים המלח לעשות בים כבתוך שלהם, ומאז שנות ה-30 ירד מפלס ים המלח בכ-22 מטר וקצב ירידת המפלס כיום הוא 85 ס"מ לשנה.

ויסנר, שהוא גם יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בעיריית ת"א, אמר ל"גלובס", כי "המדינה משתפת פעולה עם חברות ענק לצורך הוצאת גזר דין מוות לאחד מנכסיה היקרים ביותר, ובכך הופכת את המושג 'ים המוות' למוחשי ביותר. מה שקורה כיום בים המלח, מזכיר את אחד האסונות האקולוגיים הגדולים ביותר במאה אחרונה - התייבשות ימת ארל במרכז אסיה". (בג"ץ 4586/00).