סין דורשת מארה"ב לא להתערב בעיסקה לרכישת ה"פלקון" מישראל

דובר משרד החוץ הסיני מסרב לומר מה תהיה תגובת ארצו אם תבטל ישראל את העיסקה בלחצה של ארה"ב

ממשלת סין דורשת מממשלת ארה"ב שלא להתערב בעיסקה לרכישת מטוס ההרתעה "פלקון" מישראל. זו הפעם הראשונה בה מביעה בייג'ינג עמדה פומבית בנושא זה.

דובר משרד החוץ הסיני אמר היום (ה'), כי לשום מדינה אין זכות להתערב בענייניהן של מדינות ריבוניות אחרות. לדבריו, סין מצפה שארה"ב לא תתערב ולא תעיר הערות בנוגע לעיסקה.

הדובר סירב לענות על השאלה, מה תהיה תגובתה של סין אם בסופו של דבר תבטל ישראל את העיסקה. גורמים בטחוניים בישראל הביעו בימים האחרונים את החשש, כי ביטול עיסקת ה"פלקון" בלחצה של ארה"ב, ירתיע מדינות אחרות מביצוע עיסקאות בטחוניות עם ישראל, במיוחד לנוכח העובדה שכעת דורשת וושינגטון מירושלים להביא לאישורה מראש עיסקאות עם 27 מדינות המוגדרות "בעייתיות".

שר הביטחון לשעבר, ח"כ משה ארנס, אשר שימש בתפקיד בעת חלק מהמגעים עם סין, אמר היום, כי ישראל יכולה לוותר על הסיוע האמריקני. בכך התייחס ארנס לאיום המרומז שהושמע שלשום (ג') בוועדת ההקצבות של בית הנבחרים, בדבר פגיעה בסיוע הבטחוני אם תצא לפועל העיסקה עם סין.

בדברו בעצרת הסוכנות היהודית אמר ארנס, כי הסיוע הבטחוני היה נחוץ בעת שישראל היתה מדינה ענייה, אך כיום היא יכולה להסתדר בלעדיו. הסיוע האזרחי האמריקני אמור להתבטל בתוך 10 שנים, ובמקביל עולה הסיוע הבטחוני. חבילת הסיוע כולה, כולל החזר חובות, עומדת על 3 מיליארד דולר בשנה - כ-5% מתקציב המדינה.

עוד אמר ארנס, כי אין לבטל את החוזה עם סין, שכן הדבר יגרום פגיעה גם בעתיד התעשייה האווירית (האמורה לבצע את הפרוייקט - הסבת מטוס איליושין-76 רוסי והתקנת מערכות ביון מתוצרת אלתא עליו). לדבריו, אם ישראל לא תמכור את המטוס לסין - תעשה זאת בריטניה, אשר הפסידה בהתמודדות לתע"א.

ארנס טוען, כי האינטרס האמריקני הוא מסחרי ולא מדיני, ונועד להגן על התעשיות הבטחוניות האמריקניות. יצויין, כי כפי שפורסם ב"גלובס", הממשל קנס לאחרונה את לוקהיד-מרטין בשל יצוא של טכנולוגיות רגישות לסין, וגורמים אמריקניים מצביעים על עובדה זו כהוכחה לכך שמדובר באינטרסים בטחוניים ולא מסחריים.