המימשל האמריקני וממשלת סין ידונו השבוע בבייג'ין בעיסקת הפאלקון עם ישראל

בראש המשלחת האמריקנית יעמוד תת שרת החוץ לבקרת נשק, ג'ון הולום

משלחת רשמית מטעם המימשל האמריקני תדון השבוע עם ממשלת סין במחלוקת עקב העיסקה למכירת מטוסי ההתרעה פאלקון מישראל לסין. בראש המשלחת האמריקנית לבייג'ין יעמוד תת שרת החוץ לבקרת נשק, ג'ון הולום.

המימשל מתנגד לעיסקה למכירת המטוסים מתוצרת התעשייה האווירית לסין, ודורש מישראל לבטלה. משרד החוץ הסיני הודיע בשבוע שעבר, כי מוטב שארה"ב לא תתערב בעיסקאות של סין עם מדינות אחרות.

האמריקנים טוענים, כי העיסקה מפירה את המאזן הצבאי במזרח אסיה. הם חוששים שמא בעימות צבאי בין סין לשכנתה טייוואן, בת בריתה של ארה"ב, יסכנו מטוסי הביון הסיניים טייסים אמריקנים.

בשיחות בין המשלחת האמריקנית לממשלת סין יועלו נושאים נוספים הקשורים ליחסים בין ארה"ב לסין. שתי המדינות תכננו לערוך את הדיונים בשנה שעברה, אך הם נדחו לאחר שחיל האוויר של בעלות הברית הפציץ בטעות את שגרירות סין בבלגרד, בירת יוגוסלביה.

הצדדים ידונו גם בסיוע הסיני לבניית טילים ארוכי טווח בפקיסטן, המסוגלים לשאת נשק גרעיני, ובסיוע דומה שמגישה סין לצפון קוריאה. גופי המודיעין בארה"ב העבירו לקונגרס דו"ח מסווג, הכולל פרטים על העברת מתכות מיוחדות, טכנולוגיות של מערכות להנחיית טילים וידע טכני מסין לפקיסטן. לפי הדו"ח, ההעברה נעשתה מיד לאחר הניסוי הגרעיני שביצעה הודו, יריבתה של פקיסטן, בשנת 1998.

ארה"ב אסרה מכירת נשק לסין בשנת 1990, בעקבות הטבח בכיכר טיאן אן-מן. האיסור נמשך גם בשנים 1991 ו-1993, לאחר שסין החלה לסייע לפקיסטן ומכרה לה טילי אמ-11 ארוכי טווח.

ישראל אינה מצייתת לאיסור האמריקני למכירת נשק לסין. לפי פרסומים זרים, סיפקה ישראל לחיל האוויר של סין טילי אוויר-אוויר מתקדמים מדגם פיתון 4. שר הביטחון לשעבר, יצחק מרדכי,

אף ערך ביקור רשמי בסין בלוויית המנכ"לים של כל התעשיות הביטחוניות המובילות בישראל:

התעשייה האווירית, המספקת את מטוס הפאלקון; רפא"ל, המספקת לפי הפרסומים הזרים את טילי האוויר-אוויר; אלביט מערכות ואל-אופ.

תת שר החוץ האמריקני, אריק ניוסון, עשה בישראל לפני מספר שבועות ודן עם מערכת הביטחון ביחסיה של ישראל עם סין ועם 27 מדינות נוספות, שארה"ב מגדירה "בעייתיות".