פישר קינג

20 שנה שעו"ד אבי פישר מלווה את דוידי גילה. בשנה האחרונה הוא פרט את הידידות למניות בשווי של 24 מיליון דולר, ועוד לא דיברנו על השותפות בעסקי התעופה והנדל"ן עם נוחי דנקנר ועל הפרקטיקה המשגשגת. הנאמנות משתלמת

בשעות הבוקר המוקדמות שב עו"ד אבי פישר ארצה בטיסה מלונדון. אתמול הושלם מהלך ההנפקה של חברת זן ריסרץ', המפתחת טכנולוגיות של CD-ROM ו-DVD בבורסה הלונדונית. זן גייסה 107 מיליון דולר ונסקה ביום הראשון לשווי של כ-450 מיליון דולר.

כמי שמשמש עו"ד לכל החברות, שבהן מעורב היזם דוידי גילה, היה לפישר חלק מרכזי גם במהלך ההנפקה של זן ריסרץ'. כמי שמשמש דירקטור בכל החברות, שבהן מעורב גילה, כך גם בזן ריסרץ' יושב פישר במועצת המנהלים. פועל יוצא של נכונותו לשאת באחריות הניהולית הוא הדיווח על אחזקותיו של עו"ד פישר. מתשקיף זן ריסרץ' עולה כי הוא מחזיק 1.1% ממניות החברה, ששוויין כ-5 מיליון דולר. בנוסף, מכר פישר בהנפקה מניות תמורת כ-700 אלף דולר.

כמעט כרגיל סירב עו"ד אבי פישר גם הפעם להתראיין על הדרך שבה חבר לגילה והפך לאיש סודו מזה כמעט שלושה עשורים. מה שברור הוא שהנאמנות לגילה, שלא תמיד נראתה כהשקעה בטוחה, מחזירה לפישר דיבידנדים נכבדים בשנה האחרונה.

אשתקד, כשגילה מכר לאינטל את מפתחת השבבים די.אס.פי.סי (תמורת 1.6 מיליארד דולר, בעסקה שנחשבה אז לגדולה בהיסטוריה של תעשיית ההיי-טק המקומית), שימש פישר כאחד השושבינים ואף כינס את מסיבת העיתונאים, שבה הוכרזה העסקה. באותה הזדמנות התברר כי פישר גם מחזיק מניות בדי.אס.פי.סי, אותן מכר תמורת 4.7 מיליון דולר.

מאז תחילת השנה הנוכחית היה פישר מעורב בעוד שתי הנפקות של חברות ישראליות בחו"ל, שגם עימן מזוהה גילה: הוא מחזיק מניות, המהוות 1.2% מההון של ואיו, ספקית ציוד לתקשורת אלחוטית, ששוויין הנוכחי 12.5 מיליון דולר, ועוד מניות בחברת נגהטק בשווי של חצי מיליון דולר "בלבד". סה"כ הניבה לפישר ההשקעה בחברות, המזוהות עם דוידי גילה, ערך מצרפי של כ-24 מיליון דולר. לא רע בכלל למי שפרנסתו איננה על ספקולציות בשוק המניות.

ככל הידוע, הצטלבו דרכיהם של פישר וגילה לראשונה בשנות ה-70' המוקדמות. שני תיכוניסטים "איכפתניקים" שהיו מעורבים בניסיון לערוך רפורמה מקיפה בחינוך בעיר ת"א. הידידות נבטה דווקא על קרקע של תחרות: פישר שימש כיו"ר מועצת התלמידים מטעם אגף החינוך של העירייה, גילה כיו"ר מועצת הנוער מטעם אגף התרבות והספורט.

כשפרצה מלחמת יום כיפור התהדקה הידידות. באותה עת שימש פישר כאחראי על פעולות הנוער בת"א, דוידי על ביה"ח איכילוב. היא נמשכה גם לכשהתפצלה דרכם: גילה התגייס לגולני ופישר לשריון.

לאחר השחרור התמסד הקשר לשותפות עסקית, שהחלה בשנת 87' עם רכישתה של החברה הקטנה קולטוק, ששכנה ברח' המסגר בת"א. קולטוק, שפיתחה טכנולוגיה של דחיסת וזיהוי דיבור, היתה הבסיס שעליו קמה חברת די.אס.פי.ג'י, ההנפקה הראשונה של דוידי גילה.

לא תמיד היה גילה מוכר כילד הפלא של ההיי-טק הישראלי, זה שהנפיק ומכר חברות בשווי של 7 מיליארד דולר. באותן שנים ראשונות אף אחד בממסד לא הסתכל על מי שאיננו מקושר לאי.די.בי, כור או לאחד מהבנקים הגדולים. דוידי ופישר חרשו את העולם כדי להביא כסף שישלם את משכורות העובדים.

גם לאחר שדי.אס.פי.ג'י כבר הונפקה, בראשית שנות ה-90', עדיין נחשב גילה לעוף מוזר, שאיננו מחובר לעיליתות המקומיות. כשהציע לפני כמה שנים לרכוש את סאיטקס המדשדשת (הצעה שניסח נציגו, פישר, שניהל את המהלך מטעמו) זכתה ההצעה לבוז קר מצידה של משפחת רקנאטי ונציגה בסאיטקס, דב תדמור.

למרות הקרבה הגדולה בין פישר לגילה, סביר להניח כי נטישת הפרקטיקה המשפטית ומעבר לעסקים היתה מקנה לראשון יותר מאשר "פירורים" בחברות שהנפיק גילה (סטיבן פזולה, נציגו המשפטי של דוידי בארה"ב עד לאחרונה, נטש את עריכת הדין לטובת תפקיד סגן היו"ר בזן ריסרץ' ומחזיק מניות בשווי של כ-10 מיליון דולר).

אולם פישר לא מתכנן, ככל הידוע, לעזוב את המקצוע. הוא אוהב להיות עו"ד ורוצה להישאר בתחום שהקנה לו הצלחה מקצועית וגם כלכלית. חוץ מזה, אסור לשכוח את השותפות העסקית האחרת שבה הוא מעורב, עם איש העסקים נוחי דנקנר.

כמו במקרה של גילה, גם העסקים של פישר עם דנקנר תחילתם בידידות, הנמשכת כבר 20 שנה, מאז הלימודים המשותפים בפקולטה למשפטים. בשנים האחרונות תירגמו אותה השתיים להקמת קבוצת גנדן, המעורבת בעסקי התיירות והנדל"ן.

בשנת 95', כשטיילו יחד בטיבט, במקום ושמו גנדן, עלה עניין העסקים המשותפים לראשונה על הפרק, ומאז צברו השניים נכסים גדולים בתחום התיירות והתעופה. הם שולטים על חברת התעופה ישראייר, על חברת אופן סקיי, העוסקת בייצוג חברות תעופה זרות, ובעלי מניות מרכזיים בסוכנות הנסיעות נתור ובחברת טיסות השכר השטיח המעופף. פעילות המייצרת הכנסות של כ-1.5 מיליון שקל בשנה וששווייה עשרות מיליוני דולרים.

לאחרונה חבר פישר (הפעם כבעל מניות זוטר) לנוחי דנקנר בחברת גנדן נדל"ן, שחצי שנה לאחר הקמתה כבר מעורבת בהשקעות גדולות בארץ ובחו"ל בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. אגב, גם דוידי גילה שותף בחברה זו, לאחר שרכש לאחרונה 8% ממניותיה.

כאמור, מתרחק פישר (43) מאור הזרקורים, הגם שכבר 20 שנה הוא עוסק בעריכת דין וכמעט מן הרגע הראשון מעורב בתעשייה הלוהטת ביותר כיום, ההיי-טק. בשנים האחרונות הפך פישר את המשרד המשפחתי (שהקים אביו, יששכר) לאחד המשרדים הגדולים בעיר בתחום המסחרי. במשרד, הנמצא בתנופה גדולה, עובדים 30 פרקליטים, עם התמחות בנדל"ן, הגבלים עסקיים, ליטיגציה וכמובן, חברות היי-טק. רק לאחרונה היה משרד פישר-בכר ושות' מעורב בהעברת השליטה בטלרד מכור לנורטל ובמכירתה של גד ליין לקום 21 האמריקאית.

התפתחות המשרד עברה דרך צירוף שותפים: תחילה רובי בכר, לשעבר שותף במשרד ש. הורוביץ, ולאחר מכן גם אמיר חן (לשעבר ברגמן וקסלר) ואברמי וול, שהצטרף השבוע. עו"ד וול שימש עד כה כיועץ המשפטי של קונצרן כלל ובין היתר "תפר" את מיזוג הקונצרן באי.די.בי. הצטרפותו צפויה לחזק את תחום שוק ההון במשרד.

עם זאת, הלחם והחמאה של משרד פישר-בכר ושות', נותר ההיי-טק: כמעט 100 מלקוחות המשרד משתייכים למגזר הלוהט. בתחום זה נמצא המשרד בשורה הראשונה, לצד יגאל ארנון, הרצוג פוקס נאמן ולוי ערן. כמעט לא עובר יום שבו לא מצטרף לקוח חדש מתחום זה. בחלק גדול מאותם לקוחות, חלקם חברות נסחרות, מחזיק המשרד אופציות ומניות. כמובן שעל אותן חברות נמנות גם כל החברות שיזם דוידי גילה.

מעורבותם של משרדי עורכי הדין במיזמי היי-טק הפכה לטרנד בשנים האחרונות. משרדים רבים הבינו את הפוטנציאל העצום הטמון בליווי אותם מיזמים, הנגזר בעיקר מהאפשרות להשתלב כמשקיעים באותן חברות. אותם משרדים מוכנים לקחת את הסיכון ולהסתפק בשכ"ט סמלי כנגד האפשרות לגזור קופון גדול בתור בעלי מניות, לאחר שהמיזם ינפיק או יימכר (משרד נשיץ-ברנדס, הדוגמה הבולטת ביותר עד היום, נהנה מרווחים של עשרות מיליוני דולרים על השקעתו בחברת צ'ק פוינט).

לעורכי הדין תפקיד מרכזי בהתפתחות הסטארט-אפ, בעיקר בשנים הראשונות. זה מתחיל בסיוע בבחירת המשקיעים, עובר דרך הגנה משפטית על הטכנולוגיה שפותחה, סיוע ביצירת קשרים עם לקוחות בחו"ל ועד קביעה של אופן תגמול העובדים. משרד פישר-בכר, שצבר ניסיון רב בתחום, מתפקד באופן שרמת הקרבה שלו עם היזמים מכתיבה מעורבות לכל אורך ההתפתחות, עד שלב גיוס ההון וגם בעסקאות שבאות לאחר מכן.