ישראל שוקלת להציע לאמריקנים: נספק הפאלקון לסין דרך מדינה שלישית

סנה ועברי צפויים להעלות ההצעה בוושינגטון בימים הקרובים, בניסיון לפתור המחלוקת עם ארה"ב

ישראל שוקלת להציע למימשל האמריקני שהתעשייה האווירית תספק לסין את מטוסי ההתראה המוקדמת "פאלקון" בשיתוף פעולה עם תעשייה ממדינה שלישית. הצעה זו עשויה לרכך, אולי, את ההתנגדות של האמריקנים לאספקת המטוס לסין.

סגן שר הביטחון, אפרים סנה, ייצא לוושינגטון בימים הקרובים, וידון שם בין השאר בעיסקה הישראלית-סינית, שארה"ב מתנגדת למימושה. נראה, כי סנה יציע למימשל הצעה ברוח זו, יחד עם שגריר ישראל בוושינגטון, דוד עברי.

אין כל ביטחון כי הצעה זו תזכה להסכמת משרד ההגנה, משרד החוץ ובית הנבחרים האמריקני, שלא הגמישו עד כה את עמדתם בעניין זה ולא נסוגו מהתנגדותם המוחלטת למימוש העיסקה והאופציה שבצידה. היקף העיסקה עומד כעת על כ-250 מיליון דולר, והוא עשוי להגיע ל-2 מיליארד דולר.

סין כבר שילמה לישראל מיקדמות בהיקף של כ-100 מיליון דולר, במסגרת העיסקה. המקדמות נועדו, בראש ובראשונה, לרכישת מטוס "איליושין-76" מרוסיה, בהתאם לדרישה הסינית המפורשת לקבל מטוס מתוצרת מזרחית ולא מערבית. מהדורת "חדשות ערוץ 2", שציטטה מקורות בטחוניים לא מזוהים, מסרה כי ביטול העיסקה עם סין עלול לפגוע במעמדה של ישראל כספקית נשק אמינה. עם זאת, מכירת המטוס דרך גוף שלישי תאפשר לישראל להנמיך את פרופיל העיסקה, ולא לפגוע ביחסים הביטחוניים המתרחבים עם סין.

סנה עלול להיתקל בוושינגטון בביקורת חריפה מצד גורמים במימשל בשל התבטאויותיו במהלך המשבר. סנה אמר, כי לדעתו אין הבדל בין אספקת המטוס לסין לבין אספקת מטוס ההתראה המוקדמת "אייווקס" מארה"ב לסעודיה, בשנות ה-80, שהוגדרה על ידי המימשל "אספקת מערכת הגנה".

סנה גם איים לקצץ את הרכש הישראלי מתעשיות אמריקניות, אם בית הנבחרים האמריקני יאמץ את ההצעה לקצץ מהסיוע הצבאי לישראל 250 מיליון דולר - סכום זהה להיקף העיסקה עם סין. אמירותיו של סנה זכו לתגובות נזעמות בארה"ב.